Dårlig karbonering - dårlig tid! HJELP!

Jeg har brygget en saison som har stått til karbonering på flaske i ganske stabile 20-22 grader i 12-13 dager nå. OG 1.054, FG 1.009, ABV 5.91%. Åpnet en flaske i går, bare for å sjekke om karboneringen har gått bra, som den pleier, men skuffelsen var STOR da det ikke var antydning til futt i ølet. :( Flaskene har stått i kasser i et rom i kjelleren med varmeovn (oljefylt) m/temperaturstyring på 22 grader. Mulig det har vært litt gulvkaldt, kan det være årsaken? I tillegg var varmen frakoblet en hel dag, slik at det endte opp på 15 grader før jeg satte på varmen igjen. Nå har jeg ristet på flaskene og satt dem (i kassene) på badet, og skrudd opp varmen til ca 24 grader. Burde jeg ha latt de stå enda varmere (jeg har sett at noen lar de stå opp i mot 30 grader...)? Er det noe mer jeg kan gjøre? Åpne alle flaskene og tilsette mer gjær? Låne fat og utstyr av noen og tvangskarbonere? De MÅ være ferdig karbonert til helgen...! :/

Edit: Gjæren var jeg så heldig å få på Austmann, den er av belgisk type, men jeg vet ikke noe mer om den. Gjæringen var voldsom, lokket på gjæringsbøtta ble presset opp, og en del boblet over på utsiden. Det kom også en del ut av gjærlåsen, og det ble til et fast stoff inni gjærlåsen. Dette la seg også på lokket på gjæringsbøtta, og minnet veldig om tykk gjær. Kan det være årsaken; at all gjæra er oppbrukt, rett og slett? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har underpitchet, ihvertfall... Til karbonering har jeg brukt sukkerlake, fulgte oppskrifta, som sa 7 g sukker pr liter øl.
 
Sist redigert:
OK, skal prøve det. Jeg rørte rundt i omstikkingsbøtta mens jeg stakk om ølet også, men... håper det bare er det som har skjedd! Hvis ikke, tror du det er noe håp om å få det i det minste litt karbonert til helgen? :oops:
 
Spørs hvorfor det ikke er er karbonet da.. Men selv om det viser seg at du må tilsette både nytt sukker og ny gjær i dag så får du det nok karbonet til helgen hvis du gjør det på 25-30c.
 
Nå er jeg ganske noob, da, så... Hvordan skal jeg avgjøre om jeg må tilsette både nytt sukker og ny gjær? Skal jeg måle SG i ølet og sammenligne med FG? Eller er det så enkelt som at dersom det ikke er futt i en flaske fra andre enden av kassa, så må jeg tilsette mer sukker og gjær? :confused: Tusen takk for kjappe svar! :)
 
Tilbake
Topp