CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

Hei. Jeg har en RaspberryPi 3, modell B, men finner ingen som selger: CraftBeerPi Extension Board.

Noen som har ett tips?

Takker for alle svar.
 
Kjapt spørsmål: Hvis man får strømbrudd under drift (f.eks. blåser en sikring under brygging), vil da CBP gjenoppta programmet når den får starta opp igjen?

Mer kritisk er det kanskje når man bruker det til gjæring der et forløp kan være tre uker med varierende temperatursteg.
 
Kjapt spørsmål: Hvis man får strømbrudd under drift (f.eks. blåser en sikring under brygging), vil da CBP gjenoppta programmet når den får starta opp igjen?

Mer kritisk er det kanskje når man bruker det til gjæring der et forløp kan være tre uker med varierende temperatursteg.

Vet ikke om du fant svar på spørsmålet ditt, men nei, den har ingen resume funksjon - dessverre.
 
Kjapt spørsmål: Hvis man får strømbrudd under drift (f.eks. blåser en sikring under brygging), vil da CBP gjenoppta programmet når den får starta opp igjen?

Mer kritisk er det kanskje når man bruker det til gjæring der et forløp kan være tre uker med varierende temperatursteg.

Jeg bruker en powerbank som tar over hvis strømmen går for en kortere periode, feks røket sikring. Det er veldig få banker som støtter dette, men jeg har testet denne:
https://no.rs-online.com/web/p/power-banks/7757508/
og kan bekrefte at den kan brukes som en "fattigmanns ups".
 
Jeg bruker en powerbank som tar over hvis strømmen går for en kortere periode, feks røket sikring. Det er veldig få banker som støtter dette, men jeg har testet denne:
https://no.rs-online.com/web/p/power-banks/7757508/
og kan bekrefte at den kan brukes som en "fattigmanns ups".

Så denne går over til batterimodus, så fort strømmen går? eller har du koblet den til på en annen måte? Har sett mange kreative løsninger for å lage fattigmanns PSU til Pi - men de fleste pleier å feile.
Så - for de uinnvidde - hvordan har du koblet opp dette? Og - lader den og er klar til enhver tid, nå du har normal drift?
 
Den går over til batterimodus ja. Koplet helt vanlig:
Liten USB-psu til batteribankens "inn"-port, utgang fra batteribank til rpi. Banken lades så lenge den får strøm inn. Dersom strømmen brytes går den over i batterimodus, men dette gjøres såpass fritt for forstyrrelser at rpi holder seg på.
Andre batteribanker jeg har testet har ikke klart å holde stabil nok spenning ved overgang til batterimodus, noe som har ført til rpi restart.
Eneste negative jeg har på denne banken er at den har en trykknapp for av/på. Dvs at hvis den går tom for strøm i batterimodus må du fysisk skru den på igjen når strømmen er tilbake.

Det kan også nevnes at jeg ikke har brukt denne til craftbeerpi ennå, men testet den på en volumio boks(musikkstreamer på rpi). Kunne da bryte strømmen imens jeg spilte musikk, uten at musikken ble forstyrret.

Edit: Demotime!

 
Sist redigert:
Den går over til batterimodus ja. Koplet helt vanlig:
Liten USB-psu til batteribankens "inn"-port, utgang fra batteribank til rpi. Banken lades så lenge den får strøm inn. Dersom strømmen brytes går den over i batterimodus, men dette gjøres såpass fritt for forstyrrelser at rpi holder seg på.
Andre batteribanker jeg har testet har ikke klart å holde stabil nok spenning ved overgang til batterimodus, noe som har ført til rpi restart.
Eneste negative jeg har på denne banken er at den har en trykknapp for av/på. Dvs at hvis den går tom for strøm i batterimodus må du fysisk skru den på igjen når strømmen er tilbake.

Det kan også nevnes at jeg ikke har brukt denne til craftbeerpi ennå, men testet den på en volumio boks(musikkstreamer på rpi). Kunne da bryte strømmen imens jeg spilte musikk, uten at musikken ble forstyrret.

Edit: Demotime!


Oki, takker for svar. så - kan man anta at den kjører via strømforsyningen til banken - når strøm er til stede?
 
Oki, takker for svar. så - kan man anta at den kjører via strømforsyningen til banken - når strøm er til stede?
Mnjaa, litt usikker på hvordan det fungerer internt i banken. Tør ikke håpe på at den kjører en slags 5v passthrough når den har strøm inn. Worst case så lader den samtidig som rpi bruker av batteriene, og så lenge den får mer ladestrøm enn det som brukes, så holder den hodet over vannet. Over tid vil jo dette selvsagt slite voldsomt på banken, men ved bruk i bryggesessions et par ganger i måneden betyr ikke det så mye. Tror dog ikke jeg ville brukt den som en UPS 24/365.
Dette blir selvsagt kun synsing. Jeg har null snøring på ladere og hvor «smarte» de kan være, men jeg har ikke så stor tiltro til en 250,- batteribank. Det ikke mange år siden laptopbatterier ble ødelagt hvis du hadde maskinen konstant tilkoplet 220v.
 
Litt gammel tråd, men bare for å oppklare:
Det er få powerbanker som tillater å lade opp powerbanken samtidig som man bruker energi fra den. Vanligvis kutter den utgangsportene når den får strøm inn.
Det som er viktig hvis man bruker den som "UPS" er at laderen/veggadapteret man bruker er såpass kraftig at det klarer å gi ut mer guffe enn RPi'n bruker, eller så ender man opp med å tappe powerbanken over tid (men da hadde man ikke klart å drive RPi'n i utgangspunktet uten tilfeldig restarter).
 
Har en hvit enhet jeg tror jeg kjøpte på Biltema, 10500ma, inspirert av denne tråden testet jeg om den leverte strøm samtidig som den ladet - noe den faktisk da gjorde. Så gjenstår det å se om batteriet tar kvelden over litt tid.
 
Den med to uttak på hver sin side og ladeporten i midten? Har klart å knekke et par av de (etter hard daglig bruk), men Biltema har byttet de uten å krangle hver gang.
Så ta vare på kvitteringen, 5års reklamasjon på de.
 
Tilbake
Topp