Ja da var man i godt i gang med ett øl-sett. Har ikke skaffet meg noe å koke i enda, men det kommer Takket være dette forumet så har jeg latt være å følge bruksanvisningen som fulgte settet. Det er en Cooper Australien Lager som står til gjæring. Tenkte det var greit å skrive noen ord om min erfaring med dette settet da det sikkert kan hjelpe andre som kjøper samme pakka. I følge bruksanvisningen så skulle man begynne å måle SG etter 6 dager og jeg tok en prøvesmak i samme slengen. Det var jaggu ikke mye å stå etter og som andre som har prøvd samme settet har skrevet så ble man da litt usikker på om disse "nybegynner-setta" er bortkasta penger. Midt oppe i alt dette så har jeg surfet såpass mye rundt at jeg har oppsummert det til at man anslagsvis bør la den gjære opp mot 14 dager i stedenfor ca ei uke som bruksanvisningen tilsier. Og at man bør vente 3-4 uker etter flasking og ikke 2 uker før man har noe "bra på gang"
I dag er det dag 8 og jeg tok igjen en ny måling sånn for å kunne loggføre litt underveis. Igjen så tenkte jeg at det kunne være lurt å smake....mmm... det var andre saker....endte med å drikke opp ølet i målerøret Så nå ser jeg litt mer positivt på det igjen. Så tenker at det blir fint å la den stå frem til neste helg. Syns ølet kanskje virker litt "grumsete" enda, men det vil kanskje endre seg litt utover i uka som kommer... eller skjer ikke det før det har blitt flasket å vært kjøla ned osv ?
Det ser så langt ut som at jeg har noe øl som går ann å drikke til ferien
Skriver nok litt mer underveis om hvordan det har gått.
OG=1039, SG=1018 (dag 6), SG=1015 (dag 8)
I dag er det dag 8 og jeg tok igjen en ny måling sånn for å kunne loggføre litt underveis. Igjen så tenkte jeg at det kunne være lurt å smake....mmm... det var andre saker....endte med å drikke opp ølet i målerøret Så nå ser jeg litt mer positivt på det igjen. Så tenker at det blir fint å la den stå frem til neste helg. Syns ølet kanskje virker litt "grumsete" enda, men det vil kanskje endre seg litt utover i uka som kommer... eller skjer ikke det før det har blitt flasket å vært kjøla ned osv ?
Det ser så langt ut som at jeg har noe øl som går ann å drikke til ferien
Skriver nok litt mer underveis om hvordan det har gått.
OG=1039, SG=1018 (dag 6), SG=1015 (dag 8)