Cornelius, ventiler og kutting av stigerør

torbj b-n

Norbrygg-medlem
Hei og takk for sist i NM-skjenkediskgarasjeverkstedet! Det var hyggelig å hilse på.

Jeg har hatt stående 4 brukte Corneliusfat i flere år. Inspirert av Speidelanskaffelsen, hentet jeg dem nå fram for rengjøring. Det tok sin tid før jeg begrep hvordan de åpnes, men når det først "løsnet" så var det jo egentlig greit. Lokkene var imidlertid forskjellige, ett var av plast, ett uten sikkerhetsventil, de to siste var vel "standard". Jeg regner med det er like godt å bytte de to førstnevnte ut. Jeg skiftet gummiringen/pakningen på de resterende.

Noen slanter av gammel sirup var mer eller mindre størknet i bunnen av fatene. Jeg brukte oppvaskmaskinmiddel i et par-tre omganger og lot den siste stå over natta. Det virket. Nå kunne jeg tenke meg å skifte pakninger også på inn/utventilene, men forstår ikke hvordan jeg får demontert dem. Trenges det spesialverktøy? Det var greit å løsne dem fra fatet med en 22 mm fastnøkkel, men å komme til selve ringene klarer jeg ikke. Kanskje det er like greit å skifte hele ventilene?

Så var det stigerørene. Av ymse innlegg ellers på forumet, forstår jeg at det er vanlig å kutte dem, for ikke å trekke med opp mer "guffe" enn nødvendig når det skjenkes. Men jeg leste også at det var en hel prosedyre etterpå for å unngå rusting på snittflaten. Hva gjør dere?
Takknemlig for tips og kommentarer.

Torbjørn
 
Skru løs ventilen med en skiftenøkkel, deretter så trykker du ned den lille rundingen i midten, da faller ventilen ut. Har de stått lenge så kan det være lurt å sette ventilen i en skrustikke å presse den ut med en liten skrutrekker.


Kutting av stigerør, har jeg aldri vurdert. grumset kommer ut med den første halvliteren.
Og hvis ikke det funker så kan du jo alltids filtrere det.
 
Hei.

skjønner ikke helt hva som er problemet med å komme til pakningene, men gjetter meg litt frem:

Om du bruker 22mm nøkkelen din, og skrur av ventilene vil du kjenne med hånda at det stikker et kort stigerør ned under co2-IN ventilen. Dette sitter sikkert fast i gammal gørr. gi et lite kakk fra undersiden med noe som ikke er for hardt, si feks den gummierte baksiden av en skiftenøkkel.

Samme brosedyre med stigerøret, men da blir det nok bare å prøve med håndkraft. I verste fall vil nok en vannpumpetang på oversiden (samme sted der ventilen satt) få røret løs, men da risikerer du at det blir bøyd, og dermed ødelagt. Kanskje det er lurt å sette fatet oppned i litt vann med kaustisk soda for å få løsnet opp gørra, og så prøve igjen i morgen?
 
Det finnes mange typer popets (de små ventilene som ligger inni inn/ut-ventilene). I alle fall en type har fotene mot en ring, slik at de ikke går å klemme ut. Det er da mulig å bøye disse litt for å få de ut. Dersom du er forsiktig kan du unngå at de blir permanent bøyd. Studer hvordan ventilen ser ut inni.

Vi har heller ikke saget av stigrørene, men vurdert det. En mulig løsning er å sette røret i en brus/øl-kork nede i fatet (nesten på samme måte som disse hevertene har en rød plastkork i bunne for å forhidre at den suger fra bunnen). Mener jeg har sett denne løsningen her på forumet.
 
Oj, bra idé med bruskork! Skal testes.

Som et eksperiment kappet jeg ett av 10 stigerør, bare for å se om det hadde noe for seg. Min konklusjoner er at det har det ikke.
Kan ikke merke noen forskjell på kort og lagt, jeg gidde da ikke kappe de andre.

Hvis du skal kappe: lav fart så det ikke går varmt. Vent et par uker mellom kapping og bruk av fatet, da får snittflaten tid til å oksydere.
 
- hvor langt opp fra bunnen (brønnen) skal stigerøret normalt ende? For meg ser det ut for at det nærmest står i spenn mot bunnen.

Torbj
 
Tror det er ganske normalt, de gjør det på mine også. egentlig greit, siden det blir stående i fordypningen i midten.
Vil du kappe kan du fjerne en eller to cm.
 
Tilbake
Topp