Dårlig erfaring - Bryggselv.no Hveteølekstraktkit.

Heisann.

Jeg satte en dunk ekstraktøl fra bryggselv.no, av typen hvete mens jeg ventet på mitt første korn. Lurer på om noen andre her har prøvd dette kitet? Den fikk stå 2 uker på karet før tapping. Den er enda veldig nyflasket, men den smaker hvitvin med mye kullsyre... Brukte kitet, 3Kg, og 0.5Kg hvete DME (ikke noe sukker tilsatt). Gjæren var en Safale WB-06. Nå hører det med til historien at jeg ga litt beng i hele greia, litt mer gira på å prøve første allgrain. Renholdet var stortsett som det skulle, med unntak av koking av settet. Løste bare dette opp i oppkokt vann, og pisket inn spraymalten, tilsatt ca 13L rett fra springen (18L total OG1048), men det fungerte ypperlig på forrige brygg. Får vel gi den noen uker på flaske og prøve ved en senere anledning... Torsdag blir det antakelig brygging av en blond en i allefall.

Hva gikk skeis tror Dere lærde? Litt tidlig for en infeksjon som lager hvitvinssmak, om det i det heletatt finnes? Den lukter litt hvitvin også.

Har ett ekstraktbrygg med kveiteøl bak meg, skal aldri gjentakast. Sjølv om eg ikkje skal gi ekstrakten heile skulda så vart resultatet tynn smak og syrleg preg. Eg gir ofte manglande styring av mesketemperaturen skulda for tynne kroppar for ekstraktøl der basekornet spelar viktigare rolle enn spesialkornet.

Den viktigste faktoren for vellykket øl er gjær og gjæring. Hvordan var kontrollen på dette?

Kan vel være infeksjon også, bare å følge med om det blir bedre eller dårligere av lagring.

Ser du er godvenn med draugen  ;D . Han går vel og håper på nok en ofring  >:D . Dette brygget avgjør om du har en suksessrate på 50% eller 25%  ;D Da er stort sett eneste veien videre opp  :ilike:  :brygging:

Gi ølet noen ukers modningstid så tror kan det være smaken av hvitvin forsvinner. Har selv tappet øl som har smakt cideraktig ved tapping som har blitt til den nydeligste øl etter noen uker modning. :sikle

Temperaturen har vært noenlunde jevn, ikke rare variasjonene i temperatur, men akkurat hva det har ligget på forblir et mysterium da det termometeret er av ytterst tvilsom kvalitet. Tipper omlag 20-21 grader. Bærer den ut i boden hvor den skal få stå til draugen henter den selv!

25% suksessrate  er  jo oppløftende, det går nok bedre snart! Gir meg ikke. Må bare få kjøpt et par fat, lei flasker :D

21 °C i selve ølet eller i rommet? Temperaturen i ølet blir fort 4-5 °C over romtemperaturen under den kraftigste gjæringen.

Snakker romtemperatur. Forrige øl sto på samme temp, men der er gjæra forskjellig selvfølgelig. Tar tia til hjelp. Tipper pale alen min blir drikkbar om ei god ukes tid. En liten avstikker: grunnet lave temeraturer i postkassa kjører jeg  med tørrgjær. Skal koke en blond ale imorgen, og skal bruke en safale s04, vil den duge? Satser noe lavere  da, ca 15-17grader i rommet.

S04 går vel greit, bare testet den i engelsk pale ale med greit resultat. Husk å rehydrer den før tilsetting. Ville sagt S05 er et bedre tørrgjæralternativ for en blonde ale selv, da jeg ser for meg at en amerikansk gjær passer til en slik øltype. Men, skal ikke skryte på meg de alt for store gjærkunnskapene ennå. Temperaturen på gjæringen kan godt ligge en del lavere enn det du har hatt før. Gjæret S04 selv i et rom på 16 grader og den gjæret godt ned på relativt kort tid.

No skal ikkje eg kuppe denne tråden, men sidan det har vore litt drøftingar etter at eg kom med innlegget, så tenkte eg at det var greitt at eg svarte.

Eg brukte flytande gjær (Wyeast bavarian), starter med gjærnæring ihht MrMalty i 5 liters plastdunk med risting inn i mellom. Øla stod til gjæring i rom som holdt rimeleg stabilt 18 grader, dvs at øla gjæra på høgare temperatur. Eg trur ikkje det var snakk om infeksjon for ølet vart ikkje verre etter kvart sjølv om det var konsumert etter 3 månadar. Men med gjærskap, pumpe for belufting av gjærstarter og utstyr for all-grain får eg truleg eit betre resultat når eg skal brygge kveiteøl att til våren. Det er i alle fall det eg jobbar for  :)

runarstock skrev:
Heisann.

Jeg satte en dunk ekstraktøl fra bryggselv.no, av typen hvete mens jeg ventet på mitt første korn. Lurer på om noen andre her har prøvd dette kitet? Den fikk stå 2 uker på karet før tapping. Den er enda veldig nyflasket, men den smaker hvitvin med mye kullsyre... Brukte kitet, 3Kg, og 0.5Kg hvete DME (ikke noe sukker tilsatt). Gjæren var en Safale WB-06. Nå hører det med til historien at jeg ga litt beng i hele greia, litt mer gira på å prøve første allgrain. Renholdet var stortsett som det skulle, med unntak av koking av settet. Løste bare dette opp i oppkokt vann, og pisket inn spraymalten, tilsatt ca 13L rett fra springen (18L total OG1048), men det fungerte ypperlig på forrige brygg. Får vel gi den noen uker på flaske og prøve ved en senere anledning... Torsdag blir det antakelig brygging av en blond en i allefall.

Hva gikk skeis tror Dere lærde? Litt tidlig for en infeksjon som lager hvitvinssmak, om det i det heletatt finnes? Den lukter litt hvitvin også.

Jeg brukte hvete-LME fra bryggselv til hveteøl i vår, med WLP351 Bavarian hefe, og resultatet var helt utmerket. Den stod i yttergangen, som holdt nogenlunde jevn temp rundt 16-17 grader. Har planer om å prøve Safale WB-06 snart (har litt ferdigknust hvete jeg må få brukt opp) og håper resultatet blir sammenlignbart med den fra i vår.

Kan forøvrig nevne at i Ray Daniels bok "Designing great beer" står det at de fleste hveteøl som har fått god plassering i konkurranser i USA er brygget på nettopp ekstrakt. Det er mao det som skjer etter at vørter er laget som er viktig.

Å spørre en hjemmebrygger om han har fått infeksjon er som å spørre ei dame du nettop har møtt om hun har klamydia. Begge blir litt småfornærmet og insisterer på at de er renslige individer. :)

Infeksjon trenger ikke nødvendigvis å bety at ølet smaker veldig, veldig dårlig; Infeksjon kommer i mange former og fasonger og kan skyldes bakterier og/eller villgjær. Vi vet allerede at så og si alle hjemmebrygg har infeksjon i større eller mindre grad. Noen ganger smaker det brendt plast. Noen ganger gnall-surt. Enkelte ganger ekstrem diacetyl. Andre ganger veldig, veldig tynnt. 

Etter hva trådstarter forteller høres dette ut som en klassisk infeksjon. (Clues: Ingen koking, mye manuelt arbeid som fks. pisking, vann rett fra springen, og hvitvinsmak)

Rakker ikke ned på kitet, men min erfaring er uansett dårlig, da som sagt dette ble gjort på slump. Smakte på ei ny flaske i går, og den gikk da fint ned den! Tipper neste flaske blir bedre enn den igjen. Hmmm, har ølen klamydia? Får drikke den mens den enda går ned forbi halshølet da! :D

Hveteøl sies å ikke skulle ha behov for så mye lagring. Likevel vil jeg påstå at hveteøl er på topp etter ca. 2-3 uker på fat.

I motsetning til fks. matlaging er brygging mer prosess-avhengig enn råvareavhengig for et bra resultat, hvis man ser bort fra gjærstamme og gjærbehandling.
Hvis du neste gang koker hele volumet, bruker desinfeksjons-spray, kjøler ned kjappt, behandler gjæren som en sart baby, og gjærer rundt 16-17 grader er jeg helt sikker på at du vil få en knallgod Weizen med samme sett.

Zanti her på forumet laget forresten en knallgod Weizen på ekstrakt her forleden. Kanskje han har flere tips. 

HOlder på med allgrain nå, så det er derfor jeg bare dumpa hele greia nedi ei bøtte å slang på gjærlås så det ikke bare skulle bli stående i et skap til det gikk i sopen etter X år. Desinfiserte alt annet med star-san, bare at jeg ikke kokte ekstraktet og vannet, noe jeg har hatt godt hell med tidligere. Det kan godt være jeg har skiti på leggen med gjæringstemperatur. Hvis 17grader er det optimale, så er nok 21 litt vel i overkant, og det var temp i rommet. Litt knoting må en påregne før det blir bra ;)

Det er da vitterlig ikke intensjonen, påtar meg gjennom tråden skylda for at noe kan ha gått galt, bare lurer på hva det er, og om kanskje noen har lignende erfaringer. Om settet er godt eller  ikke, så har JEG dårlig erfaring med det, det er det jeg prøver å finne ut av.

Tilbake
Topp