CO2-fangst og beskyttelse mot oksygen

Var noen brygg siden jeg flasket sist, men da pleide jeg å kjøre CC og omstikking til annet fat før flasking. Var vel kun en NEIPA som oppviste forskjell etter kort tid (minst 6 uker etter flasking), ordentlige øl klarer seg ihvertfall et år eller to. Men om du er ekstra følsom, bruk fat.
 
Når du tar i betraktning at CO2 veier knappt to gram per kubikkdecimeter, og en aga-flaske på 425 g koster 79 kr eks pant på jula, har din innsats spart deg for ca. i underkant av en krone.
 
Når du tar i betraktning at CO2 veier knappt to gram per kubikkdecimeter, og en aga-flaske på 425 g koster 79 kr eks pant på jula, har din innsats spart deg for ca. i underkant av en krone.
Jeg visste ikke at man kunne kjøpe små flasker med CO2 og er heller ikke superkomfortabel med trykkflasker og koblinger osv. Spydigheten er forøvrig helt unødvendig.
 
Jeg visste ikke at man kunne kjøpe små flasker med CO2 og er heller ikke superkomfortabel med trykkflasker og koblinger osv. Spydigheten er forøvrig helt unødvendig.
Selv kjører jeg fangst i et oppsett med to bøtter, da slipper jeg å koble til og fra.

Jeg så forøvrig ikke kommentaren fra @Jan Erik Johansen som spydig, men som et interessant faktum å ta med seg i planlegginga. Selv har jeg gass på flaske, men fanger likevel co2 for å slippe å koble om.
 
Når du tar i betraktning at CO2 veier knappt to gram per kubikkdecimeter, og en aga-flaske på 425 g koster 79 kr eks pant på jula, har din innsats spart deg for ca. i underkant av en krone.
Et tips om man bor i nærheten av / skal til Nordby / Sverige, så er det stort sett 19.90 og 29.90 kr for disse 425 g flaskene på tilbud hos Rusta og ÖoB :) Er for eksempel 19.90 kr nå hos Rusta.. Fast pris er 39.90 kr, så uansett mye å spare.
 
Etter jeg begynte å gjære øl undre trykk, synes jeg ølen blir renere på smak. Ølen er også ferdig carbonert, når gjæringen er ferdig. Lett og sikkert å overføre ølen til flaske med mottrykksfyller.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp