Crankandstein 2D Maler for fint?

Har en  ny 2D mølle som kun blir brukt med max åpning på gapet. Kan det være mitt parti med weierman ? pale malt har spesielt store korn eller er dette en mølle med for snevert regulerings kapasitet?

Den knuser helt perfekt, men som nevnt står den med max åpning.

Kan det være noe med hastigheten eller maltflowen inn i mølla, har laget til med en  trakt som jeg fyller malten ( ca 0.5kg ) oppi, utløpet har en diameter på ca 25-30 mm.

Svar mottas med takk.
 
hvilken hastighet kjører du på?
muligens en årsak der.. jeg har crankandstein mølle som er rimelig lik den, og ingen problemer, men kjører med en hastighet på 100+.
 
Kjører så seint jeg kan med en hitachi batteridrill. kanskje ikke 100 rpm men den går ikke særlig fort.
 
tammy skrev:
Den er justerbar mellom 0,25"- 0,65" , pre satt til 0,45" Som forøvrig er alt for fint!

0,045" (antar det er det du mener, ikke 0,45"!) tilsvarer vel omtrent 1,1 mm? Det skal være ganske så passelig, det. Jeg stiller min 2A inn på 1 mm. Fungerer utmerket.
 
Mulig det skal være en null til her, men utkippet nedenfor er fra hjemmesiden.
Slik den er stilt nå står den på ca 1,4 mm ( røfflig målt)


2D
$119.00
Detented adjusters make this homebrewing mill especially easy to change the gap. Dual eccentric stainless steel bearing adjusters click through 9 positions when turned changing the gap .005" each. Factory preset .045" Adjustment ranges from .025" to .065" Two rollers 5" long, 1.5" diameter, cold rolled steel, diamond knurled pattern w/grain-engaged gear teeth at ends Aluminum frames, SAE-841 bronze bearings, eight 1/4"-20 mounting holes for sturdy versatile setup, bolts included Tool-steel driveshaft 3/8" diameter with 3 flats for positive drill chuck attachment Precisely sized, trued and polished axles spin freely with minimal wear
This is a basic grain mill guts kit with instructions ready for you to add a base, hopper and drive source.
A base and hopper are available in another of my listings.
Factory-direct & brand new.
 
Fikk min 2A i dag, etter å endelig ha fått snekret sammen low tech base og hopper med mine 10 tommeltotter dukker spm relatert til denne tråden opp!

Jeg tok en prøveknusing av litt sjokolademalt (eneste jeg hadde). Dette ble etter min mening mer eller mindre pulverisert  :jaha:
Er det slik at spesialmalt har litt andre karakterestikker - man bør bruke en vanlig "basis malt" som referanse?
Jeg leser og at speidelen foretrekker grovknust malt. Er det slik å forstå at man skal knuse så grovt som mulig (knekke i to), men ikke så grovt at noe malt ikke blir knust?
 
Jonask skrev:
Fikk min 2A i dag, etter å endelig ha fått snekret sammen low tech base og hopper med mine 10 tommeltotter dukker spm relatert til denne tråden opp!

Jeg tok en prøveknusing av litt sjokolademalt (eneste jeg hadde). Dette ble etter min mening mer eller mindre pulverisert  :jaha:
Er det slik at spesialmalt har litt andre karakterestikker - man bør bruke en vanlig "basis malt" som referanse?
Jeg leser og at speidelen foretrekker grovknust malt. Er det slik å forstå at man skal knuse så grovt som mulig (knekke i to), men ikke så grovt at noe malt ikke blir knust?

Sjokolademalt er jo mye mer brendt da, så den er sprøere og følgelig knuses mye mer/lettere.
 
neslekkim skrev:
Sjokolademalt er jo mye mer brendt da, så den er sprøere og følgelig knuses mye mer/lettere.

Makes sense!
Får teste litt med "normal malt". Men altså det er slik å forstå at for speidel bør knusingen være så grov som mulig, siden pumpen da går lettere?
 
Graver opp en gammel tråd her nå, men er det andre som har erfaring med 2D? Ser praktisk ut med trinnvise innstillinger, men forstår ikke hvorfor den skal male for fint? Hvordan klarer dere å måle bredden med 2A? Litt små mål for en skolelinjal..  :bank2:
 
Kan kanskje gi en liten statusrapport. Har kjørt igjenom en del kilo malt nå så mølla kan vel regnes som godt innkjørt.ER godt fornøyd med mølla, knuser malten som den skal og er tight og fin i foringene/lagerene. Regner med den gjør jobben noen regjeringsperjoder til..
 
Takk for tilbakemelding og tipset om bladmål. Endte opp med å bestille 2A. Tenker det er ganske hipp som happ, og den var noen $$ billigere. :)

Oppdaget etterpå at bryggeland selger 2D til 1300 kr, og det blir det vel fort for 2A også med leie av lagerplass hos tollen i 2-4 uker..
 
Tilbake
Topp