Dampfritt bryggeri

Bjarte H

Dommer
Hei der!

Det er alltid en eller annen brygge-/bryggeritanke som opptar meg, og nå er det avdamp :)

Mitt ønske, og min plan, er et helt dampfritt bryggeri uten avtrekk. DMS blir en utfordring, men ikke en som ikke kan løses.

En patent som jeg har lært av Gahr er å føre dampen fra den lukkede kokekjelen inn i masken. Dette er et godt alternativ. Det jeg lurer på nå som alternativ 2, uten å ha gjort noen termodynamiske beregninger på det, er om jeg kan sende dampen gjennom en spiral (HERMS) dekket av kaldt vann i HLT og få kondensert all dampen? Det vil jo avhenge av vanntemperaturen og dimensjonen på kveilen, men det burde vel gå med feks. 8m 1/2" tynnvegget stålrør i 20liter vann på 6C (ved start)? Hva tror dere?

Er det ikke enklere å bruke samme prinnsippet som avfuktere for eldre tørketrommler?
En vifte blåser der dampen gjennom en skumgummihette som er delvis senket i isvann. Vinterstid når vi en sjelden gang må bruke den helvetes trommelen bruker jeg en sånn, null damp-problemer.... :)

Det høres ut som en løsning! Tror du at det er nok fart i dampen til å presse seg gjennom en slik skumgummihette? Jeg er redd at hvis det er for mye motstand blir avkoket for lite og DMS kan begynne å bli et problem.

Eller hva med å bruke en varmeveksler fra en litt nyere kondenstørketrommel? Det blir neppe helt dampfritt, men burde kondensere det aller meste?

Ja jeg har tenkt litt på det også men det er litt vanskelig å få integrert en slik varmevekslerkassett. Tanken bak HERMS-spiralen i HLT er at den allerede er der og like godt kan bidra til å varme opp vaskevannet, så sant det fungerer.

Det blir brukt komersielt eit liknande systen der dampen blir overrisla med ein finforstøva spray av kaldt vatn.

Likar tanken og har tenkt på det samme.

Møter dampen motstand aukar koketemperaturen sjølvsagt.

Finforstøva spray høres ut som en god men vanskelig løsning i så liten skala. Det kan jo være at det er nok overflate på varmeveksleren i HLT til at det går. I kommersiell brygging er 8m rør per 20l vørter sikkert alt for mye, så da lønner det seg nok med kaldtvannsspray og shell in tube varmevekslere. En bonus er at jeg nøyaktig kan følge med på avkokt volum hvis jeg tar vare på kondensvannet i en beholder.

Du kan eventuelt kikke litt nærmere på noe slikt:
http://www.amazon.co.uk/Wpro-Universal-Condensor-Tumble-Dryers/dp/B000TV1VVC

Tilbake
Topp