CO₂ eller Nitrogen i Guinness

Hei

Jeg prøver å finne ut noe på nettet angående tapping og karbonering av en Guinness clone som jeg har til gjæring.
Det står at nitrogen ikke tas opp i ølet så jeg må karbonere på valing måte med CO₂ og bruke nitrogen til å tappe med ved høyere trykk og benytte en spesiell tappekran.
Andre plasser står det at jeg skal benytte en blanding av 75% Nitrogen og 25% CO₂ for å karbonere og tappe. Hva er vitsen med en slik blanding dersom ikke nitrogen blir tatt opp i ølet? Er det ikke da like greit å karbonere som vanlig med CO₂ og tappe med ren nitrogen?
Hva er blandingen godt for?

Noen som kan svare meg på hvordan jeg skal gjøre det for å få det riktige skummet på min Guinness?

Jeg har lurt på mye av det samme som deg. Det jeg gjør er å karbonere med CO2 og severe med ca 3 bar nitrogen. Det viktige er å servere et lite karbonert øl under høyt trykk. Meningen med beergas eller blanding av CO2 og nitrogen er nettopp dette, man kan servere under høyt trykk uten å karbonere for mye. Har tenkt tanken på å blande gass selv men har ikke funnet ut om det er volum eller vekt som er oppgitt som 75N/25Co2, dette er viktig siden gassenes vekt er velig forskjellig. Jeg anbefaler å karbonere med Co2 og servere med nitrogen eller leie en flaske med beergas.

Husker at noen her på forumet nevnte at de tok litt øl i en Kremsprøyte med Nitrogen som drivgass. Tappet ølet på vanlig måte etter karbonering.

For å oppnå den fyldige "soppen" på toppen sprøytet de ølskum ut av kremsprøyten.

Har ikke forsøkt selv, men det høres jo ganske enkelt ut.

Tilbake
Topp