CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

Ja. Du må og ha tilgang på 5 volt, eller 12 volt hvis du velger den modellen, så bruker du 5 eller 12 volten til å trigge SSRen.
5 eller 12 v får du fra BT, CO eller jula til 100 lappen
 
jeg har flertalet 12v og 24v trafoer på jobben så det er ikke noe problem. skall se hvis jeg kan få legge hendene på et slik rele board i morgen
 
pxxuC er utgangen fra kortet ditt, vet ikke rett benevnelse på den. (på AVRen er de PB1-7 for exsempel
Jeg har kjøpt slike kort fra ebay men de ble styrt av at det kom negativt spenning fra utgangen på uC mens du sansynligvis har positiv (3,3 volts positiv logikk) det må du skjekke, kortene jeg nå henviser til på ebay kommer med positiv logikk men kan med jumpere omgjøres til negativ.
 
pxxuC er utgangen fra kortet ditt, vet ikke rett benevnelse på den. (på AVRen er de PB1-7 for exsempel
Jeg har kjøpt slike kort fra ebay men de ble styrt av at det kom negativt spenning fra utgangen på uC mens du sansynligvis har positiv (3,3 volts positiv logikk) det må du skjekke, kortene jeg nå henviser til på ebay kommer med positiv logikk men kan med jumpere omgjøres til negativ.

tenkte svippe innom på kjell å plukke opp https://www.kjell.com/no/produkter/...duino/moduler/relemodul-for-arduino-4x-p87033
Håper disse går att trigge på 3V
 
Er helt blank på disse lave spenningene, syns det er rart att jeg er "så alene" om dette problem.
Finner heller ikke rele som på papiret ser ut att fungere.

Dette skal ikke være noe problem, det eneste jeg kan se er at det er noe feil med de ssr'ene du har fått.
Jeg ville satset på gode reléer og god kjøling når du først skal bygge et styringsskap du skal bruke i flere år, f.eks. fra Auber:

https://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_30&products_id=9

De er ikke så veldig mye dyrere i seg selv, men frakten koster jo litt... Kommer akkurat under 350-grensa for ett relé med frakt.
 
Et mekanisk relé er ikke beregnet på de raske av/på-pulsene fra en pid. Kontaktene vil brenne seg etter en viss tid.
Så det vil ikke garantert fungere, det vil garantert ikke fungere så veldig lenge.

men jeg hevder ikke de fungerer med raske swichinger av storer laster.
Nå vil han switche en SSR og da er ikke brenning av kontaktene et problem som kan være problen med induktive laster.

Jeg må vel sette opp en uC som svitcher et 10 A rele på en 2 kw ohmsk last og se hvor lenge det holder. :)
 
jeg mener og att det er noe feil med mine SSR, sannsynligvis noen kina kopi.
Mener ha sett att flere bruker disse SSR fra ebay, det hva derfor jeg kjøpte dem :)
Jeg trenger bare noe konkret som vill fungere, men helst noe som man kan kjøpe her i landet :)
 
Sist redigert:
Man slår jo ihjel mye av poenget med SSR med å bruke et relé til å tenne SSRen.
Men, detvil virke om switchefrekvensen er lav. Personlig ville jeg blitt lettere hysterisk om jeg måtte høre på konstant tikking. Nåvel, det er meg.

Ser at Kjell har 2N2222 NPN transistorer i pakker på hundre for en femtilapp og ett motstandssortiment med 1460 motstander til 150kr.
Om ikke annet kan man feste motstanden og transistoren på en papplate med smeltelim.
Skal ikke så mye fantasi til for å smokke ihop de to komponentene på en bedre og mer stabil måte heller.
Men det er også meg. (Jeg hater smeltelim!)

Et alternativ er som @Amarillo sier å skaffe seg SSR som leverandør/produsent garanterer at tenner ved 3.3 volt logikk. EBay og Ali utgår dermed.

Sjekk feks. https://no.rs-online.com/web/c/rela...94534429&sort-by=P_breakPrice1&sort-order=asc

Legg merke til at det er få som er spesifisert til å tenne under 3volt, men mange som har 3volt som minimum control voltage. Lek litt med søkefiltrene. Sjekk databladene.
3volt minimum controll voltage vil sannsynligvis virke, men man er uten tvil på den nedre kanten av toleransene.

Rasberry pi har forøvrig 5volt tilgjengelig på pin 2 og 4, og med en driverkrets har man da beveget seg betydelig lengre inn i toleransevinduet.

SSR med høy Kinafaktor er litt hit n miss. Var borti et som ikke ville tenn før det fikk over 8volt..
 
Jeg er nok av den oppfattningen att jeg har fått dårlige kina rele og må skaffe nye. Dem som selges som luxorparts på kjell.com er og fotek rele.
Har carlo gavazzi her på kontoret men dem er 4-32V, skall låne en og teste ikveld. få takke for hjelpen, og konkluderer med att:
det är lätt att vara snål, men ännu lättar att vara dummsnål.....
 
helt klart enkelt å gjøre som dere sier men hvis det er for mye for noen har jeg beskrevet hvorden det kan gjøres uten noe serlig bygging, trådsterter vel sikkert hva som er enklest for han.
Vi kan sikkert med trådstarter bli enig om at en transistor med basemotstand også er ganske enkelt Ø:)
 
Et godt alternativ er å skaffe et extension board som du bare plugger på toppen av RPi. Så vidt jeg vet har det 12v som kan styre reléer, det vil kunne switche Fotek'ene du har. Gir samtidig strøm til Pi-kortet og har skruterminaler som gir sikrere tilkoblinger.

Du kan få kjøpt disse fra @terragady som er her på forumet, blanke kort, kort med løse komponenter eller helt ferdige kort.

Jeg fikk nettopp tilsendt et blankt kort, men har ikke hatt tid til å se på det ennå. Han svarer gjerne på spørsmål du har også, veldig service-innstilt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp