Da er dagen her :)

Da er endelig førte brygge dag kommet  :skitbra:
Alt av utstyr er mekke til. stor leveranse fra Oslo bya er komt med budbil (min bror) oppskriftene er i boks, og pugget til det minste bit. dette forumet er lest i det tynne og det brede (takk til all nyttig info som ligger her på dette surpre forumet)
fruene er strigla, og bryggeølet (til leskedrikk) er kjøpt inn.. dette kan bare bli bra  :biersmile:

men blir 30 lanngge dager.. men den som venter på noe godt,, ja du vet..

så litt skryt til dere alle : eg er en stor fan av forum, for og hente info og lærdom. og det skal sieest att det er ikke mange forum, som inneholder en så god tone som dette. Så atter en gang, takk til dere alle. og ønsker alle godt brygg  :skitbra:

Per Marius
 
Ja da var dagen over.
Vart en varm og hektisk brygging ja, men vi hadde så klart sikra oss mye leskedrikk på forhand.
Såg ut til att det meste av utstyret funket slik det skulle, meskekaret mista 1 grad på en time. så der vart vi fornøyd :)
Eneste opplevelsev vi hadde, var en lekasje ved varmelementet på "labb" dunken.
Etter koking, ser vi att her trengst det bedre kjøling, jobba litt for lenge med å minske tempen til gjærtemp.

men alt i alt, ett flott førstebrygg, som vart avsluttet med 32 liter i gjæringskarene, og mye latter etter all leskingen ut over kvelden/natten.

Bobler fint i læsen på begge dunkene i dag. så det kan fort bli 30 lange dager med venting på prøvesmaking. men denne tiden skal brukes til flere brygg, og finjustering av bryggeutstyret


Per Marius
 
det vart en litt mørk ale.
vi prøvde og fylge denne oppskriften, som eg laget i beersmith

Amt Name Type # %/IBU
5.60 kg Pilsner (2 Row) UK (2,0 EBC) Grain 1 88,9 %
0,45 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC) Grain 2 5,6 %
0,45 kg Special B Malt (354,6 EBC) Grain 3 5,6 %
13,47 g Bramling Cross [6,00 %] - Boil 60,0 min Hop 4 6,1 IBUs
16,29 g Bobek [5,25 %] - Boil 45,0 min Hop 5 6,0 IBUs
14,41 g Bobek [5,25 %] - Boil 30,0 min Hop 6 4,4 IBUs
55,06 g Bramling Cross [6,00 %] - Boil 20,0 min Hop 7 15,2 IBUs
9,12 g Bobek [5,25 %] - Boil 10,0 min Hop 8 1,3 IBUs
0,7 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 9 -


Noen forandringer var gjort, men ikke så mye.

eneste vi opplevde er att OG vart litt lavm etter litt mer lesing. Men har funnet it, att vi skylte masken  litt for fort.
 
Tilbake
Topp