Coopers DIY startpakke - nybegynner

Ja da var man i godt i gang med ett øl-sett. Har ikke skaffet meg noe å koke i enda, men det kommer :) Takket være dette forumet så har jeg latt være å følge bruksanvisningen som fulgte settet. Det er en Cooper Australien Lager som står til gjæring. Tenkte det var greit å skrive noen ord om min erfaring med dette settet da det sikkert kan hjelpe andre som kjøper samme pakka. I følge bruksanvisningen så skulle man begynne å måle SG etter 6 dager og jeg tok en prøvesmak i samme slengen. Det var jaggu ikke mye å stå etter og som andre som har prøvd samme settet har skrevet så ble man da litt usikker på om disse "nybegynner-setta" er bortkasta penger. Midt oppe i alt dette så har jeg surfet såpass mye rundt at jeg har oppsummert det til at man anslagsvis bør la den gjære opp mot 14 dager i stedenfor ca ei uke som bruksanvisningen tilsier. Og at man bør vente 3-4 uker etter flasking og ikke 2 uker før man har noe "bra på gang" :)

I dag er det dag 8 og jeg tok igjen en ny måling sånn for å kunne loggføre litt underveis. Igjen så tenkte jeg at det kunne være lurt å smake....mmm... det var andre saker....endte med å drikke opp ølet i målerøret :) Så nå ser jeg litt mer positivt på det igjen. Så tenker at det blir fint å la den stå frem til neste helg. Syns ølet kanskje virker litt "grumsete" enda, men det vil kanskje endre seg litt utover i uka som kommer... eller skjer ikke det før det har blitt flasket å vært kjøla ned osv ?

Det ser så langt ut som at jeg har noe øl som går ann å drikke til ferien :)
Skriver nok litt mer underveis om hvordan det har gått.
OG=1039, SG=1018 (dag 6), SG=1015 (dag 8)
øl-måling.jpg
 
At ølet er uklart på dette stadiet er ikke noe å tenke på, det vil nok bunnfelle ved lagring. For et øl av denne typen holder det med 2 uker på gjæringsdunk og 2 uker til karbonering før du setter ølet kaldt. Deretter er det bare å nyte.

Sjekk at du har lik SG over noen dager, jeg pleier å starte måling på dag 10 ca og måler kanskje dag 13 og 14 også.

Lykke til.
 
At ølet er uklart på dette stadiet er ikke noe å tenke på, det vil nok bunnfelle ved lagring. For et øl av denne typen holder det med 2 uker på gjæringsdunk og 2 uker til karbonering før du setter ølet kaldt. Deretter er det bare å nyte.

Sjekk at du har lik SG over noen dager, jeg pleier å starte måling på dag 10 ca og måler kanskje dag 13 og 14 også.

Lykke til.

Takk for innspill.... da har jeg en plan :)
 
For å fortsette der kintii slapp så kan jeg tilføye at det meste bunnfeller ved lavere temperaturer og forsiktig behandling. Det er to steder i prossen du kan kjøle ned ølet. Før du tapper på flasker/fat, eller etter at du har tappet. Gjør du det før får du jo mindre grums med over på flasker/fat. Sluttresultatet blir mer eller mindre det samme med varsom behandling av flaskene.
 
For å fortsette der kintii slapp så kan jeg tilføye at det meste bunnfeller ved lavere temperaturer og forsiktig behandling. Det er to steder i prossen du kan kjøle ned ølet. Før du tapper på flasker/fat, eller etter at du har tappet. Gjør du det før får du jo mindre grums med over på flasker/fat. Sluttresultatet blir mer eller mindre det samme med varsom behandling av flaskene.

Jeg har bestilt en STC-1000 og har ett lite kjøleskap som skal brukes som gjærings-skap. Hvis vi sier at jeg kjøler ned i gjærskapet før jeg flasker, hvor langt ned skal temperaturen ? Når jeg har flasket så skal den stå i romtemperatur i 14 dager, ikke sant ?
 
Så kaldt som mulig uten at det fryser. Du kan også tilsette gelatin eller annet klaringsmiddel hvis du vil ha det enda klarere.

To uker i romtemp er vel standard ja.
 
Har som nevnt innledningsvis tappet litt øl fra gjærkaret for måling og smaking. I går tok selv kona som ikke er noen øldrikker en liten smak og hu ble ikke skremt :) Så smaken kommer trolig til å bli helt grei og hvis man får klarnet ølet litt så vil jo det bli bra egenreklame for mitt nybegynner-øl :) Herfra kan det jo bare bli bedre. Får at det skal være litt rettferdighet i heimen så satte jeg 21 liter rødvin til kona i går.
 
Hei, jeg har også kjøpt det samme settet og dette er første gangen jeg lager øl på egenhånd. På dag 6 så målte jeg SG=1014. Leser på denne tråden av jeg burde la den stå i tilsammen ca. 14 dager og har ingen problem med dette. Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på om dette brygget vil fortsette å gjære noe og komme ned mot SG=1006 i løpet av de siste 7 dagene. JEg har lagt ved ett bilde hvordan det så ut i gjæringsdunken min idag morges. Synes målinger tilsier at jeg burde vente litt lengre, men utifra hvordan det ser ut i gjæringsspannet så er jeg litt usikker. Når tappet du ditt brygg på flasker og hvordan endret SG seg eventuelt de siste dagene? Mvh Tommy
 

Vedlegg

  • DSC_0092.JPG
    DSC_0092.JPG
    121 KB · Sett: 41
Hei, jeg har også kjøpt det samme settet og dette er første gangen jeg lager øl på egenhånd. På dag 6 så målte jeg SG=1014. Leser på denne tråden av jeg burde la den stå i tilsammen ca. 14 dager og har ingen problem med dette. Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på om dette brygget vil fortsette å gjære noe og komme ned mot SG=1006 i løpet av de siste 7 dagene. JEg har lagt ved ett bilde hvordan det så ut i gjæringsdunken min idag morges. Synes målinger tilsier at jeg burde vente litt lengre, men utifra hvordan det ser ut i gjæringsspannet så er jeg litt usikker. Når tappet du ditt brygg på flasker og hvordan endret SG seg eventuelt de siste dagene? Mvh Tommy

Bare la ølet stå i 14 dager uansett. Gjæren trenger litt tid for å "rydde opp" etter seg selv, så jeg ville gjort som det ble tipset om lenger oppe; mål SG etter 11-12 dager, og igjen etter 14 dager. Hvis målingene er like, kan du flaske ølet. Det er nok teknisk mulig å fullføre gjæringen av en relativt svak vørter i løpet av en uke, men da bør du ha stålkontroll på gjæringstemperatur, antall gjærceller i pitchen og gjærens helse. Når man legger såpass mye tid og kjærlighet ned i brygget, er en "ekstra" uke en billig forsikring. Jeg gjærer stort sett alle normale ales i ca. to uker.

Ølet heter "Australian lager", som skulle tilsi at det gjæres som lager (8-12 grader), men bruksanvisningen sier kanskje noe annet? Lagergjæring tar generelt lengre tid enn ale-gjæring, ettersom gjæren arbeider tregere ved lave temperaturer.
 
Hei Hannaas, tusen takk for svaret. De opplyser at det skal gjæres på 21-27 grader, men jeg har gjæret det på 20-22 (litt forskjell på temperaturen gjennom dagen). LAr det stå i 14 dager så blir det sikkert bra. Har smakt på brygget når jeg har målt SG og det begynner å smake øl nå:)
Har også satt ett Santas Winter Warmer sett og tenker 14 dager på dette også (evetnuelt lengre hvis det trengs). Dette startet på 1050 og er nå nede på 1015 etter en uke.
 
Har også satt ett Santas Winter Warmer sett og tenker 14 dager på dette også (evetnuelt lengre hvis det trengs). Dette startet på 1050 og er nå nede på 1015 etter en uke.

Jeg har lenge tenkt på å teste dette settet. Er du fornøyd så langt? brukte du tørrgjæren som fulgte med i settet eller byttet du den ut?
 
Hei, jeg har fulgt instruksene som lå ved (video på DVD) og fulgt de punktvis. Det er god informasjon, det eneste som jeg måtte gjøre ved siden av var å finne ut hvordan ett hydrometer fungerte (fant det lett på youtube) og litt usikker på lengde på hvor lenge det skal stå i gjæringsspannet (da fant jeg og fikk gode svar på dette forumet). Veldig fornøyd og det lukter nå øl av brygget. Tror dette skal fungere godt. Jeg brukte tørrgjæren som fulgte med og jeg opplever denne som god. Tørrgjæren fungerte akkurat som de opplyste på videoen.
Dette var mitt første ølsett og vi er nå en gjeng som skal kjøpe en Seidel Braumeister, 20 liter sammen og det blir spennende. Kan trygt anbefale dette settet. Lykke til :)
 
Beklager at jeg ikke har fått svart før, har bare vært litt mye annet :) Min Coooper endte opp på 1015 etter 14 dager. Altså ikke noen særlig endring den siste uka. Var vel ikke helt fornøyd med smaken heller, men har drukket opp det meste alikevel :) Når det gjelder Santas Winter Warmer så brygget jeg den nå som min 5. Batch og den overlever nok ikke helt frem til jul :) Jeg brukte Safale US-05 tørrgjær. Der hadde jeg en OG på 1055 og en FG på 1014. Gjæret i gjæringsskap på 18 grader mener jeg og huske.
 
Tilbake
Topp