Coopers Canadian blonde med 13 liter vann??

Hei, jeg har ikke mange brygg/sett bak meg, har holdt meg til spraymalt og sukker sammen med en boks humlet ekstrakt..
Siste "brygge" mitt var Coopers Canadian blonde, sammen med 1 kg lys spraymalt og 400g fruktose. Denne falt i smak hos meg( jeg er ikke så kresen kanskje :skitbra:)

Bestilte samme "oppskriften" x 3 for noen dager siden, satt 2 av disse settene idag..

Men tenkte det siste settet tenkte jeg å prøve med 1kg spraymalt og 1kg fruktose, men da koke settet å tilsette humle.. Blir rundt 7.5 % når det er ferdig flasket, om jeg regnet riktig.

Så da til spørsmålet, hvilke type humle burde jeg bruke, hvor mye, og hvor lenge skal den koke??

vil det være mulig å lage en slags IPA? regner ikke med å få noe i nærheten av en allgrain IPA  :biersmile:
Kanskje litt vell mye sukker, men har lyst til å prøve noe sterkere, og mer smak enn de to settene jeg satt idag..

Noen som har noen forslag til meg?

EDIT: Forandret tittelen til noe mer riktig
 
Olsen89 skrev:
Hei, jeg har ikke mange brygg/sett bak meg, har holdt meg til spraymalt og sukker sammen med en boks humlet ekstrakt..
Siste "brygge" mitt var Coopers Canadian blonde, sammen med 1 kg lys spraymalt og 400g fruktose. Denne falt i smak hos meg( jeg er ikke så kresen kanskje :skitbra:)

Bestilte samme "oppskriften" x 3 for noen dager siden, satt 2 av disse settene idag..

Men tenkte det siste settet tenkte jeg å prøve med 1kg spraymalt og 1kg fruktose, men da koke settet å tilsette humle.. Blir rundt 7.5 % når det er ferdig flasket, om jeg regnet riktig.

Så da til spørsmålet, hvilke type humle burde jeg bruke, hvor mye, og hvor lenge skal den koke??

vil det være mulig å lage en slags IPA? regner ikke med å få noe i nærheten av en allgrain IPA  :biersmile:
Kanskje litt vell mye sukker, men har lyst til å prøve noe sterkere, og mer smak enn de to settene jeg satt idag..

Noen som har noen forslag til meg?

Hvis du vil ha det sterkere, hvorfor ikke bruke mer maltekstrakt? Mer smak får du i allefall ikke av sukker, ølet blir bare tynt og vinaktig, og du er oppe i en total sukkermengde på 27%, det er VELDIG mye.
Det går an å lage en IPA av et slikt sett. Litt vanskelig å beregne riktig IBU da en ikke får oppgitt alfasyre og mengde humle i settet, men det lar seg nok gjøre finfint likevel.
Cascade er en sikker vinner i mine øyne til en iPA, men de fleste andre amerikanske kan også brukes alene hvis ikke du vil mikse litt.
 
Jeg vil også anbefale deg å benytte deg av maltekstrakt/spraymalt istedet for sukker.

For mer info om hva settene innehloder kan du ta en titt på Coopers hjemmeside.
For å regne ut bitterheten er det bare å gange oppgitt IBU med 1,7 (dette siden settet inneholder 1,7kg) og del det på totalt antal liter du brygger.
F.eks. 420IBU x 1,7 / 23l = 31IBU

Smak og aromahumle er noe som ferdige ølsett ofte mangler og kan altids være greit å tilsette litt av :ilike:
 
Tusen takk for svar :skitbra:

Grunnen til jeg tenkte på sukker er at jeg ville bruke opp det jeg har, for å så prøve meg på ekstraktbrygg/ av rein spraymalt neste brygg.
Men om det er en dårlig idé så dropper jeg det, å heller bare setter den som jeg har satt dem 2 andre settene.. Men litt kjedelig med 69 liter samme øllen, selv om det egentlig var planen når jeg bestilte.

Men lurer på å gå ned til 13liter vann, sammen med ølsettet og kiloen med spraymalt, det vil gi en OG på 1061, og en FG på 1007 om den gjærer like langt ned som da jeg brygget med 23 liter.
Da vil jeg havne på 7.1% uten å bruke sukker.. vil dette være greit? ser at IBU havner 54,9 som skal være ganske greit for en IPA?(takk for formelen Steinarja)

Mye mulig det er feil i "oppskriften" er ikke så kjent med beercalc enda, usikker på hva jeg skal sette ølsette inn som, nå står det som 1700g Liquid Extract (Weyermann)
Og vet jeg ikke hvor langt det langt ned det kommer til å gjære
 
Hei folkens

Jeg skulle til å flaske coopers canadian blonde jeg brygget for to uker siden med brew enhanceren deres. Jeg målte FG til 1016 og synes det så ut som det lå mye flak i toppen som jeg ikke har sett på tidligere brygg, legger ved et bilde.

Hva bør jeg gjøre? Har satt på lokket igjen og plasser den på rom som er litt varmere enn de 17-19 gradene den har stått på disse to ukene.

Alle tips mottas med takk:)
e6e9uqam.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser ut som gjær som flyter rundt, og ikke noe å bekymre seg for, skulle jeg mene.
Sjekk om noen dager om den har gjæret ytterligere ut. De ekstra gradene gjør kanskje susen dersom den ikke har stoppet opp.
 
Tilbake
Topp