Corneliusfat med sodastream C02

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har kjøpt et fat med to sodastreamflasker med tilkobling for gass inn og øl ut men der er ingen reduksjonsventil for å begrense trykket fra flaska.  Der er et manometer skrudd  i lokket på fatet og på tilkoblingen til flaska er det en trykkventil som bare slipper ut gass så lenge den holdes inne, altså fullt trykk hele tida.   Hvordan kan man da få tilsatt CO2 i rett mengde?  Er det bare å gi ølet en dæsj gass i ny og ned til trykket er passe, og hvor stort kan man la trykket bli inni et fat?

Jeg har nylig kjøpt meg en regulator fra Humle.se som fungerer på sodastream/aga wassermax flasker(425gr). Den kostet ca 1050nok.

Slik ser oppsettet ut.

Du må kunne regulere trykket i fatet om det skal være noen vits. Jeg har som regel 0,6-0,8 bar som tappetrykk når jeg er på tur.

Kan det ikke være ganske farlig å koble til en sånn flaske til et (fullt) fat uten regulator? Tenk om corneliusfatet blir utsatt for trykk som det ikke tåler...

Lund-Teknik i Danmark har både overgang og regulator, til ca.500,- totalt. Regulatoren er ikke fullt så pen som den du har, men det er vel ikke primært for utstilling heller.
Bildet ljuger litt, regulatoren har to manometre.

Eduard skrev:
Kan det ikke være ganske farlig å koble til en sånn flaske til et (fullt) fat uten regulator? Tenk om corneliusfatet blir utsatt for trykk som det ikke tåler...
Da vil sikkerhetsventilen blø av helt til flaska er tom.

Det er da noen corneliusfat som ikke har sikkerhetsventil i lokket, disse ville jeg uansett styrt unna... Disse Sodastream-flasker virker greie for når man skal transportere ølet :)

Eduard skrev:
Det er da noen Corneliusfat som ikke har sikkerhetsventil i lokket, disse ville jeg uansett styrt unna... Disse Sodastream-flasker virker greie for når man skal transportere ølet :)

Det jeg har sett av lokk uten sikkerhetsventil er at de har et "svakt punkt" i lokket som ser ut som et frest spor. Det skal da revne der når det blir utsatt for høyt trykk så ikke hele fatet går i stykker, men bare lokket..

Har ikke prøvd det ut selv enda.. ::)

Dag skrev:
Regulatoren er ikke fullt så pen som den du har, men det er vel ikke primært for utstilling heller.
Joda. Jeg har den liggende på stuebordet når jeg har gjester  :laugh:

(jeg kunne sikkert funnet på å gjøre det men samboeren nekter av en eller annen grunn)
:D

Hvem har ikke opplevd lekasje ?  :mad: Fyller du Co2 over på Soda patroner og får en lekasje/slangebrudd slipper du å miste hele 6 Kg. flaska  :amen:

Jeg mistet all CO2 i min 2kg CO2-flaske siden jeg hadde glemt å skru til alt skikkelig på fatet, det var bare sånn passelig tett. Glad at det ikke var 6kg flasken min som ble tom..

Har tatt et bilde av fatet med manometeret men hvilken nytte har man av det om ikke bare for å se trykket i fatet?  Fikk tak i dette på Finn for en rimelig penge og trudde at no var jeg i boks men ser nok at det bare er å bestille adapteren slik at jeg kan koble det til regulatoren jeg kjøpte fra Petit.
Det var da tydelig at han jeg kjøpte det fra hadde brukt det men lurer på hvordan?

Skjønner visst ikke dette med å legge inn bilder men der er boret hull og skrudd i et manometer rett bak overtrykksventilen.
Hvilken nytte kan det være i dette da?  Forstod av selgeren at det var blitt brukt til øl tidligere.

Sverre K skrev:
Skjønner visst ikke dette med å legge inn bilder men der er boret hull og skrudd i et manometer rett bak overtrykksventilen.
Hvilken nytte kan det være i dette da?  Forstod av selgeren at det var blitt brukt til øl tidligere.

Du klikker færst på "svar" eller "sitat", så får du opp ruten hvor du skriver inn teksten, Under står det velg fil, du klikker så der og leter opp bildet på din maskin, så klikker du "legg til melding"Bildet kan ikke være større enn 3 MB 3000 Kb, nye kamera lager gjerne my større bilder så da må du rdusere det.

En regulator kan ha ett eller to manometer, det ene måler flasketrykket som ikke er så viktig, serlig med små flasker, fordi det bare viser om du har CO2 eller ikke, når flaskemanometeret begynner å falle så stuper det brått til 0-null, det gjør det på store flsker og men det tar ltt lengre tid. CO2 fordamper til trykket er ca. 50 bar ved normaltemperatur, dermed vil det så lenge det er ett snev av CO2 igjen være 50 bar på flaska mens den i praksis er tilnærmet tom, derfor er det viktig å veie CO2 ved fylling slik at det alltid er et gassrom i flaska hvor flytende/fast CO2 kan ekspandere ved temperaturøkning. En 6 kg flaske har plass til ca 10 kg CO2, men fyller du 10 kg på flaska vil den eksplodere ved en liiiiten oppvarming (de fleste har vel overtrykksventil)

Det andre manometeret, det som betyr noe viser uttrykket, det trykket du vil ha på fatet ved krbonering/tapping, her liker jeg å presisere at du har et manometer som ikke går noe serlig over 1,5-2 bar for å få det mest mulig nøyaktig.

Nå har jeg svart som om at det var snakk om regulator, registrerte ikka at det stod "på fatet"

Hvist jeg forstår deg rett, er det installert ett manometer på lokket til selve corneliusfatet?
I så fall kan jeg ikke se det helt store behovet. Eneste jeg kan tenke meg er å kunne sjekke trykket under en naturlig karbonering, eller under lagring, å det ikke er tilkoblet noen co2.

FINN-kode: 17065277

Der lurte vi han om dere søker opp koden på finn ser dere hvordan det er.

Mulig trykket på gamle sodastream-tanker ikke er så høyt som på de nye patronene. Går sikkert fint å fylle dersom du bare slipper inn litt og litt trykk på fatet, da vil du kanskje greie å stabilisere det greit. Du kan følge med på manometeret på kegen underveis... Ingen optimal løsning, men du har fått mye for pengene!

Tilbake
Topp