Hei.
Har nå hatt et par brygg der jeg har endt på FG ca. 1.020
Startet på ca. OG 1.058
Gjær US-05
Meske temperatur ca. 65 grader
Satt gjærstarter og har hatt litt over anbefalt mengde i forhold til kalkulator i Brewfather. Ca 400 miliarder seller på 25 liter
Tilsatt oksygen i vørter, men hadde da problemer at utstyr var litt tett.
Har ikke følt at det har vært tilfelle i brygg før her.
Gjæret på 18-20 grader (temperatur styrt)
Så da er spørsmålet hva er det som går galt.
De vanlige tingen man ser på er:
For høy meske temperatur
For lite gjær
For lite oksygen
Gjæringstemperatur
Tenker da her litt på hvordan jeg kan finne svar på hvor problemet ligger.
Laget stor starter, så har godt med gjær å teste med som er av samme batch som den som er i bruk
Denne gjæret helt ut, så bør være rett antall gjærseller som er tilsatt.
Hva om:
Rister litt forsiktig på gjæringskar + setter opp temperatur til 22 grader og lar den stå slik noen dager for å se om det er utvikling
Tappe av 0,5 liter vørter/øl på en flaske og tilsetter 20 miliarder gjærseller og lar den stå på 22 grader
Tappe av 0,5 liter vørter/øl på en flaske og tilsetter 20 miliarder gjærseller og lar den stå på 22 grader + å kjøre inn godt med oksygen på magnetrører.
Setter så en ny starter på gjær og ser om den gjærer ut som normalt.
Om 0,5 liter med bare tilsatt gjær gjærer lenger ned. Er da problem gjær/oksigen?
Om 0,5 liter med gjær og oksygen gjærer ut men ikke den uten oksygen, er svar da for lite oksygen?
Om jeg på ingen måte klarer å gjære vørter/øl som nå er FG 1.020 lenger ned, kan man da med stor sannsynlighet si at at meske temperatur har vært for høy?
Da forutsatt at gjær jeg satte på starter gjærer ut som normalt (ikke feil på gjær)
Har nå hatt et par brygg der jeg har endt på FG ca. 1.020
Startet på ca. OG 1.058
Gjær US-05
Meske temperatur ca. 65 grader
Satt gjærstarter og har hatt litt over anbefalt mengde i forhold til kalkulator i Brewfather. Ca 400 miliarder seller på 25 liter
Tilsatt oksygen i vørter, men hadde da problemer at utstyr var litt tett.
Har ikke følt at det har vært tilfelle i brygg før her.
Gjæret på 18-20 grader (temperatur styrt)
Så da er spørsmålet hva er det som går galt.
De vanlige tingen man ser på er:
For høy meske temperatur
For lite gjær
For lite oksygen
Gjæringstemperatur
Tenker da her litt på hvordan jeg kan finne svar på hvor problemet ligger.
Laget stor starter, så har godt med gjær å teste med som er av samme batch som den som er i bruk
Denne gjæret helt ut, så bør være rett antall gjærseller som er tilsatt.
Hva om:
Rister litt forsiktig på gjæringskar + setter opp temperatur til 22 grader og lar den stå slik noen dager for å se om det er utvikling
Tappe av 0,5 liter vørter/øl på en flaske og tilsetter 20 miliarder gjærseller og lar den stå på 22 grader
Tappe av 0,5 liter vørter/øl på en flaske og tilsetter 20 miliarder gjærseller og lar den stå på 22 grader + å kjøre inn godt med oksygen på magnetrører.
Setter så en ny starter på gjær og ser om den gjærer ut som normalt.
Om 0,5 liter med bare tilsatt gjær gjærer lenger ned. Er da problem gjær/oksigen?
Om 0,5 liter med gjær og oksygen gjærer ut men ikke den uten oksygen, er svar da for lite oksygen?
Om jeg på ingen måte klarer å gjære vørter/øl som nå er FG 1.020 lenger ned, kan man da med stor sannsynlighet si at at meske temperatur har vært for høy?
Da forutsatt at gjær jeg satte på starter gjærer ut som normalt (ikke feil på gjær)
Sist redigert: