Dårlig karbonering på fat

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Jeg har lagt et øl med brakelog og kveik..Ølet er 24,6 EBC og det er litt candi sirup i.Så er litt mørkt.Har filtrert ølet og sett dette på fat.Har satt det på trykk med 1 bar (425gr co2 patron)i kjøleskap.Nå har det stått i tre uker.Det kommer masse skum når jeg fyller i glasset .Men ølet er uten kullsyre??
Er det noen som vet hva jeg gjør feil??
 
Er tappelinjen for kort, og/eller varm? Ølet kommer muligens for fort, og over i varmere tempeatur som gjør at CO2-en faller ut av ølet i det du tapper. Resultatet kan oppleves flatt.
 
Dette er et ferdig sett.Slangen fra fatet er ca 1 meter og er i kjøleskapet med fatet (picnic kran med skumdempende slange).Så at den skal klare og bli varm er er ikke mulig og ølet er kaldt.Tappetrykk er 0,5 bar.Når jeg ser i glasset rett etter tapping så er det ingen bobler i glasset.Bare masse skum på toppen.Kunne det hjulpet og skrudd opp trykket i fatet en periode??2-3-4 bar??
 
Sist redigert:
I teorien skal man bruke samme trykk for karbonering og servering med mindre man framskynder karboneringen med høyere trykk over noen dager. I hvertfall hvis man vil ha samme mengde CO2 i ølet hele veien.

Litt rart du fortsatt får skum selv etter å ha dempet trykket til 0.5 bar. Har du luftet ut trykket i sikkerhetsventilen så det faktisk er 0.5 bar tykk i fatet?

Trykker du picnic-krana helt inn? (Det er viktig at den trykkes helt inn. Dersom den trykkes delvis inn skummer det)

Håper det løser seg :)

Edit: Jeg tror ikke du bør skru trykket opp over 1 bar. Ølet er ferdig karbonert etter 3 uker allerde. (1 uke holder etter min erfaring) Jeg synes nesten 1 bar høres litt i overkant ut for ølet du beskriver. Hvilken temperatur har du i kjøleskapet?

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Høres nesten ut som at gassen ikke har gått inn i ølet. Væsken må være kald for å få effektivt opptak. I starten satte jeg fat i romtemperatur og kompenserte med høyere trykk, men det var ikke annet et dødt øl med skum som kom ut etter en uke med gass tilkoblet. Som R. Dunne skrev, hvilken temperatur har du i skapet? Fatene mine står ved 6 grader og dette blir bra karbonert med 1 bar i løpet av èn uke.
 
Jeg har lagt et øl med brakelog og kveik..Ølet er 24,6 EBC og det er litt candi sirup i.Så er litt mørkt.Har filtrert ølet og sett dette på fat.Har satt det på trykk med 1 bar (425gr co2 patron)i kjøleskap.Nå har det stått i tre uker.Det kommer masse skum når jeg fyller i glasset .Men ølet er uten kullsyre??
Er det noen som vet hva jeg gjør feil??
Kullsyren som skulle vært i ølet kommer jo ut som skum, derfor oppleves det som flatt. Tror en lengre slange (3/16") og evt. en kvalitetskran med skumdemper vil løse problemet.1 bar på 4 grader høres veldig riktig ut.
 
Til kaldere væsken er til høyere CO2 opptak har den. Til mindre motstand du har i slangen (diameter og lengde) vil du oppleve mer skum og mindre karbonering. Vi bruker 6mm ID på Ballock og krane, John Guest overgang til 3mm ID i begge ender. Cirka 120cm lang 3mm ID slange. Problemfritt. Tapper og karbonerer på 0.8 bar ved 4C.
 
Kan det være overkarbonering? Før jeg skaffet meg tappetårn så brukte jeg picnik kran og hadde alt i kjøleskapet. Dette fungerte veldig fint og hadde som regel 2 cm skumtopp når ølet var riktig karbonert. Når ølet var overkarbonert så fikk jeg flatt øl og halvparten av glasset var skum.
 
Tilbake
Topp