Deilige bilder!!!

Rørtang er vel noe annet, dette er et verktøy for å skru av og på oljefilteret på en motor.
Og kniv kommer ikke i nærheten av pakningen ettersom den sitter et stykke ned på lokket og ikke på toppen, men overtrykk funker også fint.
Ellers går det helt fint å skru av ringen uten verktøy, jeg gjør det hele tiden, men skrur også til uten verktøy. Det er ikke nødvendig å bruke så mye kraft fordi pakningen sitter der den gjør.
Er du sterk nok, går det sikkert bra å skru av uten verktøy. Men om du har brukt en litt ekspansiv gjær, kan ting sitte skikkelig fast - og da er universalåpner'n (den kan brukes på langt mer enn oljefiltre!) gull verdt. Og sjøl om jeg kunne få løsna ringen med håndkraft, er det langt mer bekvemt å gjøre det med universal'en.

Trykk, som Jørgen foreslår, er ikke aktuelt om en, som jeg, har en flatbottom:). Og kniven skader ikke pakningen. Du får etter hvert småhakk i kanten på lokket og karet, men det spiller ingen rolle.

Er du sterk nok, går det sikkert bra å skru av uten verktøy. Men om du har brukt en litt ekspansiv gjær, kan ting sitte skikkelig fast - og da er universalåpner'n (den kan brukes på langt mer enn oljefiltre!) gull verdt.
Jeg brukte denne før jeg også, har to stk liggende. Men har funnet ut at det ikke er nødvendig, og jeg er ikke spesielt sterk.

Og en hyperaktiv gjær har jo ikke mulighet for å komme i kontakt med gjengene eller ringen, hvordan det skal kunne skje kan jeg ikke skjønne.

Jeg brukte denne før jeg også, har to stk liggende. Men har funnet ut at det ikke er nødvendig, og jeg er ikke spesielt sterk.

Og en hyperaktiv gjær har jo ikke mulighet for å komme i kontakt med gjengene eller ringen, hvordan det skal kunne skje kan jeg ikke skjønne.
Ikke jeg heller. Men det skjer:). Hvis gjærlåsen går tett, og alt ikke er skrudd godt sammen, så tyter det ut mange steder.

Egentlig er det uansett unødvendig. Det fornuftige når katastrofen inntreffer, er jo å bare finne et annet lokk og ring-sett, og gjøre reint før du setter det på.

Men om jeg skjønner eller ikke: Noen ganger er'e kjørt. Og da må jeg til med universalen:). Sånn er livet her på Hadeland.

Ikke jeg heller. Men det skjer:). Hvis gjærlåsen går tett, og alt ikke er skrudd godt sammen, så tyter det ut mange steder.

Egentlig er det uansett unødvendig. Det fornuftige når katastrofen inntreffer, er jo å bare finne et annet lokk og ring-sett, og gjøre reint før du setter det på.

Men om jeg skjønner eller ikke: Noen ganger er'e kjørt. Og da må jeg til med universalen:). Sånn er livet her på Hadeland.
Lite deilige bilder den siste tida, blir litt skuffa når jeg sjekka tråden. Tror det sklei ut et sted med en laboratorie vask eller der omkring ;)

Da er kanskje lokket på flat bottom annerledes enn på allroundern, for på den er det ikke mulig. Ingenting kommer forbi pakningen og ut på gjengene på tank og ring.

Da er kanskje lokket på flat bottom annerledes enn på allroundern, for på den er det ikke mulig. Ingenting kommer forbi pakningen og ut på gjengene på tank og ring.
Trur ikke de er forskjellige der.

Du har sikkert rett. Men jeg sliter uansett noen ganger med å løsne ringen:).

Bruker aldri verktøy på Fermzilla jeg. :p

Den store mutteren skrur jeg forsiktig til og så litt tilbake før gjæring. Lokket holder tett og mutteren er enklere å løsne senere.

Lokket løsner jeg med å trykke sidelengs på ball lock koblingene med tomlene for å bøye lokket sidelengs slik at det løsner.

Et lett strøk med keg lube på o-ring i lokket er nok lurt, men tror det går minst 10 batcher i mellom hver gang jeg gidder det :p

Jeg tror forskjellen mell
Trur ikke de er forskjellige der.

Du har sikkert rett. Men jeg sliter uansett noen ganger med å løsne ringen:).
Neh, jeg tipper @Amarillo bruker carb cap og blow off på sitt lokk, da vil ikke engang den mest aggressive græra klare å grise til lokket. Du bruker kanskje disse korkene med gjærlås på lokket? Da går det helt fint å grise til lokket. Og har du bare korkene på lokket er det ikke så rart at du sliter med å ta det av for det er ikke noen steder å få godt tak.

Trykk for å løsne et lokk på flat bottom er bare å glemme, bunnen blir rund før et sta lokk løsner. Det er ingen hensikt i å skru lokk ringen hardt, den skal bare holde lokket nede og finger hardt er mer en nok.

Pakningen i lokket bør tas av ved hver vask og smøres med cip film hver gang før bruk, gjør man det og har carb caps på lokket er det som @PetterL sier og bare løfte opp og til siden ved å dytte forsiktig på carb capsene.

Jeg tror forskjellen mell

Neh, jeg tipper @Amarillo bruker carb cap og blow off på sitt lokk, da vil ikke engang den mest aggressive græra klare å grise til lokket. Du bruker kanskje disse korkene med gjærlås på lokket? Da går det helt fint å grise til lokket. Og har du bare korkene på lokket er det ikke så rart at du sliter med å ta det av for det er ikke noen steder å få godt tak.

Trykk for å løsne et lokk på flat bottom er bare å glemme, bunnen blir rund før et sta lokk løsner. Det er ingen hensikt i å skru lokk ringen hardt, den skal bare holde lokket nede og finger hardt er mer en nok.

Pakningen i lokket bør tas av ved hver vask og smøres med cip film hver gang før bruk, gjør man det og har carb caps på lokket er det som @PetterL sier og bare løfte opp og til siden ved å dytte forsiktig på carb capsene.
Går helt fint, ja:).

Smøre pakningen høres ut som et godt tips! Takk:).

Det der ville jeg betrakta som det ultimate forræderi. Tomflasker skal returneres! Til bryggeren - med takk og kjærlig omtale. Og godt reingjort, og uten etikett.
Etter jeg gikk over til fat er behovet for flasker mye mindre. Klarer jeg å komme ned på 4-5 kasser skal det være plenty til gaver og diverse.

Tilbake
Topp