Clarity Ferm

Det virker som de ulike "dråpebaserte" flaskene har litt ulik konsentrasjon. Doseringen angis f.eks. forskjellig hos hhv Vestbrygg og Ølbrygging.

Det er ikke så store forskjellen, så jeg regner egentlig med at det er det samme. Du bør dessuten antakelig bevege deg til høyeste angitte etter hvert, for det svekkes nok etter hvert som det blir eldre/har vært åpnet en stund.
 
Det virker som de ulike "dråpebaserte" flaskene har litt ulik konsentrasjon. Doseringen angis f.eks. forskjellig hos hhv Vestbrygg og Ølbrygging.

"Original" Brewers Clarex er høykonsentrert clarity Ferm. Hvor mange dråper du får på 50ml (evnt 25/30) kan jeg ikke garantere som Finn sier, men kjøper du 500ml skal du brygge mer enn levera tåler (mer en normalt privat forbruk)
Er jo i utgangspunktet myntet på bryggerier.
Men synes at det fungerer greit mot kjøletåke.
Det er vel sterkt glutenreduserende også. Under 20ppm oppnådd med korrekt dosering. Det er PR def glutenfritt øl


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har greid å bruke opp ei flaske på under et år. Det var vel 25 ml, om jeg ikke husker feil. Det blir nok ikke 100-vis av batcher, så jeg hadde ingen problemer med å få brukt den opp før den gikk ut:).

Vestbrygg har, også: https://www.vestbrygg.no/produkt/tilsetjingsstoff/klarningsmiddel/brewers-clarex-30ml/
Stoffet fungerer forøvrig fint som klarningsmiddel - men er nok ikke på høyden med cc+gelatin. Det bruker også litt tid på å virke fullt ut.

Her kommer nok hyppigheten på bryggingen , mengden og doseringen til å spille en rolle. Om man kjøper 500ml BC - en halvliter , skal du jaggu ståpå for å bli kvitt flaska på 25L batcher.

Men med 50ml med holdbarhet på 14mnder går nok.. 5-6dråper PR batch og ca 85dråper PR 10ml? Brygger du hver bidige helg et år, så blir det tomt. Korrekt det Finn [emoji16][emoji1308]4500liter eller noe der omkring?

Funker fint mot kjøletåke og gluten. Et enzym som hogger prolin i protein (aminosyra) slik at polyfenolyer ikke koagulerer i klumper å lager kjøletåke? (Altså under 0,30mikron?) Blir jo klarere øl av det?
Så ja greit nok. Om det gjør gelatin mindre effektiv under coldcrash fordi partikkel størrelsen er på sub 30my vet jeg ikke?
Mulig den køler til funksjonen/effekten av gelatin under CC noe?
Hmm.. må forskes på. [emoji85] Neeei jeg har blitt øl-nerd....


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Her kommer nok hyppigheten på bryggingen , mengden og doseringen til å spille en rolle. Om man kjøper 500ml BC - en halvliter , skal du jaggu ståpå for å bli kvitt flaska på 25L batcher.

Men med 50ml med holdbarhet på 14mnder går nok.. 5-6dråper PR batch og ca 85dråper PR 10ml? Brygger du hver bidige helg et år, så blir det tomt. Korrekt det Finn [emoji16][emoji1308]4500liter eller noe der omkring?

Funker fint mot kjøletåke og gluten. Et enzym som hogger prolin i protein (aminosyra) slik at polyfenolyer ikke koagulerer i klumper å lager kjøletåke? (Altså under 0,30mikron?) Blir jo klarere øl av det?
Så ja greit nok. Om det gjør gelatin mindre effektiv under coldcrash fordi partikkel størrelsen er på sub 30my vet jeg ikke?
Mulig den køler til funksjonen/effekten av gelatin under CC noe?
Hmm.. må forskes på. [emoji85] Neeei jeg har blitt øl-nerd....


Sent from my iPad using Tapatalk

Hvor selger de halvlitere? Det kunne jo eventuelt en gruppe bryggere spleise på, og så dele.

Bruggselv selger 5 kg til 19 000 kr.:p.
 
Det er ikke gratis.. tror det er beregnet på mini/nano.. samme beskjeden jeg fikk når jeg skulle kjøpe luplinpulver/cryo-hops... de solgte ikke mindre en 5kg,,,,dyr humlejuice mao...


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp