Dårlig utgjæring - finne årsak

Hei.
Har nå hatt et par brygg der jeg har endt på FG ca. 1.020
Startet på ca. OG 1.058
Gjær US-05
Meske temperatur ca. 65 grader
Satt gjærstarter og har hatt litt over anbefalt mengde i forhold til kalkulator i Brewfather. Ca 400 miliarder seller på 25 liter
Tilsatt oksygen i vørter, men hadde da problemer at utstyr var litt tett.
Har ikke følt at det har vært tilfelle i brygg før her.
Gjæret på 18-20 grader (temperatur styrt)

Så da er spørsmålet hva er det som går galt.

De vanlige tingen man ser på er:
For høy meske temperatur
For lite gjær
For lite oksygen
Gjæringstemperatur

Tenker da her litt på hvordan jeg kan finne svar på hvor problemet ligger.

Laget stor starter, så har godt med gjær å teste med som er av samme batch som den som er i bruk
Denne gjæret helt ut, så bør være rett antall gjærseller som er tilsatt.

Hva om:
Rister litt forsiktig på gjæringskar + setter opp temperatur til 22 grader og lar den stå slik noen dager for å se om det er utvikling
Tappe av 0,5 liter vørter/øl på en flaske og tilsetter 20 miliarder gjærseller og lar den stå på 22 grader
Tappe av 0,5 liter vørter/øl på en flaske og tilsetter 20 miliarder gjærseller og lar den stå på 22 grader + å kjøre inn godt med oksygen på magnetrører.
Setter så en ny starter på gjær og ser om den gjærer ut som normalt.

Om 0,5 liter med bare tilsatt gjær gjærer lenger ned. Er da problem gjær/oksigen?
Om 0,5 liter med gjær og oksygen gjærer ut men ikke den uten oksygen, er svar da for lite oksygen?

Om jeg på ingen måte klarer å gjære vørter/øl som nå er FG 1.020 lenger ned, kan man da med stor sannsynlighet si at at meske temperatur har vært for høy?
Da forutsatt at gjær jeg satte på starter gjærer ut som normalt (ikke feil på gjær)
 
Sist redigert:
Ja, men usikker på hvor mye jeg fikk inn siste runde her. Sten var litt tett, så ble ikke fulgt standard prosedyre. Litt lite kontroll her.
Har opplevd samme ting på 2 brygg før dette og, og la da ikke merke til problemer.
Bruker flowmeter. 1liter i ca. 80 sekunder på 25 liter mesk

Om problem skulle være lite O2, burde jeg da kunne gjære ut mesk/øl som har stoppet på magnetrører med litt mer gjær tilsatt ?
 
O2 tilsetter du i vørter etter kok.
Gir ingen mening i mesk, fordi man koker ut oksygen.
Litt merkelig at du får dårlig utgjæring med temperaturstyring og gjærstarter. Burde gå fint selv uten oksygentilsetning.
 
Sist redigert:
O2 tilsetter du i vørter etter kok.
Gir ingen mening i mesk, fordi man koker ut oksygen.
Litt merkelig at du får dårlig utgjæring med temperaturstyring og gjærstarter. Burde gå fint selv uten oksygentilsetning.
O2 tilsetter du i vørter etter kok.
Gir ingen mening i mesk, fordi man koker ut oksygen.
Litt merkelig at du får dårlig utgjæring med temperaturstyring og gjærstarter. Burde gå fint selv uten oksygentilsetning.
Har nok skrevet feil her. O2 så klart i vørter og ikke i mesk. Oppdaterer innlegg
 
Vanskelig å se hva du har gjort galt. Kan det være så enkelt at målesutstyret er litt off? US-05 burde lett klare 78 % utgjæring, så om målingene er litt for høye både mht. OG og FG er du innafor. Ellers er temperatur, gjærhelse og gjærmengde de vanligste årsakene. pH kan spille inn. Men da skal du ganske langt ned. Palmer har vel nevnt at betaamalysen kan bli skadelidende om pH under mesk går under 5. Kanskje du bør se på pitcherutinene? US-05 skal ikke ha oksygen, og den bør få være i fred 15-20 minutter etter pitching. Cellene er sårbare når de rehydreres, og de kan rett og slett ødelegges om det for mye mekanisk påvirkning. Hjemmebryggere er raske til å skylde på kverningen, men den påvirker i første rekke OG.
 
Vanskelig å se hva du har gjort galt. Kan det være så enkelt at målesutstyret er litt off? US-05 burde lett klare 78 % utgjæring, så om målingene er litt for høye både mht. OG og FG er du innafor. Ellers er temperatur, gjærhelse og gjærmengde de vanligste årsakene. pH kan spille inn. Men da skal du ganske langt ned. Palmer har vel nevnt at betaamalysen kan bli skadelidende om pH under mesk går under 5. Kanskje du bør se på pitcherutinene? US-05 skal ikke ha oksygen, og den bør få være i fred 15-20 minutter etter pitching. Cellene er sårbare når de rehydreres, og de kan rett og slett ødelegges om det for mye mekanisk påvirkning. Hjemmebryggere er raske til å skylde på kverningen, men den påvirker i første rekke OG.
US-05 kan vel ha oksygen som all annen gjær det er satt starter på?
 
Fosskoker du hardt? Det kan være en liten bidragsyter, men ikke alene stor nok til 1.020 fra 1.057 med US-05. Snarere 2-3 poeng forskjell.

Har du sjekket hydrometeret i rent vann, og også med en sukkerblanding som skal gi en kjent SG? Leser av riktig (ved streken eller ved meniscus, alt ettersom hvordan ditt hydrometer skal leses av) ?
 
Fosskoker hardt siste 20-30 min, men tror ikke dette har noe med saken å gjøre.

Har nå forsøkt å tilføre mer gjær i en prøve. Løser ikke problem.
Har forsøkt å tilføre mer gjær og oksygen. Løser ikke problem

Har ikke sjekket gjærnæring, som er det samme som jeg alltid har brukt.
Ser ikke for meg at problem ligger her.

Mulig jeg har vært litt utålmodig. FG har nå gått ned til 1.018, men fortsatt ikke der det skal være.
Forventet her er en FG på 1.011
Da jeg på ingen måte klarer å gjære ut bedre, så har jeg begynt å se på gjær jeg bruker.

Jeg fyser gjær og har en gjærbank. All us-05 kommer fra en og samme pakke tørrgjør.
Har nå tatt opp en ny ladning her og tester om jeg kan få utgjæring som normalt.
Gjør jeg ikke det, så kommer jeg til å sete en ny gjærstarter på ny (butikk pakke)
Sjekker så FG når denne er ferdig. Fryser ned. Tar opp og sjekker om gjær kommer ned til samme FG

Har ikke om frysing av gjær noe sted lest at det skulle være problem med å nå FG på grunn av frysing
Det snakkes heller om gjær overlever.
Fryser også bed andre typer gjær, men har ikke problemer her.
 
Jeg har hatt eksakt samme på siste batch brewdog punk IPA clone. Mesket 65 degrees i 60 min, PH var grei. tilsatt oksygen. Brukt US-05 som jeg måtte sette en starter fordi jeg hadde bare 1 pk. OG 1.063, gjæret fort ned til 1.020 men så veldig sakte til 1.018. 70% utgjæring.

Tenkt førrst det var et problem med gjærhelse fordi jeg satte starter på tørrgjær som jeg vanligvis ikke gjør. så brukt jeg metode i boken "Yeast" for å pitche ny gjær. 1 pk lallemand Nottingham i 1L wort, pitchet alt 12t senere om jeg husker rett. det skjedde omtrent ingen tilng til FG. Konkluderte det var vørteren som hadde lav jærbarhet (low fermentability). Så nå tviler jeg høyt på at det var gjær eller mesking som er årsaken. Lure om det kan ha noe med grist å gjøre, tysk malt istedenfor engelske.

Ellers så hadde jeg en liten feil med mesking, med at jeg glemt å skru på skyllevannet, så mesken fikk 45 min "mash out" på 78 grader, men skal ikke ha noe å si da enzymene blir døde.

Altid fustrerende når ting ikke kan forklares. En tips jeg skal bruke fremover er å sette en "forced fermentation" for å finne høyst mulig utgjæring for ølet.
 
Hei.
Har nå hatt et par brygg der jeg har endt på FG ca. 1.020
Startet på ca. OG 1.058
Gjær US-05
Meske temperatur ca. 65 grader
Satt gjærstarter og har hatt litt over anbefalt mengde i forhold til kalkulator i Brewfather. Ca 400 miliarder seller på 25 liter
Tilsatt oksygen i vørter, men hadde da problemer at utstyr var litt tett.
Har ikke følt at det har vært tilfelle i brygg før her.
Gjæret på 18-20 grader (temperatur styrt)

Så da er spørsmålet hva er det som går galt.
Hva var størrelsen av gjærstarteren, og hvor mange pakker gjær brukte du?
 
400 mrd celler er en grei overpitch da, holder med halvparten vil jeg tro. Gjærkalkulatoren til Lallemand foreslår 18 gram Nottingham, som jeg tenker er in the ballpark også med US-05. Gjærbank håper jeg du holder på med for hobby og at det er interessant, for kjøper du en halvkilo US-05 så koster den 749,- hos Ølbrygging.no og da har du nok gjær til denne øla for den nette sum av kr. 27.
 
Har hatt et lignende problem. Målte OG og FG med hydrometer i romtemperatur. Sjekket pH og jod under mesking. Tappet ut gjær og sjekket, den er sprek.
Utbytte og attenuation var noe lavere enn forventet.
Kontaktet maltleverandør. Han trodde at han hadde litt for grov innstilling på kverna den dagen.
Foreløpig hypotese hos meg er at den grovere malt har gitt svakere bidrag av beta amylase. Dermed kokt til riktig OG med god jod prøve. Mer dextriner, mindre gjærbart sukker.
What say?
 
Tilbake
Topp