Corneliusfat og Øllagring

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Har kommet godt i gang med både ølbrygging og kegerator build her nå på nyåret, men det er noe jeg er litt nysgjerrig på.

Jeg har brygget 2 øl som jeg har hatt på fat (begge ales). Begge ølene ble ganske gode etter 3-4 uker, men jeg lurer på om modningsprosessen tar lengre tid en den kanskje bør?

Dette er prosessen min:

1-Lager øl og gjærer ølet i 2 uker
2-Overfører til fat, trykksetter og purger fat for Luft, og lagrer i kjøleskap ved 3-5 grader.
3-venter 3-4 uker og drikker.

Om jeg bare trykksetter og purger fatet, for å deretter lagre det ved 10-16 grader i noen få uker, vil ølet modne fortere da? Vil ølet modnes annerledes mtp. smak? Er det noen fordel med å karbonere øl før modningen, eller etter modningen, eller har det ikkeno å si?

En ting jeg har lagt merke til med corneliusfat er at ølet er merkbart klarere ved bruk av fat enn ved flasking, selv om jeg ikke tømmer hele flaska. Hva kommer dette av?

Skjønner ikke hvorfor du venter 3-4 uker om du tvangskarbonerer.
Det er meget mulig det blir bedre i løpet av den tiden, men er godt drikkende etter en uke med trykk.

Purger?

Med "purge" mener jeg å tømme fatet for luft, altså, trekke i ventilen på toppen av fatet. Blir litt blanding av engelsk innimellom... :p

Kan godt være mulig jeg overdriver ørlite grann med 3-4 uker, kanskje det er nærmere 2-3, men jeg føler ikke jeg kan drikke det etter en uke, det er bra sikkert. Iallefall med de to ølla jeg har hatt på fat så langt. Da er det litt vel mye gjærpreg for min smak.

Om du har gjærpreg ville jeg gjort et av tre (eller alle).
- Tappe om i gjæringsprossen (2-stegs)
- La det stå lenger på gjæringsdunken.
- Være mindre gjerrig når det tappes på fat (la litt mer gå til spille som bunnfall)

Det finnes imidlerit langt mer erfarne bryggere enn meg her. Jeg har #15 stående til gjæring for øyeblikket.

Jeg fyller forøvrig CO2 på fatet før jeg tapper ølet i, slik at det er minimalt med luft i det.

Er ikke 3-5 grader for kaldt for de aller fleste ales? Har 7-8 på ølrommet mitt, vurderer å sette inn en panelovn for å få opp tempen et par grader...

Når ølet er trykk satt kunstig, så er lav lagrings temp bra.
Modning av øl er vel generelt avhengig av tid OG temperatur. Mao Døgngrader

Hei

For en hurtigere modningsprsess (hvis du har det travelt med å servere øllet) er det fordelaktig å lagre øllet på 12-15 grader.
Men øllet holder seg bedre i kropp og fasong over tid med kaldere lagring. minst mulig temperatursvingninger er bra! Lagre på serveringstemperatur 6-8 grader er fint.

Lykke til

Tilbake
Topp