Cider sett.

Noen som har sett de til salgs noen sted?
Sett de selges  i England, men ikke sett de i Norge..

Jeg vil ha litt restsødme, så jeg kommer mest sannsynlig  til å bruke :

  4184 - Sweet Mead
 
Selger ikke Europris slike sidersett? Mener å huske at jeg så dem der for en stund tilbake. Ellers så kan man sette i gang med eplejus. Bruk evt forumets søkemotor for å finne andre tråder om siderfremstilling.  :brygging:
 
Hei!

Jeg satt nettopp en sider på Lerum eplejuice, og enklere kan det knapt bli :)

1. Hell X liter eplejuice i et gjæringsfat.
2. Tilsett litt gjærnæring, mengde står på pakken
3. Rist gjæringsfatet godt, for å blande inn litt oksygen i juicen
4. Tilsett gjær, jeg brukte Wyeast V4766
5. Sett til gjæring ved 18-20 grader i 2 uker

Min sider gjæret ferdig rimelig raskt. Den bør stå til lagring en god stund etter gjæring, men allerede etter 3 uker er den riktig god. Siden eplejuice er surere enn epler proffene lager sider av, får du en ganske syrlig sider. Det er ikke mye restsødme i denne i forhold til syrlighet med den gjæren jeg brukte...

Ellers kan jeg tipse om at Hardanger Saft- og Siderfabrikk selger epleråsaft i sesongen, du får med oppskrift på hardangersider.
 
Nå er jo eplesesongen her straks, så vil anbefale deg om å ta kontakt med noen som presser ferk eplemost. (f.eks. www.afb.no)
Så kjøper du bare inn gjær å tillsetter ved sidenav.
Gjorde en minibatch med cider for noen år siden å målte da eplemosten til SG1.044
Tilsatte litt sukker så den kom på OG1.052 men husker ikke helt hvor langt ned den gjæret.
Denne ble forholdsvis tørr, men en av de beste ciderne jeg har smakt.
 
Man blir jo fort forvirret når det gjelder sider, for det man får kjøpt på butikken (Halmstads og alt det der) er vel egentlig ikke å betrakte som ekte sider. Det er jo søte, klissete saker med tilsatt søtningsmiddel osv, ganske ulikt tradisjonell sider. Light-variantene til butikksider synes jeg smaker faktisk bedre enn de vanlige søtsakene.
 
Tilbake
Topp