CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

Jeg går for en enkel kjele med ett element (2400w) og en pumpe (12v) på en 16A kurs.
Når jeg kommer til kobling og oppsettet vil jeg hente inn hjelp, men sitter nå og setter opp liste over hva jeg skal kjøpe inn for å få oversikt over kostnader.

Har gått for denne for å få liv i raspberryen; https://www.kjell.com/no/produkter/...l-svitsjet-stromforsyning-5v-(dc)-50-w-p44814

Og denne for å drive 12V pumpen: https://www.kjell.com/no/produkter/...svitsjet-stromforsyning-12-v-(dc)-72-w-p44478

I kjelen skal jeg montere dette elementet: https://www.vestbrygg.no/produkt/smautstyr/temperaturstyring/varmeelement-2400w-220v/

Dersom dette går altfor tregt (25 liter batcher), kjøper jeg inn en dyppvarmer i tillegg, som jeg evt kjører på en annen kurs
Hvilke kabeltype og tykkelse bør jeg gå for fra strøm inn til 5V og 15V omformerne og via releet til uttaket for elementet? Setter pris på link, slik at jeg ser pris og kan legge det til i excelarket som blir større og større :) )

Edit 30.10.18 Etter å ha lest litt på dette i dag, tolker jeg at 2,5kvmm kabler burde holde med god margin mtp at dette er et "åpent" og luftig miljø i et skap, med god kjøling. Det bør vel være godt nok for 16A, mens mitt ene element på 2400w egentlig burde klare seg på 10A også?

Kan jeg benytte enkle isolerte ledere for L, N og Jord som paralellkobling fra tilførsel til AC på 5v omformer, til AC på 12v omformer og videre via rele til kontakten hvor elementet skal kobles? Eller må/bør jeg gå for dobbelisolasjon. Som dere garantert har oppfatte, er jeg ikke fagmann og føler selv at dette overkompliseres nå, siden jeg strengt tatt egentlig bare skal koble et rele på en kabel til et element med C13 kontakt.
 
Sist redigert:
Edit 30.10.18 Etter å ha lest litt på dette i dag, tolker jeg at 2,5kvmm kabler burde holde med god margin mtp at dette er et "åpent" og luftig miljø i et skap, med god kjøling. Det bør vel være godt nok for 16A, mens mitt ene element på 2400w egentlig burde klare seg på 10A også?

Hvis du kan velge fritt, så ikke kjør 2400 watt på 10A krets. Det er ikke mye margin da, og du risikerer at sikringen går, og da selvfølgelig akkurat når det passer dårligst. Velg 13A, så er du sikker.
 
En sikring skal vel aldri være større enn det tverrsnittet på lederne er dimensjonert for.

Med 10A så er det jo maks 2300W ved 230V.

Har man en strømkirs som er 2.5# så setter man vel inn sikring på 16A, ikke vits i å cappe den før det kretsen er god for. Iallefall Eidsiva, her på Hamar har en akseptert spenningsvariabel på mellom 207 og 247V. 247V er mer enn 230V.
 
Jeg kjører dette oppsettet på 16A kurs, men ser at det ville kunne ha klart seg på 10A. Helt på grensen.

Jeg legger opp til å bruke 2,5kvmm kabler inne på 230v delen av oppsettet i skapet. Dette burde vel være ok? Jeg legger opp til å benytte enkle isolerte ledere siden det er korte strekk. Er det innafor eller bør jeg gå for dobbelisolerte?

Jeg ser mange går for kobling via skinner og wagoklemmer. Men kan jeg komme unna med med å koble fra L,N og jord fra der strøm kommer inn, til 12v omformer, til 5v omformer til (via rele til) uttaket for strømkabel til varmeelementet? Dette blir vel en paralellkobling og "kretsen" er hel hele veien siden kabelskoene/lederne fra og til hvert koblingspunkt er i kontakt med hverandre?
 
Har 3 40A fotek å di får 3.2v ut fra GPIO, dette er ikke nok til att "åpne" dem. De lyser men har ikke gjennomgang. Hvordan kan jeg få opp spenningen ut fra GPIO?
 
Generelt kan nok 3,3 v bli litt ustabilt på 3 v SSRer, har prøvd det så vet det. Men bruk releer hvis det ikke absolutt er nødvendig med SSR og de fungerer fra 1,5 volt styrespenning, positiv eller negativ logikk.
SSR må kobles opp med last for å prøves for lysdioden er ikke et sikkert tegn på at det er innkoblet, har ikke ork og tid nå til testing.
 
Craftbeerpi bruker PID for å styre mesketemperaturen, så et vanlig relé vil ikke fungere, kun SSR.
 
Ferdige kort for releer og 3.3 volt styring vil fungere utmerket om du tar bort releet og kopler inn SSR styre signalene istedenfor spolen på releet.

Det begrenset for hva man kan drive med 3.3volt utgang fra en slik superintegrert IC.
Styreinngangene til en SSR er laget for et stort spenn i triggerspenning, 3.3 volt ( eller kanskje i praksis 3volt) vil være i eller under den lave enden av toleransene. Definitivt putt inn en buffer. Og buffer/forsterker kan man lage seg med en transistor og en motstand.
Mener å huske at jeg løste dette med en BC547. En basemotstand på 1K er sikkert ikke helt feil.
 
Er helt blank på disse lave spenningene, syns det er rart att jeg er "så alene" om dette problem.
Finner heller ikke rele som på papiret ser ut att fungere.
 
Ferdige kort for releer og 3.3 volt styring vil fungere utmerket om du tar bort releet og kopler inn SSR styre signalene istedenfor spolen på releet.

Det begrenset for hva man kan drive med 3.3volt utgang fra en slik superintegrert IC.
Styreinngangene til en SSR er laget for et stort spenn i triggerspenning, 3.3 volt ( eller kanskje i praksis 3volt) vil være i eller under den lave enden av toleransene. Definitivt putt inn en buffer. Og buffer/forsterker kan man lage seg med en transistor og en motstand.
Mener å huske at jeg løste dette med en BC547. En basemotstand på 1K er sikkert ikke helt feil.

Litt bal å fjerne releene hvis du ikke er vant med å lodde ut komponenter, de sitter godt selv etter at tinnet er fjernet, da er det kanskje lettere å lodde på ledninger sammen med spolen til releet eller å bare la relekontaktene styre spnningen til 3 volten på SSRen.
 
Tilbake
Topp