Dårlig effektivitet ved bruk av pumpe

Nøkling

Norbrygg-medlem
Mitt oppsett git meg rundt 78% effektivitet ved manuell resirkulering av mesken.
For å slippe å stå å resirkulere for hånd i en time, så kjøpte jeg meg en March-pumpe for å gjøre denne jobben.
Da droppet effektivitetet ned til dramatiske 54%. Hva kan dette skyldes? Kan det være at jeg har hatt for stor åpning/flyt igjennom pumpen slik at kornet har blitt for kompakt?
 
Henger meg på her. Sliter med akkurat det samme. Kjører maks åpning fra meskekar til pumpe, men struper utgangen så mye som mulig. Utbyttet sank fra noen og 80% til så vidt over 60%.
 
Er dette RIMS eller HERMS? Eller er det kjølebag-bryggeri? Er det "fly-sparging" eller "Batch-sparging"?
 
Alt annet er likt ja. Det er vel verken RIMS eller HERMS dette her i tradisjonell forstand, men tenker at RIMS er mest beskrivende. Jeg har temperaturmåler på kranen ut, mesken pumpes igjennom og ut igjen via en sparge-arm i kjelen. Faller temperaturen under dit jeg vil ha den, så slår jeg på induksjonsplaten litt til temperaturmåleren viser riktig, og så slår jeg den av igjen. Pumpen fortsetter kontinuerlig.

Jeg kjører fly sparging. Bruker ca. 20 minutter på skylling (25L batch)
 
Rettelse: Det er noe som er nytt (bortsett fra pumpen), og det er stegmesking.
Vanligvis mesker jeg i en time på 66 grader (eller hva nå enn mesketemperaturen skal være på det respektive ølet).
Denne gangen var skjemaet slik:

55C 15 min
66C 20 min
72C 20 min
77C 5 min

Deretter skyllet med 77 grader varmt vann.

Jod-test så veldig bra ut etter endt meske.
 
Jeg har kjølebagsystem uten noen form for rims eller herms. bruker pumpa kun for å resirkulere for klar vørter og for å få vørteren opp i kjelen for å slippe å løfte tung kjele med varm vørter. Har prøvd både batch-sparge (dette var det jeg gjorde fast før pumpa kom i hus) og fly-sparge. fikk litt bedre utbytte med fly-sparge, men ikke noe voldsomt.
 
Det kan jo tenkes at vi får en stuck-mash-effekt av å prime pumpen. Da åpner vi jo alle sluser for fullt ned til pumpen. Jeg skal prøve neste gang å gjøre dette forsiktig, samtidig som jeg struper flowen ut fra pumpen.
 
Hei, slet/sliter med det samme. Mistenker veldig stucked mash da jeg gikk fra 60% til 70% ved å strupe ut fra meskekjelen.
En annen ting er at jeg mister temperatur på "toppen" av mesken pga slangen til pumpa er i romtemperatur, og jobber nå med temp kontroll også. Fikk veldig dårlig skylling, og fant plutselig ut at jeg hadde 65-70 gr i maltsenga ved 85 gr skyllevann. Fant det ut på siste batch, så nå tenkte jeg å fyre opp meskekjelen litt mer underveis eller gjøre mashout før skylling. Dette var sikkert vanlig viten blant mange, men har hatt veldig stabil temp ved batch sparging, så jeg tenkte faktisk ikke på det når jeg prøvde meg på flysparge. Lærer stadig:D
 
Prøvde på nytt idag. Akkurat nådd kok. Åpnet kranen meget forsiktig, men ingen bedring. Vurderer å legge pumpen i skapet å gå for tunge løft igjen. Forsåvidt har jeg jevnt utbytte ved hver batch, og malt har jeg absolutt råd til, men det blir fortsatt et irritasjonsmoment som ligger der. Nå blir dette sikkert en god porter allikevel. Noget ubalansert og en liten overpitch av gjær, men det får stå til. Brukte 1,5 time på skylling og overføring av vørter idag. (Flysparge) om noen har løsningen på dette så rop ut!
 
Hva er det du ikke vil løfte? Kjele med skyllevann? Meskekar? Kokekjele? Hvor store volum brygger du?
Du kan gjøre mye med å sette karene i forskjellig høyde. Hvis du vil slippe å løfte på skyllevannet kan du bruke pumpa her, og evt. kombinere med en nivåsensor som styrer pumpa for automatisert fly sparge. Kan hjelpe deg å sette opp dette hvis du vil.
Jeg har vurdert mye frem og tilbake selv om jeg skal bruke pumpe eller ikke, og endt opp med å tømme skyllevannet fra gryta og resirkulere manuelt for å gjøre det enkelt og repeterbart.
 
Det er kokekjelen jeg må løfte. Har et knøttlite kjøkken jeg brygger på. HLT står på kjøkkenbenken, meskekaret litt nedenfor, så jeg bruker tyngdekraften for å overføre skyllevann. Så må jeg pumpe vørteren opp i kokekjelen som står på en egen benk ved vinduet. Pumpa jeg bruker er ei kinapumpe som mange flere her på forumet bruker. Den løfter fint vørteren opp den meteren den må. Må strupe den ganske mye for å ikke få for høy flow. Jeg brygger i en 36 liters kjele fra bryggselv. Den veier 7 kg i seg selv, så å løfte den med 30+ liter vørter utgår ifølge hms-ansvarlig her i huset. Må visst tenke på ryggen og prøve å unngå brannskader.
 
Det kan jo tenkes at vi får en stuck-mash-effekt av å prime pumpen. Da åpner vi jo alle sluser for fullt ned til pumpen. Jeg skal prøve neste gang å gjøre dette forsiktig, samtidig som jeg struper flowen ut fra pumpen.

Du trenger ikke å åpne slusa på full pupp for å prime. Dessuten tror jeg ikke det er her det ligger med mindre du har abnormt lang slange, eller gjør noe jeg ikke ser for meg når det kommer til priming. Du trenger bare å sørge for at pumpehuset blir fyllt opp.
 
Skjønner. Da har du vel engentlig to enkle alternativer hvis du ikke vil ha pumpa koblet til kjelen men la det renne fritt. Enten kan du la det renne ned i ett annet kar du pumper opp fra, som evt. kan styres av en nivåsensor. Ellers kan du ha en mindre kjele du tapper i og som du fyller opp i kokekjelen med i flere omganger Det siste er jo det enkleste, men hvis det er gøy med pumpe er det sikkert bare å bruke den og strype av som Miguel sier.
 
Mitt oppsett git meg rundt 78% effektivitet ved manuell resirkulering av mesken.
For å slippe å stå å resirkulere for hånd i en time, så kjøpte jeg meg en March-pumpe for å gjøre denne jobben.
Da droppet effektivitetet ned til dramatiske 54%. Hva kan dette skyldes? Kan det være at jeg har hatt for stor åpning/flyt igjennom pumpen slik at kornet har blitt for kompakt?
Du skriver ikke noe om hvordan du returnerer vørteren opp i mesken. Jeg lar vørteren renne ned på en aluminiumsfolie som jeg har stukket mange hull i. Da fordeler vørteren seg jevnt gjennom mesken. Man kan selvølgelig få dårlig effektivitet om strålen renner på samme punkt hele tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis man med stuck mash mener at malten får problem med å slippe gjennom vann/vørter så vet jeg ikke om det nødvendigvis alltid medfører lav effektivitet. Har normalt lav effektivitet selv med unntak av en gang den kom opp mot 90%. Det var den ene gangen jeg fikk problem med å få skyllevann gjennom og skyllingen tok laaaang tid.
 
Ok, jeg fant løsningen for meg. Jeg brygget en Amerikansk Pale Ale i dag.
Det jeg gjorde denne gangen, var at jeg primet pumpen med meskevannet.
Sist gang primet jeg pumpen etter at malten var tilsatt meskevannet, noe som sikkert gjorde at malten komprimerte seg endel.
Jeg passet også på å strupe ut-flowen fra pumpen.

Det var i grunn veldig greit å finne ut hvor mye gjennomstrømming man kunne ha, før det ble trøbbel.
Når flowen var såpass stor ar kornet trakk seg tilbake under vannoverflaten, da er det for mye flow.
Malten bør være godt synlig når en ser mesken ovenifra, og ikke være så kompakt at den "forsvinner" nedi.
Da må en i så fall strupe enda mer på pumpen.

Dette skjedde med meg en gang når jeg skulle teste hvor mye flow jeg kunne ha.
Da strupet jeg litt mer slik at flow ble optimal og så rørte jeg rundt i mesken for å "løsne" malten igjen.

Med denne metoden så endte jeg opp denne gang på 76% effektivitet. Betraktelig bedre enn de 54% jeg hadde sist.
 
Tilbake
Topp