CO2 lekkasje Fermentasaurus!

Jeg har 2 stk Fermentasaurus (gen1 og gen2) og tanken var å bruke disse til gjæring under trykk!
Men problemet er at begge lekker CO2 i forskruningen i toppen. Dette gjør at gjæring under trykk eller kunstig karbonering ikke lar seg gjøre. Har brukt smøring på pakning og strammet til mutter uten at hjalp. Fikk også tilsendt nytt lokk, men det ble ikke bedre.
Noen som har lignende erfaring og eventuell en løsning?
 
Hvis du har mulighet, koble på gass og se hvor det lekker.

Stramme til mutter, mener du at du har strammet ball-lock koblingen, eller er det selve lokket du kaller en mutter? Og ventilen ligger nede, den er ikke i noen låst posisjon (det er mulig å låse de så de alltid vil slippe ut trykk) og ser ut til å fungere fint eller?

Jeg var slurvete under tørrhumling en gang, og la merke til at den ikke brygde opp trykk mer (ingen utslag på barometeret, og den ble ikke hardere) men den droppet heller ikke lengre ned så trodde gjæring kunne være ferdig uansett. Når jeg koblet på gass for tømming så lakk dette ut via undersiden av topplokket.

Skrudde lokket av, la pakningen på plass, skrudde lokket på igjen og da var det tett.

Jeg har for øvrig ikke brukt noe smørning.
 
Som du sier så er det under "topplokket" det lekker. Har gjort det samme som deg, men å legge på plass pakning hjelper ikke. Det som er rart er at begge dunkene lekker. Selv om jeg bytter om på lokka. Kanskje jeg har fått et"mandagsprodukt"?
 
Takk for tips. Synes jeg skrur hardt til, men skal prøve med oljefilter tang og smøre gjengene.
 
En liten oppfølging på dette!
Det er en liten "kile" på pakningen som jeg alltid har snudd ned. Jeg har hatt problem med lekkasje på alle brygg med pakningen montert slik. Etter en tid ble det forsøkt med å snu pakningen med "kilen" opp!! Det ser ut til virke. Har ikke brygget enda, men trykksatt tom dunk holdt trykket i flere uker. Ser derfor ut til at problemet da er løst!
 
Kilen skal vel vende ut fra lokket, slik at kanten ligger over og inn i karet? Og den skal legges på lokket, ikke på karet.
 
Kilen skal vel vende ut fra lokket, slik at kanten ligger over og inn i karet? Og den skal legges på lokket, ikke på karet.

Det er nok det som er meningen, ja.
På begge kara mine er det ikke plass til noen kile mellom lokk og kar, så det kunne like godt vært en pakning uten kile!
Men med kilen opp mot lokket så holder det ihvertfall tett!
 
Ikke noe problem hos meg, jeg kan legge pakningen på karet med kanten ned og skru lokket på. Riktignok ikke helt korrekt måte å gjøre det på.
 
Tilbake
Topp