Defekt øchslevekt?

Jeg testa øchslevekta mi med sukkerlake nå nettopp fordi jeg var nysgjerrig på om det jeg fikk samsvarte med mitt nyinnkjøpte refraktometer. Det første jeg la merke til var at i rent vann lå øchslevekta på ca 1.003. Tenkte at det sikkert kan være noe mineraler i vannet eller noe igjen i måleglasset som skipler litt. så jeg fyller oppi ca 3g sukker på min prøve på omtrentlig 75 ml, og får i følge øchslevekta en SG på 1.035, mens refraktometeret viser at jeg bare har 4,8% Brix? hva i...?

Siden øchslevekta også viste feil når det skulle være 0, håper jeg det er den som er gåen....?

til de som skulle være interessert... Jeg kom brått på at jeg hadde et glass Moss maltekstrakt i skapet, så jeg rørte ut en spiseskje omtrent i en dl vann, og prøvde igjen. refraktometeret var kalibrert til 0 på det samme springvann som øchslevekta viste til å ha en gravity på (ca) 1.003.

Jeg målte gravity på nytt til 1.041, og så med refraktometeret, som viste oppunder 10% Brix. I følge tabellen jeg nå sitter og ser på er det nærmeste jeg kan komme 9,74% brix, som tilsvarer en gravity på 10.39. det er bare en eneste grad på hydrometeret i forskjell hvis jeg regner inn misvisningen på vannet fra springen... og det skal jeg leve med.

Det kan hende at geniene her inne ser på meg som en komplett jackass, men er altså dette slik å forstå ut ifra mine to eksperimenter at vørter gir annet utslag enn sukkerlake med et refraktometer? eller var jeg bare max uheldig med min første prøve?

Jeg oppdaget at skalaen (papirlappen inne) ikke satt fast. Så hvis jeg dunker i den ene eller andre siden kan jeg få det tallet jeg vil. Jeg er også i kategorien " måle nerd". Refraktometert måler lysbrytning, så det kan vel hende at de forskjellige sukkertypene gir forskjellig brytning?

Sent from my iPad using Tapatalk

FrankD skrev:
Refraktometert måler lysbrytning, så det kan vel hende at de forskjellige sukkertypene gir forskjellig brytning?

var ca det jeg også tenkte... jaja, ølbrygging er kjemi på mer enn et vis... og hvem sa at man ikke hadde bruk for det når man gikk på skolen?

Tilbake
Topp