Coleman Extreme 70QT

Heisann.

Har kjøpt meg en Coleman extreme 70qt kjølebag som jeg tenkte og bruke til meskekar..
Problemet er at jeg har tenkt og brygge ca 25 liter om gangen, så jeg tror kanskje den blir litt vel stor til denne mengden ?

Etter hvert har jeg tenkt og lage 40-50 liter om gangen, men er nybegynner så føler det er ting som kan gå galt og det er unødvendig
og "sløse" med ingredienser dersom brygget skulle blitt ødelagt.

så spørsmålet er om denne kjølebagen blir for stor for 25 liters brygg.

/Rune G
 
Hei og velkommen til forumet, Rune!

Jeg har riktignok ikke en såpass stor kjølebag, men tidligere så har jeg nok mesket en liten mesk (i forhold til kjølebagens størrelsen). Jeg forventet da at tempen skulle fortere ned, men til min overraskelse så var det knapt snakk om temperaturfall i det hele tatt. Altså, jeg ville tatt sjansen og brukt den. Du har jo bagen på plass allerede så ingenting er tapt :D.
 
takk for svar!

ja får satse på at det går greit, dersom det funker er det jo kjempe greier, så kan jeg bruke den samme kjølebagen til 50 - 60 liters brygg.

/Rune G
 
Tja. "Rask skylling" kanskje? Her er uansett en god beskrivelse av hva det er:
http://hbd.org/cascade/dennybrew/
 
Google "denny brew" og klikk på den første linken du får opp...

Batch sparge betyr egentlig å fylle meske karet (som du allerede har mesket i en time eller mer) med varmt vann (f.eks 85ºC) la det stå i 10 minutter for så å tappe det ut i kokekjelen. Ofte fyller du meske karet en gang til, la stå i 10 nye minutter og tapp ut i kjelen. Hvor mye vann du skal fylle og hvilken temperatur finnes det software på nett for å beregne, eller du kan kjøpe f.eks Beersmith (anbefales) for en billig penge.
Alternativet er "Fly Sparge", da tilfører du meskekaret varmt vann , ca 78ºC i samme tempo (saaaakte..) som du tømmer ut til kokekjelen. Du bør da bruke hvertfall 40 minutter på denne "skyllingen". Etter min mening er batch sparge enklere (men det er sikker andre uenig i...)

Clear as mud?
 
Tilbake
Topp