Deilige bilder!!!

Taphouse i København. De hadde 61 øl på tapp, helt nydelig!
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1422210818245.jpg
    uploadfromtaptalk1422210818245.jpg
    282,5 KB · Sett: 304
Mind the gap.

Ble ikke invitert til X-games i år heller. Kanskje de ser etter noen som faktsk utøver en eller annen form for vintersport, tar det som trøst.
Da må man lage noe selv. Rockes selvsagt med en Stiga Snowracer, slik som da man var åtte år gammel.

20150126_145946.jpg

Skylling + mindre ekstrem sport = win
 
Sist redigert:
IMG_5429 (Copy).JPG

Etter å ha kikket på mange bilder på dette forumet, og etter mange runder med kona, så fikk jeg mitt eget lille kryp inn i kjelleren. Fikk ryddet ut alt, lagt opp vann og avløp, lagt opp strøm og satt inn innredning fra Ikea. Har da fått akkurat nok lagringsplass så jeg får gjemt bort det korte maltrøret, spiralkjøleren, maltmølla m/base og trakt, vaskemidler, diverse Speidel deler, og litt annet små plukk. Fant en Husqvarna ventilator på 500m3/t som trekker dampen inn mot bakveggen og så opp slik at drypping forhåpentligvis ikke vil være noe problem. Skapet som Speidelen står på er på hjul slik at jeg kan trekke den klar av ventlilatoren med løfting av maltrør med taljen i taket.

Mangler litt hyller osv men det kommer. Nå nærmer det seg førstegangsbrygging. :)
 
Satte gjærstarter med WLP001 for to veker sidan, så vart plutselig brygginga utsatt og eg dekanterte i går før gjæret fikk en liter til med sukkervatn. Deilig å møte dette synet på kjøkkenbenken i dag tidlig. :) Spørsmål: No har eg vel nærmare dobbelt så mykje gjær som planlagt(?), er det problematisk å bruke alt dette i brygginga? Skal lage 25 liter med Lervig Lucky Jack.IMG_4440.JPG
 
Mesker du i badestamp?

Neida, kun 70 liters meskekar. Den relativt store varmeveksleren er valgt fordi den også skal benyttes til kjøling. Den rommer 15 liter vann, så det vil bli litt treghet ved stegmesking med kun ett 3500w element. Hvor effektiv den er til kjøling gjenstår å se. Forhåpentlig blir det testing til helgen.
 
Neida, kun 70 liters meskekar. Den relativt store varmeveksleren er valgt fordi den også skal benyttes til kjøling. Den rommer 15 liter vann, så det vil bli litt treghet ved stegmesking med kun ett 3500w element. Hvor effektiv den er til kjøling gjenstår å se. Forhåpentlig blir det testing til helgen.
Du kan kanskje få raskere respons i stegmeskingen hvis du kun fyller nok vann i røret til å dekke varmeelementet og noen runder kobberrør, hvis det er mulig. Jeg vet ikke hvordan du fester varmeelementet, men hvis det er nært bunnen vil dette la seg gjøre. Jeg ville i alle fall testet, for å se hva som gir raskest regulering.
 
Du kan kanskje få raskere respons i stegmeskingen hvis du kun fyller nok vann i røret til å dekke varmeelementet og noen runder kobberrør, hvis det er mulig. Jeg vet ikke hvordan du fester varmeelementet, men hvis det er nært bunnen vil dette la seg gjøre. Jeg ville i alle fall testet, for å se hva som gir raskest regulering.

Varmeelementet står i bunnen, så det er ikke noe problem, men temperaturproben for vannet i varmeveksleren står i en thermowell på toppen. Denne benyttes av en ekstra PID som overstyrer PID som kontrollerer varmeelementet slik at ikke varmeveksleren koker.

Om denne løsningen fungerer vet jeg ikke før jeg har testet. I følge den supre kalkulatoren til Glenn (http://www.glennrlie.net/kalk_oppvarming) vil det ta meg 1,5 minutter å øke vanntemperaturen i varmeveksleren fra 65 til 70 grader. De rundt 30 literene i meskekjelen kommer selvfølgelig i tillegg, men det betyr at tregheten ved den store varmeveksleren blir til å leve med.

Det er kjølingen jeg er mest spent på :)
 
Tilbake
Topp