I oppskriften står det at ølet er ferdig gjæret ved 1,024-1,028, og at det da kan overføres til sekundærgjæring. Mitt øl har stoppet opp på 1,010….Er det noe jeg kan gjøre for å oppnå 1,024, eller må jeg bare overføre det til sekundærgjæring?
I oppskriften står det at ølet er ferdig gjæret ved 1,024-1,028, og at det da kan overføres til sekundærgjæring. Mitt øl har stoppet opp på 1,010….Er det noe jeg kan gjøre for å oppnå 1,024, eller må jeg bare overføre det til sekundærgjæring?
Men da skjønner jeg ikke helt. Hvis oppskrifta sier at du skal mate med sukker til gjæra har gitt seg, og gjæra ikke har gitt seg, da har du vel bare ikke gitt den nok sukker, eller?
Etter oppskriften har den fått nok sukker. 4x700g. Ettersøtet også med 500g ekstra. Den har stått i 4 uker nå, så jeg har nå overført den til sekundærgjæringsfatet. Vi kan jo snakkes til neste jul….
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.