Dårlig effektivitet

Hei!
Forsøkte meg på Nøgne Øs IPA, hjemmebryggerversjon. Fulgte oppskriften relativt greit mht til maltmengder vs volum, og fikk en beregnet OG på 1.070 med 75% effektivitet (23 liter til koking, 20 liter etter koking). Etter koking måler jeg OG 1.060 (justert for temperatur), og har med andre ord hatt en lavere effektivitet enn antatt. Etter det jeg vet, bør jeg lete etter forklaringen innen ett eller begge av disse områdene:

1) Kverning. Sliter ennå med å få finstilt Coronamøllen min (på tross av gode råd her på forumet). Synes ennå det er vanskelig å balansere mellom for mye mel og for mye hele kjerner. Jeg lurer på om ikke en litt for stor andel korn ble presset igjennom hele, på tross av at mesteparten ble relativt greit malt. Kanskje jeg må kaste skiten?
2) Mesking. Brukte batch sparge, først omtrent halve vannmengden på 66C i en time, silte av, så resten av vannet på 66C, lot det roe seg i 10 min før jeg tappet ut slik at jeg fikk 23 liter til sammen (termometeret virker relativt greit kalibrert, viser 100C ved kokende vann)

Det lukter og smaker friskt og fint, putrer bra i gjæringsdunken, så jeg er sikker på at det blir et supert øl, men det er forbaska å ikke nå målene!  :(

Hvis noen på sparket har en kvalifisert gjetning på hva som har skåret seg, er jeg takknemmelig for det!

PS: Hvordan regner jeg ut hvilken effektivitet jeg faktisk har hatt?

Jørn Pedersen skrev:
2) Mesking. Brukte batch sparge, først omtrent halve vannmengden på 66C i en time, silte av, så resten av vannet på 66C, lot det roe seg i 10 min før jeg tappet ut slik at jeg fikk 23 liter til sammen (termometeret virker relativt greit kalibrert, viser 100C ved kokende vann)

Hvis noen på sparket har en kvalifisert gjetning på hva som har skåret seg, er jeg takknemmelig for det!

PS: Hvordan regner jeg ut hvilken effektivitet jeg faktisk har hatt?

Når et gjelder partiskylling hadde vi sist et utbytte på 94 %. men.. vi bruker 2.5 liter vann/kg. Å vi deler skyllingen i 2 omganger. Etter 1. avsiling så tilsetter vi halvparten av skyllevannet ved rundt 95 grader.(for å nå opp mot 78 grader) blander godt, venter 10 min, resirkuler til klar vørter før vi tapper ut. Så gjentas prosessen med siste halvpart av skyllevannet på 78 grader.

Det første jeg tenker på er at du bruker for lite varmt vann. ved avsluttning av meskingen, så bør du komme opp mot 78 grader. Dette skyldes 2 ting. Både å stoppe enzym aktiviteten, og for å løse opp sukkeret bedre.

Så personlig så tror jeg at lavt utbytte skyldes for lite skylling med for lav temperatur. kan ikke si noe om malingsgraden din uten å ha sett bilde av et utvalg malt.

Når det gjelder utbytte bereging så kan du gå ut ifra Teoretisk 300 grader ochle pr kg korn. I praksis så brukes rundt 280 ochle pr kilo korn. men dette kan beregnes på flere måter. Ligger tråder på forumet som omhandler dette. Brygge progam er også en fin ting :yes:

Torga skrev:
Så personlig så tror jeg at lavt utbytte skyldes for lite skylling med for lav temperatur. kan ikke si noe om malingsgraden din uten å ha sett bilde av et utvalg malt.

Jeg tror også at det er litt å hente her. Prøv varmere vann og se hvordan resultatet blir da. :)

Eduard skrev:
Torga skrev:

Jeg tror også at det er litt å hente her. Prøv varmere vann og se hvordan resultatet blir da. :)

Har en viss følelse av at dere er inne på noe. Reagerte også på at oppskriften oppga innmesking på 66C. Det lukter uansett faretruende friskt og godt av humle og gjær fra dunken, så dette er en erfaring det blir godt øl OG noen erfaringer ut av. Takk for tips!

66 °C er en helt normal mesketemperatur. Men temperaturen i skyllevannet må være høyere.

Gahr skrev:
66 °C er en helt normal mesketemperatur. Men temperaturen i skyllevannet må være høyere.

Hvor høyt bør man gå på skylletemperatur? Ser at noen andre her opererer med 78C. Jeg var i dette tilfellet såpass teit at jeg brukte en instruksjon som ble automatisk generert fra bryggeprogrammet, som anviste 66C på skyllevannet. Da tror jeg svaret ditt er spikeren i kista for å følge denslags i framtida!  :ilike:

Normalt sett er 78 °C en helt grei temperatur til skyllevann. Om du driver partiskylling, ville jeg ha lagt meg på en temperatur som hadde gitt omkring dette i mesken ved andre uttapping. Om du ønsker høyere utbytte, kan det også være en idé å gjøre tre uttappinger, men jeg er ikke egentlig den rette å spørre om dette, siden jeg sverger til kontinuerlig skylling (fly sparging) selv.

Mye bra tips her, ville selv fulgt tre skyllinger med den siste på 78C i mesket før tapping.

Hvilket program bruker du?

Torga skrev:
Når et gjelder partiskylling hadde vi sist et utbytte på 94 %. men.. vi bruker 2.5 liter vann/kg. Å vi deler skyllingen i 2 omganger. Etter 1. avsiling så tilsetter vi halvparten av skyllevannet ved rundt 95 grader.(for å nå opp mot 78 grader) blander godt, venter 10 min, resirkuler til klar vørter før vi tapper ut. Så gjentas prosessen med siste halvpart av skyllevannet på 78 grader.

Denne metoden har fungert utmerket for oss.

Vi bruker feks 20 Kg korn, tilsetter 50 liter vann, og siler av 30L på første avrenning.
Deretter tilsetter vi 30L vann med en temperatur på ca 95°C og rører kjempegodt i et par minutter. Ender opp med ca 77-78°C. Venter 10 minutter og siler av.
Tilsetter 30L vann ved 78°C, gjentar røring og venting og siler av.
Sitter da igjen med 90L som går til kok.

Vi har tidligere ligget på 78-80% uybytte ved å bruke samme metode som ovenfor, men da brukt kun 78°C på alt skyllevannet. Etter at vi begynte å heve temperaturen på første skyllevann gradvis har utbyttet steget en del. De siste gangene har vi ligget mellom 88-94% i utbytte.
Kan også nevne at vi nok maler kornet litt fint, men har ikke problem med stuck mash da vi pumper vørteren ut av mesketanken. Bruker også pumpen til å resirkulere 15 minutter før første avrenning, samt de 10 minuttene med hvile før avrenning etter skyllingene.

Metoden vår med 3 like store avrenninger egner seg godt til et beregnet utbytte på ca 80%, mesketykkelse på 2,5 og en OG på ca 1052. Har derfor i det siste endt opp med å måtte tilsette en del kokt vann for å spe ut vørteren (men det gir bare mere godt øl  :skitbra: )

MVH
Børge

Ville det i så fall ikke hjelpe å bare kjøre en 4. avrenning, heller enn å spe ut vørteren? Eller blir vørteren såpass 'sukkerløs' til slutt at det bare vil bidra med tanniner?

Eduard skrev:
Ville det i så fall ikke hjelpe å bare kjøre en 4. avrenning, heller enn å spe ut vørteren? Eller blir vørteren såpass 'sukkerløs' til slutt at det bare vil bidra med tanniner?

Vi er nok litt redd for taniner, men vi har faktisk gjort akkurat dette et par ganger. Det eksisterer enda litt sukker igjen i mesken som kan vaskes ut. 
Bruker en ganske rolig avrenning, så totalt sett er faren for å vaske ut taniner tilstede, men har ikke merket noe usmak enda.

Eduard skrev:

Problemet med en 4. avrenning er at man må bruke uforholdsmessig mye vann for å få ut de sist 5-10% av sukkeret. Dette vil igjen medføre at man må øke koketiden for å koke ned volumet. For vår egen del så er kokeren litt liten. Den er på 100 liter totalt, men vi klarer ikke å koke mer en rundt 90 liter+ uten å få overkok. selv med Foam controle.

Edit. fikser skriveleifer ;)

Rent smaksmessig har man vel svært lite å tjene på å øke utbyttet noe videre over 90 %, men så lenge pH i mesken holdes litt under 6, er faren for å vaske ut tanniner liten.

Hvor lang tid bruker dere totalt på mesking og skylling med tre avtappinger, som skissert ovenfor?

Gahr skrev:
Rent smaksmessig har man vel svært lite å tjene på å øke utbyttet noe videre over 90 %, men så lenge pH i mesken holdes litt under 6, er faren for å vaske ut tanniner liten.

Hvor lang tid bruker dere totalt på mesking og skylling med tre avtappinger, som skissert ovenfor?

Bruker vanligvis 1 time mesking + 15 minutter resirkulering. Ca 15 minutter uttapping hver gang, + de 2x10 minuttene med resirkulering. Så totalt ca 2 timer 20 minutter ± fra meskestart til avsluttet skylling. Av og til kan vi nok tappe litt fortere, men ser at vi ikke får ut den beregnede mengden vørter hvis vi tapper for fort.

Gahr skrev:
så lenge pH i mesken holdes litt under 6, er faren for å vaske ut tanniner liten.

Jeg hadde endel varierende utbytte, både når jeg brukte kontinuerlig skylling og senere når jeg gikk over til partiskylling.  Leste på diverse utenlandske forum at det er liten risiko for å få tanniner når en bruker partiskylling. Jeg valgte å tro på dette og bestemte meg for å bruke kokende skyllevann...  Det virker ok for meg, får stabil "efficiency into boiler" på ca 80% ± 2%. Får heller ikke tanniner ( så vidt jeg vet...)

Steinarja skrev:
Hvilket program bruker du?

Jeg bruker BeerAlchemy for Mac, som nå også finnes som en hendig liten iPhoneapp, med full synkronisering til fullversjonen på Mac. Fungerer veldig godt på å holde orden på logg, oppskrifter og beregne resultat av oppskrifter, men tydeligvis ikke helt til å stole på når det gjelder instruksjoner for partiskylling. Når man har tilgang på råd fra de fine folka her på Norbrygg, er jo dette et mindre problem  ;D

Tilbake
Topp