Corona mill = kjøletåke??

Viktste

Norbrygg-medlem
Jeg har fått kjøletåke på stort sett alle bryggene mine til nå. Jeg lurer på om det kan være sammenheng mellom kjøletåke og hvordan kornet blir malt? Jeg maler med en Corona Mill. Malten blir nokså finmalt og utbytte blir 80-85%.
For å prøve å unngå  kjøletåke passer jeg på å ha god fosskoking og jeg bruker en klype Irish moss som kokes 15 min. Vørteren kjøles ned fra koking til til ca 20 grader på under 10 minutter men en dyppkjøler laget av kobberrør fra Biltema. Har prøvd både å ta med all "thrub" og å sile den vekk før gjæring.
Selv om kjøletåke ikke betyr noe for smaken, så griner SWMBO litt på nesen av det....
Jeg har lest at noen bruker gelatin når ølet er kaldt for å få vekk kjøletåke, men det vil jeg helst slippe.

Noen som har tips? :confuzed:

Er du sikker at det er kjøletåke og ikke en annen form for tåke? F eks er du sikker på at omsetningen av stivelse til sukker under meskingen er gjennomført fullstendig? Ta evt en prøve på slutten av mesking med litt jodtinktur. Ellers så kan det være lurt å helle den første 'run off' etter meskingen tilbake i mesken helt inntil man får klar vørter.

Ølet er klart i romtempratur, tåkete i kjøleskap (et par grader pluss). Har ikke brukt jodtinktur. Hvordan gjøres det?

Det er et stoff som reagerer med stivelse. Du tar en skje med mesk etter en times tid og blander det sammen med en dråpe jodtinktur. Hvis det ikke skjer noen forrandring, er all stivelse omgjort til sukker. Hvis du får en blå/lilla reaksjon, må du meske litt til :) Ganske artig.

Skal sjekke mesken med jodtinktur neste gang jeg brygger...

Men er det noen som tror kjøletåke og kverning av malt henger sammen?

Kan ikke tenke meg det. Heller det at det er mye uomgjort stivelse igjen. Hvor lenge kokte du? Kansje du ikke har fått fellt ut tilstreklig med proteiner?

Jeg vet ikke om for kort koking kan føre til kjøletåke, men det kan kanskje lønne seg å prøve å koke lengre. Jeg koker 75-90 minutter og kan ikke huske å ha hatt kjøletåke (det må sies at jeg ikke er så nøye på det heller og at det fort kan forvirres med tåke fra gjær i bunnen av fatet).

Tilbake
Topp