CO2

Can't say I'm a mentor in the field. I just relay what I hear from them. I understand that the food grade is in the filling process and the container. Still, we don't get many problems similar to yours in our vast community and we don't require or are able to get food grade. Hence why I want you to Chech your tanks.
 
Does anyone know if O2 is soluble in liquid CO2?
Just wondering about the problem with oxygen contaminated CO2; is all the contamination contained in the gaseous headspace of the canister or does oxygen dissolve into the liquid phase?
If it doesn't dissolve, the oxygen concentration in the gas we use should be higher in the beginning of a bottle than towards the end.
 
Yeah, Norway rocks... on the periphery... about 30 years ago. That's what we're saying, right? 30 years is generous, of course.

Can we get beverage quality CO2 in Sweden?
 
Yeah, Norway rocks... on the periphery... about 30 years ago. That's what we're saying, right? 30 years is generous, of course.

Can we get beverage quality CO2 in Sweden?
STFU. go to the source. Praxair. they have beverage quality, 99,9%. Find out how to get it into your tank. Don't demean a whole community because you didn't get an answer.
 
Don't demean a whole community because you didn't get an answer.

Han fikk et svar...
En ting som jeg synes er merkelig, som jeg også har lagt merke til på andre forum... hvorfor svarer alle på engelsk?
Han er på et norsk forum, og skjønner derfor norsk, selv om han skriver på engelsk.
 
Han fikk et svar...
En ting som jeg synes er merkelig, som jeg også har lagt merke til på andre forum... hvorfor svarer alle på engelsk?
Han er på et norsk forum, og skjønner derfor norsk, selv om han skriver på engelsk.

Han skriver og henvender seg på engelsk. Litt som om du står i skranken i NAV-kontoret, og noen henvender seg til deg på engelsk så svarer du jo gjerne på det språket de selv fører.
 
Det blir enklere å svare på engelsk, fordi at da er man sikker på å bli helt forstått. Språklige misfortåelser kan føre et tema hinsides det intenderte, som vi har sett. Det er jo svært underholdende, men ikke alltid like populært!
 
Det blir enklere å svare på engelsk, fordi at da er man sikker på å bli helt forstått. Språklige misfortåelser kan føre et tema hinsides det intenderte, som vi har sett. Det er jo svært underholdende, men ikke alltid like populært!

Hehe. Husker sist gang. Denne gangen blandet jeg meg inn og sa det rett ut.
 
Han skriver og henvender seg på engelsk. Litt som om du står i skranken i NAV-kontoret, og noen henvender seg til deg på engelsk så svarer du jo gjerne på det språket de selv fører.

Det blir jo noe annet. Da vet du ikke om personen forstår norsk.
Men ingen er på et norsk forum uten at de kan lese norsk, at de velger å skrive på det språket de kan best er helt greit, men ser ikke hvorfor de som svarer bruker samme språk.
 
Det blir jo noe annet. Da vet du ikke om personen forstår norsk.
Men ingen er på et norsk forum uten at de kan lese norsk, at de velger å skrive på det språket de kan best er helt greit, men ser ikke hvorfor de som svarer bruker samme språk.

Jeg svarer på det språket som spørsmålet blir stilt på, såfremt eg kan språket. Jeg føler det er litt kotyme. Men samtidig som du sier så er det vel like kotyme å stille spørsmål på det språket forumet man stiller spørsmålet i, baserer seg på.. Men uansett så hvis noen ikke kan norsk og søker hjelp, så ser jeg ingen grunn til å ikke svare på samme språk som spørsmålet ble stilt.

Sånn for fellesskapet så vil jeg si at jeg synes kanskje min "STFU" var litt i overkant, men det var nok en oppsamlet reakson på at vedkommende har det jeg har følt iallefall, rakket ned på norge og nordmenn generelt tidligere. Så da er trub-tanken min tømt. Vil ikke støte vekk noen, men følte vi har fått en andel dritt tilbake fra den profilen, så da er vi kanskje even steven?
 
Jeg kan godt forstå at noen stiller spørsmål på sitt eget språk, det å kunne lese norsk er en ting, å formulere seg skriftlig er mye vanskeligere.
Det jeg aldri har forstått, og det er fra andre forum også, hvorfor det svares på samme språk når noen helt åpenbart kan lese norsk.

En fillesak, men det er bare noe jeg har lurt på gjennom lang tid.
 
Et konkret eksempel herfra, er at et medlem med engelsk morsmål oversetter din norske post først, i en egen boks, fra norsk til engelsk, før han så svarer, på engelsk. Når man ser på denne oversettelsen, så er den ikke alltid like stødig, fundamentale poenger går lett tapt. Da er det svært mye enklere å svare på engelsk, som alle forstår. Man unngår potensielle misforståelser, som kan føre virkelig langt avsted. Personlig bryr jeg meg ikke noe særlig om det, det er tvert i mot underholdende. Men det er som sagt ikke alltid like populært hos flertallet.
 
Sist redigert:
Vet ikke om dette er et dumt spørsmål men er det like trygt å bruke CO2 fra brannvern firmaene som den som er kvalitetssikret? Det må vel være en grunn til at man skiller mellom dem? Hvor kan man få den godkjente i nærheten av Oslo?
 
Vet ikke om dette er et dumt spørsmål men er det like trygt å bruke CO2 fra brannvern firmaene som den som er kvalitetssikret? Det må vel være en grunn til at man skiller mellom dem? Hvor kan man få den godkjente i nærheten av Oslo?

Det er som regel like "trygt". Forskjellen er at nå så har det blitt lov om at hvis man skal dele ut øl (konkurrere, være med på treff etc) så må det være næringsmiddelgodkjent gass fra en næringsmiddelgodkjent beholder. I ren gass-forskjell så kan forskjellen være at co2 flaska du fyller fra kan ha rester av olje eller annet pga tilbakeslag når flaska har gått tom, og stått tilkoblet, samt renheten på co2. Forskjellen i renhet er egentlig ikke veldig stor. Mange, meg inkludert, har fylt industrigass i mange år uten problem.
 
[QUOTE = "LJohansen, mail: 480114, member: 6849"] Do not know if this is a stupid question but it is just as safe to use CO2 from fire companies as that is quality assured? That must be a reason why we should distinguish between them? Where to get it approved near Oslo? [/ QUOTE]

There is no guarantee CO2 used for refilling fire extinguishers is safe for carbonating beverages. Contaminants (some toxic) can get carried over from the industrial process. As the beverage industry discovered several years ago, when there were global recalls due to detection of harmful contaminants from CO2 production. The beverage industry then adopted stringent self regulation. I approached a company that supplies bars and restaurants in Norway, but they only offered annual contracts to business customers. No service for private individuals. Sodastream canisters are the only way to get food-grade CO2 in Norway, as a private individual. Of course, beer can be naturally carbonated in a keg, too ;)

Edit: the contaminants sometimes found in CO2 are heavier than CO2 therefore settle at the bottom of tanks. The feed tanks used for refilling extinguishers have dip tubes (a bit like corny kegs) to transfer liquid CO2, with a chance of transferring contaminants. If you insist on using extinguisher-grade CO2, never let it empty fully - get it refilled before it is empty.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp