Deilige bilder!!!

Man returnerer da ikke tomhendt hjem fra Oslo...

IMG-9855.jpg

IMG-9859.jpg

IMG-9864.jpg

IMG-9861.jpg

Husker ikke tråden, men @loebrygg skrev at han tidvis tappet rett i flasker dersom øl skulle konsumeres raskt.
Jeg har denne ultra-enkle fylleren når jeg tar med 1 flaske til naboen.
Alt ut over det, bruker jeg TapCooler. Har alt av ekstra utsyr. Funker fjell.
Vis vedlegget 75434

Kan ikke huske jeg skrev akuratt det, men har nok gjort noe lignende noen ganger ;)
Funker fin om du f.eks vil tappe litt øl på en petflaske å ha med på fisketur, men ville ikke servert det i finere selskap :)

IMG_5769.jpeg
Fikk en liten pippip til å passe på 10L cider som har startet coldcrash.
Bruker lokket til Fermzilla Allrounder på en Fermzilla Flatbottom, selvsagt uten trykk. Men mye enklere å koble på CO2-ballong for utligning av trykk mens temperaturen synker.
Egentlig ikke helt ideelt med ballong, da den skaper litt trykk og kan fort tømme seg ved den minste lekkasje.

Vis vedlegget 75476
Bruker lokket til Fermzilla Allrounder på en Fermzilla Flatbottom, selvsagt uten trykk. Men mye enklere å koble på CO2-ballong for utligning av trykk mens temperaturen synker.
Egentlig ikke helt ideelt med ballong, da den skaper litt trykk og kan fort tømme seg ved den minste lekkasje.
Jeg har den gamle Flatbottom og har ingen betenkeligheter med å sette svakt trykk på denne (under 5 psi).

Hadde neppe gjort det samme med den nye som har kran i bunn.

Vis vedlegget 75476
Jeg har identisk oppsett, men bruker heliumballong siden de er uten elastisitet. Jeg hadde heller ikke vært bekymret for lavt trykk i en flat bottom

Vis vedlegget 75476
En løsning noen har lansert her på forumet tidligere: Fyll en slange med CO2, og legg enden i et kar med vann:). En kveil med vinylslange fra Biltema koster ikke stort, og bør holde lenge. Bruk en med diameter som passer til å tre ned på gjærlåsen, så blir det veldig enkelt.

Hvor stort volum trenger man, forresten?

ChatGPT
Volumet blir omtrent 24,96 liter når 25 liter vann ved 20 °C kjøles ned til 4 °C.

(Altså en reduksjon på rundt 0,16 %.)
Men gassen krymper vel, også?

Fant denne: 1763939367007.png

(Jeg tapper ut 0,07 når jeg tar en prøve, og det fikser jeg greit med clingfilm og strikk rundt gjærlåsen. Er det helt dødt i karet, rister jeg litt på det, så utlignes trykket - og så går det seg til:).)

En løsning noen har lansert her på forumet tidligere: Fyll en slange med CO2, og legg enden i et kar med vann:). En kveil med vinylslange fra Biltema koster ikke stort, og bør holde lenge. Bruk en med diameter som passer til å tre ned på gjærlåsen, så blir det veldig enkelt.

Hvor stort volum trenger man, forresten?
Ser allerde andre har brakt ChatGPT på banen, og det gjorde jeg også. Det er ca 20L headspace I tanken siden jeg har 10L cider I den.
Volumtap for CO2 (veldig likt luft):
19-10 grader, 0,62L
10-2 grader, 0,53L
Så totalt volumtap på 1,15L

Gikk over til folieballong, slik som andre fyller med Helium, etter inspirasjon lenger opp i tråden av @msevland.
Med folieballong så er det også mulig å samle opp CO2 fra gjæringen, for de som ikke har på flaske.

Tilbake
Topp