Cornelius vs Bryggerifat

Jeg gikk til innkjøp av to stk 30 liters bryggerifat, problemet er i midlertidig at jeg brygger rundt 20-25 liter øl og disse fatene er "store" og klumpete. Bryggerifatene passer forsåvidt inn i øleskapet mitt (i høyden  :jaha: ), men da blir det ikke plass til flasker.

Noen problemer jeg har hatt med disse fatene:

* Litt problemer med å suge opp slutten av ølet i fatet
* Fotavtrykket i øleskapet er stort pr fat
* Litt klønete å slippe ut co2-trykk fra fatet
* Vekt
* Skrukoblingen/lokket til tanken krever fat-nøkkel (evt egenmekket løsning) for å skru det tett
* G-Koblingen er en for komplisert patent

Når det er sagt, er disse fatene EKSTREMT robuste. Men nå vurderer jeg altså å gå over til 19 liters corneliusfat. Er det mange utfordringer med disse fatene også, eller er det stort sett plain sailing?.

Jeg har ingen store problemer med corneliusfat. Har man små armer (som meg) så klarer man å vaske disse innvendig med en svamp e.l.
De er greie å ta fra hverandre, de er greie å sterilisere, vaske og fylle. Det er vel en grunn til at så mange hjemmebryggere går for denne løsningen!

Da blir det en tur til MLHBS i dag! Har en belgisk som skal på fat om litt. Er det noe stemning her for å kjøpe pent brukt (1 gang) 30 liters Bryggerifat x2 inkl 1 g-kobling? Kjøpt på olbrygging.no i november.

Det ene fatet er nesten fullt og må tømmes av undertegnede først.

Sent from my HTC One using Tapatalk

Tilbake
Topp