GF30 temperatursensor defekt?

Hei.

Litt desperat. GF30 kontrolleren sier at temperatur i vørteren som er i kjelen nå (30 liter) holder 100 grader - det gjør den ikke. Så langt ifra - den er ca 65. Virker som om temperatursensoren kanskje har hengt seg opp eller er defekt. Noen som har tips om det går an å overstyre? Skulle så gjerne ha kokt de 30 liter vørter ila kvelden.... Kontrolleren og pumpa oppfører seg som normalt. Varmeelementet også (tror jeg - det lyser i lampa såvidt når jeg trykker på "Heat" knappen, men slokker selvsagt med en gang fordi kontrolleren tror at temperaturen er 100 grader .. og slår derfor av elementet ....)

Hilsen
Sigurd
 
Trekk ut kontakten, start på ny. Det pleier å løse problemet
Hehe. Det har jeg selvsagt prøvd. Mange ganger også. Ventet 15 min før jeg koblet til strømmen igjen også. Samme resultat. Maskinen piper umiddelbart for at den har 100 grader. Nå er vørteren oppi helt lunken. Hmmmmm, lukter at jeg må avbryte her og helle ut 30 liter vørter..... ikke noe gøy i det hele tatt. Har ikke store nok kjeler til å koke på kjøkkenet heller......
 
@Sigurd hvor i landet befinner du deg? Kan jo hende noen i nærheten kan låne deg en kontrollboks så du får gjennomført brygget.
 
Jada. Det er ikke den som er problemet. Resetknappen under er bare for å trykke inn sikringa til varme-elementet. Det er dessverre selve kontrolleren som er defekt her. Har tatt den av nå, og sitter med den i fanget. Med en gang den får strøm begynner den å pipe støtvis (varselstøt som den gjør ved oppnådd kok, humletilsetninger osv). Det som er synd er at den reagerer på knappene, releene inni knepper inn og ellers ser ut til å fungere. Men den gjør jo ikke som jeg sier all den tid den hardnakket hevder at sensoren forteller den at her er det 100 grader...

Nei, ser ut som bryggekvelden går helt på tverke i kveld. Den har vært grei å ha med å gjøre inntil i dag. 104 brygg på to og et halvt år er vel ikke verst. Men det hjelper jo akk så lite akkurat nå.
 
Nuvel. Godt man ikke har skrekken for å skru opp ting. Åpnet kontrollerboksen, koblet fra temperatursensoren, satte på strøm. Da sier den at temperatursensoren ikke er tilkoblet eller defekt. Helt riktig. Trykker på "Heat" og hører at releet slår inn. Skrur sammen boksen sånn passelig, går ut i garasjen til kjelen som står der ensom og forlatt med 30 liter finfin vørter (som skal bli engelsk golden ale etterhvert). Kobler til strøm, pumpe og varme-element, og selvom kontrolleren bare står og sier at "temperature probe not connected or damaged" så er varmen iallfall påslått og vørteren på vei til kok. Da blir det vørter til gjæring etterhvert likevel.

Sigurd
 
Nuvel. Godt man ikke har skrekken for å skru opp ting. Åpnet kontrollerboksen, koblet fra temperatursensoren, satte på strøm. Da sier den at temperatursensoren ikke er tilkoblet eller defekt. Helt riktig. Trykker på "Heat" og hører at releet slår inn. Skrur sammen boksen sånn passelig, går ut i garasjen til kjelen som står der ensom og forlatt med 30 liter finfin vørter (som skal bli engelsk golden ale etterhvert). Kobler til strøm, pumpe og varme-element, og selvom kontrolleren bare står og sier at "temperature probe not connected or damaged" så er varmen iallfall påslått og vørteren på vei til kok. Da blir det vørter til gjæring etterhvert likevel.

Sigurd
Det kan være at controlleren har dårlig kontakt med sensoren, da kan den vise feil temperatur. Sjekk for ledningsbrudd og dårlige koblinger.
 
Som en liten oppfølger; jeg sendte en e-post til Grainfather med en korversjon av hele historien. Litt inspirert av en annen tråd jeg så her forleden, som skrøt av kundeservicen til Grainfather.
I tillegg "klaget" jeg litt på thermosikringen i bunnen, som har gått litt for ofte for meg i det siste. Den sitter jo veldig klønete plassert også. Min har gått flere ganger når jeg har hatt full kjele. Både under kok og under oppvarming, ugreit å flytte/tilte på 30 kg+ for å trykke inn den "knappen".
Selvom jeg understreket at dette ikke hadde noe med garanti å gjøre, så sender de meg både ny tempsensor og ny thermosikring - med UPS. Det kaller jeg utmerket kundeservice.
Jeg har riktignok kjøpt en splitter ny kontroller, men da har jeg i det minste en reserve hvis noe tilsvarende skulle hende en annen gang....

Jeg forsøkte dog å liste ut av dem hva slags sensor som brukes - den kan nok sikkert kjøpes på eBay for en slikk og ingenting - men de svarte ikke på det....;)
Tempsensoren er forøvrig ikke lagerført reservedel, hvis noen skulle lure. Derimot er thermosikringen visstnok det.

Bottom line; alt gikk bra til slutt.
 
Tilbake
Topp