"Rør jevnlig for å unngå at det brenner seg, ettersom det er mye sukker i vørteren" - er det her mulig å ha på pumpa på Grainfatheren under kokingen, eller må man faktisk stå å røre hele tiden?
Jeg har ikke laget DH, men andre tunge øl med mye sukker. Jeg har ikke det problemet. Men jeg har foldet varmeelement inn fra siden og ikke i bunnen som de fleste bryggere.
God røring ved innblanding og rullende kok burde være tilstrekkelig.
Erfaringsmessig på bryggere med varmeelement i bunn er at det brenner seg på grunn av proteiner og malt som går gjennom maltrøret. Siste gangene jeg brygget store øl på BB60 brukte jeg meskepose i maltrøret for å hindre mesteparten av dette. Forenkla en hel del når jeg skulle dobbeltmeske også.
koker nå. Rører i ny og ne, ser ut til å gå greit. Men: er det dumt å røre med en stor metallskje? Brygger i en Grainfather S40. Vil hele bunnen ripes opp, og i verste fall virvle opp bittesmå metallbiter?
koker nå. Rører i ny og ne, ser ut til å gå greit. Men: er det dumt å røre med en stor metallskje? Brygger i en Grainfather S40. Vil hele bunnen ripes opp, og i verste fall virvle opp bittesmå metallbiter?
Kjelen er vel i rustfritt så det skal noe til å få skrapa opp der med en standard bryggeskje. Har jeg skjønt riktig hvordan S40 fungerer så regulerer den effekt under kok selv for å holde 100C (eller det du har stilt den på).
Hvilken type er det snakk om? Er vel tørrgjær som følger med ølsettet så strengt tatt skulle det gå greit uten uansett. Jeg hadde sikkert brukt det på 10 minutters koking siden det likavel følger med og kan i samme slengen tilsette en halv tablett whirlfloc.
Hvilken type er det snakk om? Er vel tørrgjær som følger med ølsettet så strengt tatt skulle det gå greit uten uansett. Jeg hadde sikkert brukt det på 10 minutters koking siden det likavel følger med og kan i samme slengen tilsette en halv tablett whirlfloc.
Jeg ville ha fulgt instruksjonen til produsenten. 1 gram pr 100 liter, så får man prøve å dosere der etter. Tilsetter du ved kokestart så kan det være at du mister noe av stoffet i hot break.
Har noen her brygget den, forresten? Skjønner jeg det riktig om vørteren jeg overfører til gjæringskaret, skal ha 1106? Det vil si at det som oppgis som OG (altså 1167), er når man legger til alt av tilsetninger også videre under gjæringen? Oppskriften er her: https://www.olbrygging.no/media/dokumenter/olsett/darkhorizon2025.pdf
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.