Classic Weisbier...

SH

 
Hallois.
nybegynner spørsmål.
Jeg skal vri ut noen edle dråper og planlegger en real klassisk tysk weisbier. Malten er grei, men hvilken humle er den mest klassiske i tysk Weiß?
Er noob, men antar att ca 20-22 IBU er ok med 60 min kok. Skal strekke strikken litt i en 20speidel.
Regner med å bruke WLP300 eller Wyeast 3068.

Meninger mottas gjerne. men er klart interessert i hva som er klassisk og egnet.
 
Det ble WLP 300. og må vel si att jeg er rimelig klar for en annen gjærstreng senere. Fikk en real flashback av barndommens gudegave. Nemlig BANOS. Har smakt dette klisset på brødskiva i voksen alder men det ble nedtur. samma med weise'n. Klarer ikke få Banos ut av hodet når jeg drikker denne. Titter litt på Whitelabs, og der skryter jo alle av den herlige bananen.. yaiks.. Vurderer mot WLP380 på neste runde.
Heller citrus enn banan for min del...

Noen andre forslag og hvorfor???
 
SH skrev:
Det ble WLP 300. og må vel si att jeg er rimelig klar for en annen gjærstreng senere. Fikk en real flashback av barndommens gudegave. Nemlig BANOS. Har smakt dette klisset på brødskiva i voksen alder men det ble nedtur. samma med weise'n. Klarer ikke få Banos ut av hodet når jeg drikker denne. Titter litt på Whitelabs, og der skryter jo alle av den herlige bananen.. yaiks.. Vurderer mot WLP380 på neste runde.
Heller citrus enn banan for min del...

Noen andre forslag og hvorfor???

Vil tro det ikke nødvendigvis er gjærtypen som er problemet, men muligens også hvordan du gjennomførte gjæringen med tanke på gjærmengde, oksygenering og temperaturkontroll. Prøv å holde temperaturen nede rundt 17 °C, bruk nok gjær og luft vørteren tilstrekkelig. Da vil du få et mer nedtonet bananpreg.
 
2 rør med sylfersk WLP300. Godt oksygenert, Men ca 20 grader. ca 20 liter i karet. har liten mulighet til å endre temp føre det blir kaldere ute. Satt akkurat å leste litt på WLP 380, mindre "banos" ifølge "ekpertuttalelsene" under gjærtypene. Jeg tar forum og slikt med en klype salt. men tendensen på uttalelsene 300 vs 380 er for meg at WLP 300 ikke passer helt etter min smak. derimot takker jeg for Humlevalget, Gahr. Helt prima.

Er vel ute etter hva folk bruker av gjær for å klare det uten banoshint i normal romtemp.
 
Gahr skrev:
SH skrev:
Det ble WLP 300. og må vel si att jeg er rimelig klar for en annen gjærstreng senere. Fikk en real flashback av barndommens gudegave. Nemlig BANOS. Har smakt dette klisset på brødskiva i voksen alder men det ble nedtur. samma med weise'n. Klarer ikke få Banos ut av hodet når jeg drikker denne. Titter litt på Whitelabs, og der skryter jo alle av den herlige bananen.. yaiks.. Vurderer mot WLP380 på neste runde.
Heller citrus enn banan for min del...

Noen andre forslag og hvorfor???

Vil tro det ikke nødvendigvis er gjærtypen som er problemet, men muligens også hvordan du gjennomførte gjæringen med tanke på gjærmengde, oksygenering og temperaturkontroll. Prøv å holde temperaturen nede rundt 17 °C, bruk nok gjær og luft vørteren tilstrekkelig. Da vil du få et mer nedtonet bananpreg.


Når du nevner å lufte vørter, mener du da okygeneringa eller att balja skal puste lettere(lokk på gløtt eller uten lås, men med folie)? Vil bare ha slikt litt klarere, for det var REALT party i karet neste morgen
 

Similar threads

P
Svar
0
Sett
2K
Per Øyvind Arnesen
P
Tilbake
Topp