cider med hint av maling

Hallo

Laget cider fra epler i hagen i høst. Leverte eplene til pressing og lot villgjæren jobbe. Når jeg skulle smake på det nå luktet det maling/aceton. Er det bare å hive? OG var 1042 og FG 1016. Lagret i kald kjeller. Trist å måtte hive hele fjordårets "organsike" avling.  :'(
 
Enig! Tømme ut er siste alternativ. Har en wit jeg laget som ble rett og slett ekkel, nå star den bare, i håp om at koriandersmaken fader vekk en dag og det blir en karakterløs men helt ok øl :)
 
Kan være at det er villbakterier, og ikke villgjær som tok kontoll.
Noen anaerobe bakterier danne forskjellige fettsyrer som kan minne om maling/tynner. Første steget på vei til metangass.
 
js skrev:
Kan være at det er villbakterier, og ikke villgjær som tok kontoll.
Noen anaerobe bakterier danne forskjellige fettsyrer som kan minne om maling/tynner. Første steget på vei til metangass.
Har du eksempler??..... norsk / latinsk navn?
 
Da blir det lagring fram til sommeren. Liker den optimistiske holdningen nordfra
runarstock skrev:
Enig! Tømme ut er siste alternativ. Har en wit jeg laget som ble rett og slett ekkel, nå star den bare, i håp om at koriandersmaken fader vekk en dag og det blir en karakterløs men helt ok øl :)
tror nok vi hadde kommet godt over enns på fest.
 
Torga skrev:
js skrev:
Kan være at det er villbakterier, og ikke villgjær som tok kontoll.
Noen anaerobe bakterier danne forskjellige fettsyrer som kan minne om maling/tynner. Første steget på vei til metangass.
Har du eksempler??..... norsk / latinsk navn?
Veien til metangass vha bakterier går i tre steg.
1. Acidogenese 2. Acetogenese og 3. Metanogenese. Siste steget er antagelig vrient i cider pga næringsmangel og feil pH. Dermed sitter man igjen med mellomprodukter fra steg 1 og 2, dvs et knippe flyktige fettsyrer som vil kunne lukte både som eddik og tynner.
Aktuelle latinske navn er mange, søk på acidogener og acetogener. Vanlig bosted for alle er endetarmen på de fleste pattedyr. Kan f.eks følge med eplene.
 
Kokken Tor skrev:
Da blir det lagring fram til sommeren. Liker den optimistiske holdningen nordfra
runarstock skrev:
Enig! Tømme ut er siste alternativ. Har en wit jeg laget som ble rett og slett ekkel, nå star den bare, i håp om at koriandersmaken fader vekk en dag og det blir en karakterløs men helt ok øl :)
tror nok vi hadde kommet godt over enns på fest.

:biersmile:
 
Tilbake
Topp