CO2 flasker

Lars Johan

Norbrygg-medlem
Hei! Lurer på kva slags CO2 flasker(typer) folk her på forumet bruker?  Brukar sjølv ei slik "sodastream" flaske på 300g. Dette blir dyr gass i lengda, og denne ordningar har begrensa funksjonalitet i forhold til ei større flaske med trykkregulator.

Derfor er eg no på utkikk etter ei betre ordning. Ser at petit sel 5kg flasker, og dei er sikkert ypperlige, men også litt dyre.
Lurer derfor på om det er mulig med billegare ordningar?

Mvh Lars Johan
 
Hei.
Sjekk firma i Gulesider i bransjen "Brannslokkingsutstyr". Ring og spør om de selger "gamle" CO2 flasker.
Jeg fikk en 7 kilos "gratis". Måtte betale for trykkprøving (be om at de fjerner stigerøret). Trykkprøvd og fyllt opp fikk jeg den for 700 kroner. Regulator kommer i tillegg. Petit sin er helt ok.
RuneGE
 
Kan tenke meg at 300 g blir litt i minste laget, spesielt når man bruker det til omstikking, filtrering og trykksetting. Man kan jo prøve å få tak i et utrangert CO2-brannslukningsapparat, men, det må åpnes slik at man kan sage av stigerøret samt at flasken må bli trykktestet, for ellers blir det ikke så lett å finne noen som vil etterfylle flasken.

Jeg har selv fått tak i 4 mindre, utrangerte brannslukningsapparater, men har ikke greid å åpne noen av dem, gjengene sitter bomfast. Så da må man enten ha ordentlige verktøy eller få noen annen til å åpne flaskene, sage av røret, og skru flasken sammen igjen, og så få flasken trykktestet.

Trykktesting kan gjøres av dem som tar seg av etterfyllingen. De fyller gassflasken nesten helt med vann, og så pumpes gass i 'headspace'n' inntil maks-trykk er oppnådd. Hvis den ikke sprekker underveis så blir den godkjent. Vannet er for at en svak flaske ikke eksploderer, den bare sprekker. Det var det jeg ble fortalt om hos Aktiv Brannvern i Oslo, hvor vi fikk etterfylt gassflaskene våre.

Å ja, trykkregulator trenger du også. De kan fåes hos Petit, men du kan også prøve BevTec i Oslo, eller CanDirect i Tyskland, for å nevne noen eksempler. Så alt i alt spørs det kanskje om det lønner seg økonomisk med å bytte, dersom du kun bruker små mengder.
 
Ah, vi skrev nok samtidig. Rune, hva betalte du for selve trykktesting og fjerning av stigerør (og hos hvem)? For da vurderer jeg å sjekke de 4 flaskene jeg har som ellers bare støves ned.
 
Eduard skrev:
Rune, hva betalte du for selve trykktesting og fjerning av stigerør (og hos hvem)?

Jeg betalte 400 kroner for trykktesting og fjerning av stigerør. Flaske fikk jeg som sagt gtratis. Arbeidet ble gjort av Brannmateriell AS i Tromsø. Lite firma med hyggelige folk :) Tror det kan være lurt å skygge unna de "store" aktørene. Min erfaring er at de små bedriftene gir bedre service og de er alltid interessert i å høre mer om hobbyen vår. Godt grunnlag for rimelige løsninger.

Apropos utstyr - jeg vil anbefale de som har mulighet å ta kontakt med medisinsk tekniske avdelinger og/eller allmennteknisk avdeling ved nærmeste sykehus for å spørre etter utrangert utstyr. Det er utrolig mye i rustfritt som går på dynga derfra.  Min siste fangst er en instrumentkoker. Rustfri, 50 liter, 5 Kw element i tre sløyfer som gir mulighet for tre effektnivå, avtapping i bunnen og vannkjøling (doble vegger). Fiks ferdig kokekar:)   
 
RuneGE skrev:
Apropos utstyr - jeg vil anbefale de som har mulighet å ta kontakt med medisinsk tekniske avdelinger og/eller allmennteknisk avdeling ved nærmeste sykehus for å spørre etter utrangert utstyr. Det er utrolig mye i rustfritt som går på dynga derfra.  Min siste fangst er en instrumentkoker. Rustfri, 50 liter, 5 Kw element i tre sløyfer som gir mulighet for tre effektnivå, avtapping i bunnen og vannkjøling (doble vegger). Fiks ferdig kokekar:)   

Det høres ut som et bra kupp, hadde vært artig om du kunnne lagt ut bilder.
O2-kolber er ikke lett og få tak i, du jobber på sykehus og "låner" slikt? Noen frynsegoder må man ha :)

Richard
 
Tilbake
Topp