Corneliusfat "ABC" - finnes det?

Tenkte å teste ut flytende isinglass. Er det bare å måle opp i en desinfisert måleskje å putte i fatet etter det er fylt?
 
Nå har jeg tappet på fat, men det ser ikke bra ut!

Ølet (IPA) gjæret i fjorten dager og alt var så langt bare frys og gammen. Så skulle det på fat... Skal det på fat etter fjorten dager eller skal det stå lenger på gjæring før det fates?
Nå som det er på fat og det ser veldig uklart ut, hva gjør jeg da? Når jeg flasker så står det som regel fjorten dager i romtemperatur før jeg setter det til kjøling. Gjelder dette også for fat, at de skal stå varmt først, eller er det kun for karboneringens skyld?

Det har forøvrig stått i tre dager på fat, i kjøleskap

Takker for gode tips!
 
Som du sier, fatene skal bare stå varmt om de skal karboneres naturlig. Du har vel fått med deg litt gjær og humlegøgg. Bare la det stå i ro litt til, skru gjerne tempen ned til ca 0 °C. Etter at du har tappet av en liter eller så vil nok ølet klarne. Alternativt kan du ha i litt isinglass. Skal visst funke bra etter hva jeg har hørt.
 
Takk for svar. Hadde i litt isinglass (flytende), men blandet det ikke ut på noen måte før jeg hadde det i fatet. Kanskje det ikke har blandet seg ut. Vel, vi får vente og se hvordan dette utvikler seg...
 
Har ikke prøvd isinglass selv, så aner ikke hvordan det brukes. Erfaringsmessig blir ølet mitt klarere desto tommere fatet er, så jeg har nok et forbedringspotensiale der. Du får rapportere om effekten, så kanskje jeg hiver meg på bølgen om det er så effektivt som det sies..
 
Da ramlet det jammen inn en Cornelius med tilhørende CO2 hos meg også.  ;D

Men; jeg har nå fylt den med godsakene og trykksatt med sån omtrentlig passe mengde med karbondioksid. Men skal jeg la co2 flaska stå åpen slik at trykket blir konstant, eller skal jeg stenge denne, og la karboneringen skje etter egen vilje? Og hvor lang tid bør jeg beregne før kabonen er på plass? (Jeg har skjønt at det går raskere om jeg rister litt på fatet, men jeg tenker her på om jeg lar det stå dørgende stille).
 
Tar gjerne litt over en uke hvis den står på det trykket du vil ha. Jeg har gassen stående på konstant. Trenger vel egentlig ikke det etter ølet er karbonert dog...
 
Gratulérer, Eirik!  ...og velkommen til en "ny verden".  Er sannelig ikke mange som reverserer den overgangen.

Jeg lærte ("the hard way") at det er lurt å sjekke at det ikke siver ut litt CO2 noe sted, ved å dusje på StarSan på alle koblinger, regulator, hurtigkoblinger og (fremfor alt!) lokkene på fatene.  Dette er jo som å finne hullet i et punktert sykkelhjul, bortsett fra at her merker du som regel ikke en puck før det er tomt for (dyr) gass.  Sjekker rutinemessig alle fat som er fylt og trykksatt - ikke sjelden at det siver ut noe før lokket får satt seg skikkelig.

MVH

MM
 
Viktste skrev:
Jeg bruker flexitap med skumdempende slange. Da går det også fint å tappe fra fatet på flasker når jeg skal på hyttetur...

Hva er flexitap og skumdempende slange? hvor får du kjøpt det. Jeg vil ha muligheten til å fylle på noen flasker i blandt.
 
Tror både bryggselv og vinogbar har flexitap, men de kaller den picnic. En enkel og billig tappekran. Vet ikke helt om skumdempende slange bare er den supertynne slangen de selger eller om de har flere egenskaper enn det.

Bryggselv har bilde av en grei kombo på facebook
 
Eg har selv den skumdempende slangen, men var ikke direkte imponert. Fikk mye mindre skum da eg tappet fra en vanlig 3/16" slange. Husker ikke helt hvor lang 3/16" slangen er, men i alle fall over 2 meter. Det som er ganske greit når man bruker vanlig slange er at man kan tilpasse lengden. Jo lengre den er, desto mer skumdempende effekt har den.
 
Skummdempende slange er bare en bit tynn slange som sørger for at trykket (trykk fall pga. friksjon) i tappekranen er lavere enn fattrykket.
 
Tilbake
Topp