Coopers ølsett

Hei. Har bestilt meg Coopers Real Ale og lurer litt på om åssen dette virker. Har sett noen videoer på youtube og her ser jeg at de har oppi en del sukker. Følger dette med settet eller hva følger med ?  Har lest at å ha oppi sukker er fyfy når man skal brygge øl. Har bare et brygg på nakken og da brygget jeg med maltkorn. Som sagt er ny på dette.

Fint kom med sysnspunkter og tips. Det ville hjelp masse  ;)

Sukker følger ikke med og bør unngås i følge mange. Hvis man dog ikke har alternativer, anbefales det å bruke druesukker.

Mange kjøper 2 identiske ølsett, og bruker det ene som substitutt for sukker.
Andre kjøper 1 ølsett og en dose spraymalt eller maltekstrakt som de bruker som substitutt for sukker. Da kan man også koke inn noe humle i sistnevnte.

Anbefaler forøvrig å bruke annen gjær enn den som følger med. (typisk safale05)

Lykke til :)

Holder det da med 1 kg spraymalt dark og fersk gjær av typen East Coast Ale Yeast. I tillegg har jeg sett på Norsk turbo gjær. Har ikke bestilt ennå. Tar gjerne i mot forslag på hva jeg skal bestille. Bestiller fra vinogbar.no

Jeg vil ikke anbefale å bruke et ekstra sett i stedet for sukker. Disse settene er beregnet for sukkertilsettinger, og vil gi ganske dårlig utgjæring hvis man bytter ut sukkeret helt med et tilsvarende sett. Da ville jeg heller byttet ut en halvkilo sukker med samme mengde lys DME/spraymalt. Om du bruker druesukker eller vanlig farin blir hipp som happ.

Ellers er det absolutt å bytte ut gjæren med en annen (hvis du skal ha tørrgjær er Safale S-04 eller S-05 gode alternativer). Skal du bruke flytende gjær, bør du lage en starter før bruk. Turbogjæren kan du forsåvidt kaste, hvis du ikke skal lage sats, da.

Skal du brygge ekstraktsett, vil jeg forøvrig anbefale Bryggselvs ekstraktsett.

Tilbake
Topp