Coopers ølsett

Hei.

Jeg er en fersk brygger med 1 brooklyn minibrygg bak meg. Dette står og gjærer for øyeblikket, og jeg sliter med å vente på at det blir ferdig!
Så da har jeg bestilt meg ett cooper startsett fra Bryggeland. Dette fordi jeg har forstått at jeg trenger alt utstyret som følger med der dersom jeg etterhvert skal avansere til mer avanserte brygg.
Det som er viktig for meg er at sluttproduktet smaker best mulig. Som småbarnsfar stikker jeg ikke på byen 3 ganger i uken lenger, og jeg har blitt litt mer kresen på hva jeg drikker når jeg først tar meg en øl. Så prioritet er altså best mulig øl med de råvarene jeg har. Jeg bestilte ikke noe bedre gjær eller matlekstrakt, så jeg får klare meg med det som følger med. Altså gjæren som følger med settet, samt brew enhancer. 

Artikkelen jeg linker til under her har jeg relgiøst gått gjennom opptil flere ganger, men er ikke blitt helt klok likevel=)
http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/41-bedre-instrukser-for-brygging-fra-olsett

Skal jeg droppe brew enhancer, og bare lage 12 liter øl? I samme artikkel står det at en må koke alt. Har jeg forstått riktig når en nå sier at dette ikke er nødvendig lenger? Må jeg koke brew enhancer om jeg velger å bruke dette?

ikke kok, jeg gjentar; IKKE KOK ølsett.
den lille mengden humlearoma i disse settene vil forsvinne helt om man koker dem.
Brew-enchancer trenger heller ikke å kokes.

Vanlig prosedyre ved brygging av ølsett er å varme opp ekstraktbeholderen i vannbad slik at ekstraktet blir mer flytende, deretter ha alt ekstraktet oppi gjæringsbøtta. Kan være lurt å skylle boksen med litt kokende vann også, for å få ut alt ekstraktet. Etterpå tilsetter man 2-3 liter kokende vann i gjæringsbøtta, samt. brewenhancer/spraymalt om man vil bruke det. Deretter rører man til det er skikkelig blandet, og topper opp til 20 liters merket med kaldt vann, og justerer de siste 3 litrene med kaldt/lunket/varmt vann til riktig temperatur er nådd.

Tilsett deretter ølgjæren.

Nå til det du nevner ang. kvalitet på øl. Kvaliteten på ølsett har vært økende, og St. Peters har laget noen ølsett jeg har vært overrasket av. (Ruby Red)
Brooklyn er derimot all-grain i liten skala, og vil gi den beste kvaliteten på hjemmebrygget øl, da alle ingrediensene er ferske, og du lager vørteren selv, og det blir ikke konsentrert etterpå på noe vis.
Jeg skal ikke ødelegge moroa for din del, men det kan nok hende du blir skuffet av kvaliteten på coopers-settene i forhold til hva du fikk til/får til med brooklyn brewshop settet ditt.

Når det kommer til om du skal droppe brew enhancer eller ikke, vil jeg anbefale deg å bruke spraymalt istedet. Brew enhancer er dextrose og spraymalt blandet sammen, og vil gi høyere alkoholprosent, uten nevneverdig mye mer smak. Spraymalt er maltekstrakt i pulverform, og vil gi bedre resultat.

Vil hive meg på kommentaren over. Ikke kok settet!
Kjør på slik som beskrevet over. Kvaliteten er ikke helt på topp, men min erfaring er at det er mer enn drikkenes og erfaringen med bryggeprossessen, alt som må gjøres, og alt som kan gå galt er gull verdt til senere brygging. :) vær litt obs på temperatur under gjæringen. Pakken sier helt opp mot 27 grader, men det er ALT for varmt. Hold deg rundt 20ish, men unngå høyere enn 24-25 grader.
Sjekk også ut CraigTube på YouTube. Han har mange videoer der han brygger coopers-settene.

Ps: jeg har vært strålende fornøyd med coopers ølsett når jeg brygget det, men må ærlig innrømme at det ble hakket bedre når jeg tok steget videre. :D

Hiver meg på det der med temperatur.
Uten å kjenne Coopers-gjæren kjempegodt (gjæret det første settet på badegulvet) vil jeg anbefale å starte med en lufttemperatur på 16-18-ish.
Sett den gjerne inn på badet etter en uke, så gjæren gires opp for en skikkelig avslutning. Gjærer du for varmt i starten vil ølet smake sterkt av emmen bananråte.

Passer du bare på temperaturen (slapp av, den vil starte etterhvert) blir det helt greit. Det med koking/ikke koking er mindre viktig.

Klarer du å få luft inn i vørteren før du tømmer gjæren oppi - desto bedre. Risting, plasking, røring, snurring, hvasomhelst. Og det med infeksjon tror jeg kommer med rutinen. De fleste er så anale med renholdet i starten at det ikke er en reell risiko.

Sprett en øl, bland vann og ekstrakt, rist som ¤%#%#%, sett hele stasen i garasjen/boden/soverommet den første uka. Så blir det bra!

Takker for mange gode tilbakemeldinger!
Jeg satte brygget igår ihht Hallstein sine instruksjoner.
Selfølgelig med unntak av at jeg var brennsikker på at det skulle være 25l i spannet. Så når jeg oppdaget feilen fikk jeg en smule panikk og tilsatte en krukke med Moss maltekstrakt sammen med litt varmt vann, slik at sluttvolum ble ca 25.5 liter. FG endte på 1.41. Temperaturen før jeg tilsatte gjæren, som jeg rehydrerte, var på 20c, og det står til gjæring i boden på 20c. Når jeg sjekket i dagtidlig så jeg ikke noen tegn til gjæring, men det kommer vel=)

Tror dere at det er ett stort problem at det ble for mye væske i brygget?

Craigtube skal jeg sjekke ikveld. Men nå må jeg nesten jobbe litt for lønna!=)

Som sagt - det viktigste er å prøve selv... Nå har du lært noe...

Du får ett litt tynnere øl, men hold oss oppdatert om hvordan det går.

coopers settene er greie de, har bare gode erfaringer selv.
både med original gjør og kjøpe gjær.
har brukt sukker i noen og brukt malt ekstrakt i noen, godt begge deler.
det blir en merkbar forskjell da, men skal jeg lage coopers draught igjen tror jeg faktisk jeg vil velge å bruke sukker(banner i kirka her).
den ble lettere og grei sommers øl, si det blir en fylle fest øl der det ikke betyr så mye hvordan kvaliteten er.
viktigset er at du får et godt resultat og du blir fornøyd.

Hei. Jeg ble egentlig positivt overrasket over dette settet. Noe kjedelig øl kanskje, med en bismak so ser ut til å forsvinne med lagring. Kunne tenkt meg litt mer futt i ølet, så to  coopersdrops var nok litt lite. Men sånn alt i alt så er det helt greit.

Tilbake
Topp