Coopers Draught og Nottingham gjær, sluttet å gjære?

Jeg satt for tre uker siden Coopers Draught ølsett, brew enhancer og Nottingham gjær. OG: ca. 1040. Brukte to pakker tørrgjær. Jeg ville prøve å la den gjære ved lavere temperatur enn det jeg har gjort tidligere, og gjæret den ved 16-17 grader i 10 dager, og hevet temperaturen til 21-22 de siste 4 dagene. Jeg laget sukkerlake med 126 gram sukker og gjorde meg klar for å flytte over i neste gjærkar for å flaske. På slutten av omstikkingen til sukkerlaken kom jeg plutselig på at jeg ikke har tatt måling av FG... Klok av skade fra forrige gang (da tok jeg det ETTER at jeg blandet inn alt sukkeret...) så tok jeg en liten slump mot slutten av omstikkingen. Da så jeg til min forskrekkelse at FG (eller SG?) var 1016, mye høyere enn jeg trodde den skulle være, og langt under den fine gule "bottle" på hydrometeret mitt. I total frykt for flaskebombe valgte jeg å la den stå en uke til. Jeg  pøta oppi halve gjærkaka (delvis vasket) i håp om å få litt action, slik den kunne spise opp sukkeret jeg la til. Den har ploppet og kost seg en liten stund, men de siste tre dagene nå har jeg igjen målt 1016... Vil det si at den er ferdig å gjære? Temperaturen er 21 grader. Er ikke 1016 ganske høyt for dette settet? Kan jeg nå bare gjøre klar for flasking og tilsette sukker på nytt? Eller bør jeg la den stå en stund til?

PS: Jeg har testet hydrometeret i lunka vann. 1000 spot on...

Tilbake
Topp