Coldcrash, fortsatt masse sedimenter.

Har coldcrashet i 3 døgn. Temperaturen er nå på 1 gad.

Jeg ser at det fortsatt er masse sedimenter som flyter i prøveglasset når jeg tapper fra krana og over i prøveglass. Er dette normalt, eller bør jeg prøve gelatin? Jeg har satt gjæringsdunken så den heller litt bakover.
 
Kan være normalt det. Mener å ha lest (ikke spør etter kilde, husker ikke hvor) at cc ved -1C
vil gi mye klarere øl enn ved +1. Tre dager fra gjæringstemp og ned til +1 er ikke så mye cc for grumset øl.
Nye tre dager vil nok gi litt klarere øl, men helt klart tror jeg ikke du får det bare med det.
Gelatin er visst litt både pluss og minus. Har aldri brukt det.
 
Spørsmålet er vel hva slags øl det er? I pils så er det bare å kjøre på med gelatin imho. Om det er IPA så har det ikke godt av gelatin da du dropper for mye humle ting og tang.

Som nevnt så vil -1c klarne ølet mye raskere enn 1c. Dr. Charlie Bamforth snakker vel om at 1 dag ved -1c er det samme som 1 uke ved 1c.

Sjekk også om krana er full av gammel morro som Miguel sier.
 
Uhell: Coldcrasch 0 til -1 i skapet, men tydeligvis kaldere i bakkant av skapet. Ca 5 liter is, suksess eller fiasko. Tappet til fat og tvangskarboneres. Pilsen klar og fin da. Meninger?
 

Vedlegg

  • 95A19F40-DFFF-4CE4-8B9F-77CB8BE41C32.jpeg
    95A19F40-DFFF-4CE4-8B9F-77CB8BE41C32.jpeg
    184,2 KB · Sett: 43
Uhell: Coldcrasch 0 til -1 i skapet, men tydeligvis kaldere i bakkant av skapet. Ca 5 liter is, suksess eller fiasko. Tappet til fat og tvangskarboneres. Pilsen klar og fin da. Meninger?
Ingenting er ødelagt og så lenge du ikke skal karbonere naturlig gjør det ikke noe at gjæren kanskje har fått litt hard behandling.
Ølet blir jo konsentrert eller frysedestillert som er den korrekte betegnelsen på det du har utført her.
Det blir mer av alt, bort sett fra antall liter, mer smak, mer alkohol og mer bitterhet.
Blir sikkert godt, men en litt kraftigere pils en det du i utgangspunktet brygget.

Hvor mange liter øl var det i utgangspunktet?
 
Ingenting er ødelagt og så lenge du ikke skal karbonere naturlig gjør det ikke noe at gjæren kanskje har fått litt hard behandling.
Ølet blir jo konsentrert eller frysedestillert som er den korrekte betegnelsen på det du har utført her.
Det blir mer av alt, bort sett fra antall liter, mer smak, mer alkohol og mer bitterhet.
Blir sikkert godt, men en litt kraftigere pils en det du i utgangspunktet brygget.

Hvor mange liter øl var det i utgangspunktet?
24,5 liter i gjærkaret, og det ble et fullt 19 liter m cornelius og to 0,33 flasker. Lar flasken stå så lærer jeg litt om det også. Ca 20 liter ut.
 
24,5 liter i gjærkaret, og det ble et fullt 19 liter m cornelius og to 0,33 flasker. Lar flasken stå så lærer jeg litt om det også. Ca 20 liter ut.
Dersom du ikke har helt ut vannet fra isblokken, så kan du måle FG på det.
Da kan du regne ut FG på det frysedestillerte ølet og finne ut hvor sterkt det er blitt.
 
Tilbake
Topp