Crystal malt

Jeg tror ikke det finnes
crystal malt er crystal malt liksom,
men finnes mange malterier med forskjellige navn på det. Prøv å finne en farge som matcher
 
Det der er egentlig ikke betegnelser på noe bestemt malt, sjøl om noen malterier kan kalle krystallmaltet sitt med den bestemte fargen for f.eks. "Crystal 70". Er problemet at du har ei oppskrift som bruker disse betegnelsene, og at du ikke finner noe med det navnet?

Tallene angir den fargen maltet har, etter hvor hardt varmebehandla maltet er. Enheten her er den europeiske standarden EBC, går jeg ut fra. Amerikanerne bruker Lovibond (L), som må ganges med noe over 2 for å få tilsvarende EBC. (Du finner omregningstabeller/kalkulatorer på nettet.)

Malt med samme EBC fra to ulike malterier kan være ulike, men du kan erstatte et 70 EBC-malt med et annet og komme sånn noenlunde greit fra det.

Du vil finne at "crystal" og "caramel" brukes om hverandre for den samme typen malt, sjøl om de egentlig i utgngspunktet ikke er helt like. Ikke bekymre deg om det nå:).
 
Sist redigert:
Malt med samme EBC fra to ulike malterier kan være ulike, men du kan erstatte et 70 EBC-malt med et annet og komme sånn noenlunde greit fra det.
Min erfaring også. Caramunich 2, Cara Gold og Pale Crystal smaker ikke det samme. Har brukt de tre i forskjellige batcher rødskjegg. Men det gir nok samme farge ja.
 
Tilbake
Topp