Dagens brygg

Eduard

Norbrygg-medlem
Ja, da ble det på tide å brygge et lite brygg! Siden jeg kun har tid idag så har jeg gjort oppvasken og tatt ut alle gryter jeg har. Hva skulle det brygges, mon tro?

Det ble følgende brygg:

2,000 kg medium maltekstrakt (flytende)
1,500 kg lys maltekstrakt (flytende)
0,500 kg dark crystal (Thomas Fawcett)

35 g Goldings til bittering (70 min)
15 g Goldings til aroma (0 min), hadde nesten glemt å tilsette dette...

Først laget en 'te' av crystalmalten i den nestminste gryten. Tatt ut kopp etter kopp og silt det over en større gryte, og grumset som var igjen ble det laget en té til av. Så fordelt maltekstrakten over tre gryter (10 liter, 3,5 liter, 2,5 liter) og kokt opp. Vasket en siste gryte (ca 3 liter), og tatt vørter fra de andre tre grytene slik at det var noenlunde greit fordelt. Spedd på med vann fra tekokeren og satt til å koke.

Så forsiktig tilsatt humle, sånn noenlunde fordelt. Etter det en stadig koking med lokket halv på, i 70 minutter.

Nå står grytene i et vannbad som blir tilført kaldtvann, det vil sikkert ta en stund før det er nede til romtemperatur. Så får jeg kjøre til Espen sin jobb og hente et utvalg av SafAle for så å pitche det og 'toppe opp' brygget til ønsket mengde (ca 22 liter).

Dette brygget blir vel en slags 'ale', har ikke helt funnet et navn til det men håper det smaker. Gjærkaken til dette brygget (antakelig en S-33) blir brukt til neste brygg, en Chimay Blue-aktig sterkøl til vinteren :).

Med tanke på hvordan du greide å få det forrige høyst eksperimentelle brygget til å smake, tviler jeg ikke på at dette går så det suser. Kansje du skal la batchen stå på stuegulvet en uke uten gjær denne gangen også? ;)

Haha, ikke denne gangen... Nei, nå har jeg kjølt ned grytene i alle tilgjengelige baljer og fått gjær av Espen. Det blir en S-33 skjønt den er over sin 'best føre'. Bare satser på at kjølig oppbevaring har gjort at det fortsatt er nok brukbar gjær igjen i posen.

Sånn, idag har vel det første ølet vært ferdiggjæret. Må ennå ta en FG-prøve. Nå står neste brygg og koker på komfyren. Samme fremgangsmåten som sist, men denne gangen:

4,000 kg flytende maltekstrakt, medium
0,400 kg crystalmalt TF
0,100 kg roasted barley TF

30 g Goldings som bitterhumle
20 g Saaz som aromahumle (20'). Skulle egentlig ha Hallertauer men det var tomt.

I gjæringskaret vil jeg tilsette en oppkokt og avkjølt sukkerlake med 1 kg sukker.

Gjær: gjærslammet fra forrige brygg, som står øverst i denne tråden.

Totalt skal dette gi 20 liter med et øl på OG 1.085, og hvis jeg kommer ned til FG 1.021 så blir det 8,2 % abv. Håper likevel brygget kommer lengre ned og heller tangerer 1.010, vi får se.

Vel, brygget som står over er neste drukket ferdig og enda et annet brygg skal fates idag. Idag er dagens brygg en Altbier, etter en tidligere brukt oppskrift, tilpasset til delmesk. Det blir old-school brygging med vanlig kjøkkenutstyr, riktignok med skivemølle denne gangen:

1000 g lys DME (dried malt extract)
1000 g medium DME

Delmesk av:
677 g aromamalt 150 EBC (eller 100), Castle Malting
446 g hvetemalt (Thomas Fawcett)
800 29 g chocolatemalt (TF) 800 EBC
en time i ca 63-68 ºC

Humling:
45 g Perle (ca 6.4%-a) i 90 min koketid

Hele brygget kommer på ca 21 liter, men kokevolum er ca 15 liter, derfor litt mye humle siden det blir dårligere utbytte.

Har nå all malt i en emaljert støpejernspanne med lokk på. Etter en time så slenger jeg alt i en salatsil som plasseres på den største matgryten min (10 liter). Så skylles malten ut over den, fordeles vørteren over enda 3 gryter til, DME fordeles over grytene og da blir det koking :).

Gjæren blir en German Ale XL fra Wyeast.

Er spent på om det blir godt igjen :p.

Oppskriften som jeg tok som utgangspunkt står her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=603.0

Kjetil S skrev:
800g chocolate malt? Håper det er feil.

Veldig feil, hehe. Det var 29 gram men 800 EBC. Hadde nok lurt under veiingen dersom jeg holdt på å fylle posen med 800 g chocolate malt ;D.

Det står og koker fint i fire gryter nå, bare 1 time igjen med koking.

Var litt artig å prøve delmesk, det var første gang. Det ble litt på slump, men har prøvd å holde meg litt i nærheten av måltemperaturene ved hjelp av termometer og vannkokeren.

Bruker nå vannkokeren for å fylle opp grytene hele tiden, slik at det blir minst mulig karamelisering i grytebunnene samt bedre humleekstrahering.

Tilbake
Topp