Eksperiment: Cider av eplejuice og plommer

Har for noen uker siden fikk jeg tilgang på store mengder plommer, og bestemte meg for å gjøre et eksperiment.
All den tid jeg lager øl, har jeg jo allerede alt som trengs for å lage cider, så jeg prøvde meg på en eple- og plommecider.

Jeg satser på en relativt tørr cider, noe i samme gate som Strongbow, og andre britiske cider. Altså langt unna svensk eller norsk eplecider.

Jeg hadde likevel oppi honning og brunt sukker som jeg håper legger igjen litt sødme. plommer er ekstremt tørre når de er utgjæret, og det må kompenseres for :)

Ingredienser:
11kg plommer (urenset vekt)
diverse typer eplejuice, til sammen 12L
to 1L kartonger blandingsjuice med blant annet druer og blåbær
1kg honning
0,5kg brunt sukker
Nottingham ølgjær
gjæringssalt (mengde etter pakkens anvisning)
1pk pectalose (enzym som spalter fruktens stivelse)
svoveltabletter
10g bentonitt (usikker på hva denne gjør, noe jeg så i en annen oppskrift)

1. Plommene ble renset. Plommene var rød-blå og ganske små. Mange veldig modne, noen få litt umodne. Ingen råtne eller mugne. Jeg tok ut de aller fleste steinene, men dret i de som var vanskeligst å få ut. Deretter frøs jeg dem, og lot de ligge i fryseren et par døgn.

2. På bryggedagen tok jeg plommene ut av fryseren og begynte med å lage gjærstarter. jeg tok to bokser med plastlokk, hver på en snau liter, helte oppi en skvett vann, og fordelte gjæren mellom de to. Jeg lot gjæren ligge i vannet noen minutter før jeg fylte opp med eplejuice og ristet godt. Deretter ristet jeg på boksen en gang i blant resten av dagen.

3. Jeg lot plommene tine i gjæringskaret, tilsatt 2L kokende vann for å få opp temperaturen opp mot 20 grader, et par tabletter svovel (etter pakkens anvisning) for å drepe bakterier og evt. villgjær, og tilsatt den ene gjærstarteren, gjærnæring, bentonitt og pectalose.
   I et annet gjæringskar hadde jeg 8.5L juice, gjærstarter, pectalose og gjærnæring.

4. Karet med plommene rørte jeg i 2-3 ganger om dagen i 2-3 dager. Det på toppen blir veldig fort oksidert, så det er sikkert bra å røre ofte, men jeg hadde ikke tid til mer.

5. Deretter fant vi frem et rent gjæringskar, en meskepose og helte plommene oppi posen i det nye karet. Deretter presset vi ut så mye saft som mulig fra plommene før vi hev resten i matavfallet. Dette luktet helt sinnsykt godt! Det ble 8L plommesaft, trukket fra de 2L kokende vann vi hadde oppi til å begynne med. Altså 10L til sammen.

6. På dette tidspunktet tenkte jeg at det sikkert er lurt med litt mer eple enn plomme (3/5 eple, 2/5 plomme tror jeg er bra), så jeg kjøpte litt mer eplejuice. Løste opp honning og sukker i den nye eplejuicen og tilsatte dette til gjæringskaret med gjærende eplejuice. Plommesaften gikk også i samme kar.

7. Dunken ble så satt i kjelleren til gjæring på ca 18 grader. Det ble ca 27 liter til sammen, som er ganske perfekt i et 30L kar. Her sto det i 3-4 uker.

8. Ved flasking tappet vi over på et nytt kar, og blandet i sukker. Vi feilberegnet litt og det ble ca 7.3 gram pr liter. Jeg hadde tenkt 6.5g pr liter, men det går nok bra. På dette tidspunktet smaker den helt sinnsykt godt. Mye tørrere enn det du kjøper i butikken her, men likevel ikke så tørr som en kjempetørr hvitvin. Cideren er fortsatt grumsete, men det har allerede etter en dag lagt seg en mm grums på bunnen av flaskene.
 
Tilbake
Topp