Ekornskurken
Norbrygg-medlem
Helt enig. Men mente om du smakte den Australske Supersonic’en.Ja, tydeligvis et australsk bryggeri som bruker samme navn. Smakte bare på det de brygger selv, fersk Lervig kan jeg heller kjøpe hjemme
Helt enig. Men mente om du smakte den Australske Supersonic’en.Ja, tydeligvis et australsk bryggeri som bruker samme navn. Smakte bare på det de brygger selv, fersk Lervig kan jeg heller kjøpe hjemme
På mine startere har jeg nesten ikke skum i det hele tatt. Det har aldri skummet over (bortsett fra en gang jeg ristet for å få gjæren i suspensjon igjen, det var ikke nødvendig ) . OG37, bittelitt Servomyces, rører 12-15 timer, like lenge av.... Hvorfor får dere så mye skum?En god dose, en måned gammel, Dahls-gjær, og to timer på røreren....
Vis vedlegget 40515
Kommer nok ann på gjærtypen.På mine startere har jeg nesten ikke skum i det hele tatt. Det har aldri skummet over (bortsett fra en gang jeg ristet for å få gjæren i suspensjon igjen, det var ikke nødvendig ) . OG37, bittelitt Servomyces, rører 12-15 timer, like lenge av.... Hvorfor får dere så mye skum?
Vanlige mengder, 1,5 til 3,5 literOg mengden kanskje
Normalt kjøkkenbenktemperatur, kanskje 22-23 °Og temperaturen
På mine startere har jeg nesten ikke skum i det hele tatt. Det har aldri skummet over (bortsett fra en gang jeg ristet for å få gjæren i suspensjon igjen, det var ikke nødvendig ) . OG37, bittelitt Servomyces, rører 12-15 timer, like lenge av.... Hvorfor får dere så mye skum?
Jeg har BS sin nå, men hadde en DIY (med justerbar hastighet) før det. Jeg kjører så hardt at vortex akkurat når helt i bunn i ca 1 time. Da får jeg litt ekstra luft innblandet. Så justerer jeg hastigheten ned slik at vortex går 2-3 cm ned fra overflaten. Står så slik i +- 12 timer med god lufting, før jeg slår den av og lar den stå, med folien tett rundt. Er det feil? Kjører jeg ikke hardt nok?Hva slags rører har du?
Kjører du hardt nok, skummer det - men så blir det mer gjær, også.
Jeg har BS sin nå, men hadde en DIY (med justerbar hastighet) før det. Jeg kjører så hardt at vortex akkurat når helt i bunn i ca 1 time. Da får jeg litt ekstra luft innblandet. Så justerer jeg hastigheten ned slik at vortex går 2-3 cm ned fra overflaten. Står så slik i +- 12 timer med god lufting, før jeg slår den av og lar den stå, med folien tett rundt. Er det feil? Kjører jeg ikke hardt nok?
Already on it! Leste den til morgenen, og har en gående siden klokken 08. Nesten 1 år gammel 833 som jeg har 3ml tykk slurry i 1 liter med OG 20. Denne skal så steppes opp til en 3,5 liter med OG 37 Nå står den og skikkelig "slurper" luft. Skal slå den av sent i kveld en gang tenker jeg Stått nå i 6 timer.Jeg tror ikke du får det utbyttet du kunne fått. Sjekk dette Braukaiser-eksperimentet: Stir speed and yeast growth | Braukaiser
Interessant, helt til han forteller at han kjørte med åpen kolbe. Dette gjelder altså ikke nødvendigvis i samme grad om du har en folie som gjør at luftvekslingen mellom kolbe og omgivelsene begrenses. Tror jeg fortsetter å kjøre på lavt lydnivåJeg tror ikke du får det utbyttet du kunne fått. Sjekk dette Braukaiser-eksperimentet: Stir speed and yeast growth | Braukaiser
Interessant, helt til han forteller at han kjørte med åpen kolbe. Dette gjelder altså ikke nødvendigvis i samme grad om du har en folie som gjør at luftvekslingen mellom kolbe og omgivelsene begrenses. Tror jeg fortsetter å kjøre på lavt lydnivå