Cornelius fat

Hei

Jeg vurderer å kjøpe Cornelius fat anlegg. Er det noen som kan gi litt info om hva som trengs, bruk og hvor det bør kjøpes/pris ?

Er det lurt å kjøpe stor CO2 flaske (slipper å fylle ofte) ? Kan man kjøpe et br.slukningsapparat og bruke det ???


På forhånd takk for svar!!!

Mvh Richard H    :skaal2:
 
Hei! Petit selger sånne fat og har dem i to forskjellige størrelser. Var obs på at det finnes to forskjellige koblinger: NC (Pepsi) og CC (Coca Cola). NC bruker 'ball lock'-prinsippet og CC bruker bajonettkoblinger. Dersom du skal kjøpe flere fat så er det veldig kjekt å ha dem i kun én av typene så at du slipper å ha alle koblinger dobbelt. Jeg har på følelse at NC blir brukt mest, ihvertfall i vår bryggeforening. Når det gjelder koblinger så har Petit en del også, ellers kan det lønne seg å sjekke www.candirect.de, selv om det bare var for å se tydelige bilder av alt dette.

Jeg har selv nettopp kjøpt 4 slike fat av en annen hjemmebrygger, og la merke til at det er noen gummiringer som må skiftes ut. Spesielt O-ringene på CO2-siden til fatene var dårlige og ventilene samt koblingene kan ha litt rustne fjær som ikke trykker tetningsgummien ordentlig på plass. Så kjøper du brukt, sjekk da dette her først.

Skal du forresten ha et spesielt kjøleskap til fatene dine? Det går en annen thread her på forumet som behandler egnete kjøleskap (søk på 'kegerator'). Min er nesten ferdig og jeg kan knapt vente :D
 
Glemt noe om brannslokkere. I foreningen så bruker vi noen eldre brannslokkere, men det kan være greit å få noen med ordentlig utstyr til å åpne flasken for å sage av stigerøret. Jeg fikk tak i noen halvstore flasker men klarte ikke å åpne en eneste én. Gjengene sitter bomfast, og det vil ikke forundre meg om bedrifter som NOHA bruker hydraulisk verktøy for å åpne og lukke slike flasker. Du trenger også en annen koblingsdel enn det som opprinnelig sitter på flasken (håndtaket som kan presses sammen). Så jeg vet ikke om det er lurt å gå denne veien, med mindre alt lar seg ordne for en grei pris og du finner noen som er villig til å fylle flasken på nytt etterpå, glem heller ikke sikkerhetsfaktoren med en flaske som holder 60 bar... Ellers så er det jo ovennevnte bedrift som selger fiksferdige kullsyreflasker til tappeanlegg.
 
Ok. Nå snakker jeg uten noe særlig erfaring hjemmefra, jeg har bare såvidt vært bort i Corneliusfat hos foreningen vår. Men jeg har sjekket Candirect nøye for å finne ut hva jeg trenger, og man kan koke det ned til følgende:

1: Et kjøleskap som rommer plass til minst étt men helst flere corneliusfat. Elkjøps 'Norcool' benkekjøleskap uten innbygd fryserdel passer akkurat til dette formålet (dette kjøleskapet har jeg også kjøpt etter å ha lest anbefalinger fra andre hjemmebryggere)
lc50a_mx.jpg



2: Noen Corneliusfat, ett blir fort for lite. Kjøp minst to, helst flere. Kommer jo an på konsumet og bryggestørrelse. De finnes i 12 og 19 liter størrelse. Kanskje greit å kjøpe ett på 9 liter, de er jo små og smidige og kan tas med til fester og stranden :D
75718890.jpg
75738899.jpg


3: CO2-flaske med manometer og trykkminsker
63888933.jpg
63889022.jpg


4: Slange fra CO2-flasken til Corneliusfatet. To slike dersom du kommer til å tappe fra to forskjellige fat samtidig uten å være nødt til å 'klikke om' gasslangen fra ett fat til et annet ganske ofte.
71090996.jpg


Og så kommer det litt an på hva du ønsker på 'ølsiden'. Skal du ha tappetårn med innbygde kraner, skal du ha et 'picknickset' med en liten slange og en liten bruskran, eller vil du kunne klikke en tappekran i messing rett på øl-ut-koblingen på fatet? For nå kommer det mange alternativer i bildet og det tar seg litt tid å orientere seg, samt å vurdere kostnadene.
 
Jeg tenkte å investere i et par corneliusfat med "tilbehør", men er dessverre ganske blank på området. Noen som kunne hjulpet meg med en link eller en liste over hva jeg trenger?
 
Jeg tok meg friheten til å slå sammen to emner om Corneliusfat for å holde oversikten :D
 
Jeg har kjøpt brukte fat fra www.Sunsetsuds.com. De skiftet poppets, ventiler og O-ringer på fatene og betalte ca 350-400 kr pr stk. Frakt tok derimot 10 uker. De sender maks 4 av gangen, kostet ca 50$ i frakt men da med en haug andre ting også
87_img_1561_large_1.jpg


Co2 kolbe og regulator kjøpte jeg fra petit, kjøp en litt stor flaske med co2, 6kg er ok, i starten går det alltid noen kg på tull. Jeg kjøpte først rn 3kg flaske for jeg var redd at 6kg skulle bli for tungt og drasse med, men byttet den fort inn i en 6kg for å finne ut at de er nesten like i størrelsen.slanger, koblinger til co2 kjøpte jeg også hos petit. Kan nok være lurt å kjøpe alt av gass i norge eller sverige.

Tappekraner, skumdempende slanger og koblinger kjøpte jeg fra sunset, de kostet ca 35kr pr stk komplett. Lurt å kjøpe 4-5 stk.
87_img_1559_large_1.jpg

87_img_1560_large_1.jpg


Du kan fylle co2 på brannstasjoner, feks aktiv brannvern. De tar 250kr for å fylle 6 kg, de tar det samme for 3kg og det tar 1-2 dager

Petit selger fordeler som du skrur rett på regulator, da kan du koble til flere fat uten flere co2 kolber.
multikobling.gif

filtrering.jpg



For komplett fatølanlegg
se humle.se
8485.jpeg

Koster 2695s.kr dvs. 2450 N. kr + 149 kr i frakt. Du må bestille det poste restante og hente det i sverige, så slipper du mva.
 
Noe nytt her siden 2006?

Tenker meg å kjøpe:
- 4 Cornelius-fat (hva følger med av koblinger? gass-inn, øl-ut? Ser ut som jeg bør satse på ball-lock?
- 1 flaske CO2 på 5 liter
- 1 regulator (850 kr på vinog bar.. litt dyrt?)
- Eventuelt en liten flaske til utflukter, synes ikke patronen-patenten til nabobordet til NM funka særlig bra.. enten masse skum eller ingen futt i krana
- slanger og koblinger - fra usa? Hvor lange og hvor tykke slanger anbefales for passe skum-dannelse?
- kraner - fungerer picnic-kran ok, hvis man allikevel ikke har fastmonterte kraner (kegerator)?

Ønsker å ha noe som er greit å bygge ut seinere til en 'kegerator'. På sikt vil jeg skaffe en forgreining med 2-4 manometere til å kjøre forskjellig trykk på de ulike øl-typene
 
mojo skrev:
Noe nytt her siden 2006?

Tenker meg å kjøpe:
- 4 Cornelius-fat (hva følger med av koblinger? gass-inn, øl-ut? Ser ut som jeg bør satse på ball-lock?
- 1 flaske CO2 på 5 liter
- 1 regulator (850 kr på vinog bar.. litt dyrt?)
- Eventuelt en liten flaske til utflukter, synes ikke patronen-patenten til nabobordet til NM funka særlig bra.. enten masse skum eller ingen futt i krana
- slanger og koblinger - fra USA? Hvor lange og hvor tykke slanger anbefales for passe skum-dannelse?
- kraner - fungerer picnic-kran ok, hvis man allikevel ikke har fastmonterte kraner (kegerator)?

Ønsker å ha noe som er greit å bygge ut seinere til en 'kegerator'. På sikt vil jeg skaffe en forgreining med 2-4 manometere til å kjøre forskjellig trykk på de ulike øl-typene

det følger ikke med ventiler om du ikke kjøper komplett sett. Jeg kjøper helst mine koblinger fra Morebeer. de koster pt. 5,25$ for både gass inn og øl ut. Å gå for ball lock. (min personlige mening)

Slanger og overganger kjøper du fra http://stores.ebay.co.uk/The-Harmony-Hut_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZQ2d999QQftidZ2QQtZkm
Slange lengder og koblingstyper står det om her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1148.0
og her : http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=837.0

Picnic kraner funker aldeles fint hos meg, men de må rengjøres med gjevne mellomrom

forgrening får du hos morebeer http://morebeer.com/view_product/16196/102237/Secondary_Regulator_-_4_Way
 
Rett rundt hjørnet hos deg så kan du prøve å få kjøpt trykktestede fat hos Vin og Bar. Jeg har sett noen av disse fatene og de var i god forfatning. Derimot så var det også noen som var mindre heldige, så jeg vet ikke helt om det var tilfeldig eller ikke. Koblinger, slanger og overganger får du hos mange ulike leverandører. Har selv kjøpt hos candirect.de i min tid, andre har kjøpt hos Petit eller Vin og Bar. Se litt på hva de har, hvis du kan slå sammen en bestilling fra ett sted så blir det ihvertfall mindre fraktkostnader.
 
I forbindelse med NM var jeg en tur innom Vin og Bar på Lillestrøm og handlet blant annet 4 stk Corneliusfat.
Fatene ser greie ut, og det var trykk på alle fatene når jeg kjøpte de, og det er det fortsatt. Så de virker tette.

Har ikke fått øl på fatene ennå, men om et par dager så er nok det første fatet fylt opp med øl. Fikk meg "øleskap" i dag, så da skal kjøling også være i boks.  ;D

I morgen blir det brygging. :yes:
 
Jeg kjøpte 12 STK ⅜ x 3/16 overganger, 9 meter av  3/16 Clear Polythene Pipe  fra Paul Liggins. jeg betalte £18.41GBP ink porto. så godt under toll grensa (09/2008). Pakken kom etter 2 dager. og fikk i overkant av det jeg bestilte  :ilike:

Så personlig så er jeg veldi godt fornøyd med Harmony Hut når det gjelder slanger og overganger. Raskt svar, lav porto, og god service.
for ⅜ slange så trenger du ikke mange meter. jeg kjøpe på metervis, men  har bare brukt 40cm. Så om du trenger, så kan du få hos meg.

Om du skriver mail til han, forklar at du vil under toll grensa i Norge som  p.t tilvarer   20GBP. (ex porto)


mail adresse er paulliggins(alfakrøll)tiscali.co.uk

Du kan gjerne kjøpe fat hos V&B, men skaff deg reppsett/pakningssett. Northen Brewer har fine sett med o-ringer til lokk, stigerør, gassstuss, samt inn og utventiler. settet koster 4$ portoen er ikke alltid like hyggelig fra dem, men for småting burde det ikke bli for ille.
Er du heldig så får du gode  fat med gode o-ringer fra V&B,.
 
Henrik1984s salgsannonse for corneliusfat er flyttet til underforum Kjøp og salg av råvarer og utstyr  :besserwisser:
 
Tilbake
Topp