Deler til bygging av mesketank

Jeg bruker den samme kjølebagen til øl med en OG på inntil 1055-60. Funker bra. Jeg kjøpte den på Clas Ohlson, og kjøpte kobberrør, koblinger og kuleventiler til manifold der også. Tapper ut av dunken etter hevertprinsippet og regulerer flow med en kuleventil. Fungerer svært bra.
 
Først og fremst ville jeg styrt unna dårlige kjølebokser i fra Clas Ohlson, jeg vet jeg kaster en brannfakkel nå og at  mange er uenige med meg. Dersom du kjøper en Coleman xtreme fra 52 qt eller 70 qt (ca 49 liter og 68 liter), så får du en helt rå kjøleboks som virkelig holder på varmen. Denne kan du enten bygge eget manifold til eller bruke Bazooka og kewler kitz, da får du en fiks ferdig løsning som du blir veldig fornøyd med.

Selv har jeg brukt en 70 qt coleman xtreme lenge, og nå har jeg oppgradert til en 100qt. Jeg taper 0,5 - 1 grader gjennom en mesk på 90 minutter, coleman bruker heller ikke helsefarlig plast i sine kjølebokser. En del plastsorter har hormonhermere som er farlig for deg.

Selv slo jeg meg sammen med en kompis og kjøpte to 100qt kjølebokser fra Cabelas.com og de kom på 665 kroner stk inkl fortollingsgebyr og mva fiks ferdig levert på døren.

Se her.
 
Først og fremst vil jeg anbefale deg å satse på et større meskekar enn en kjøleboks på 20 liter. Hvis ikke blir vørtervolumet du får ut betydelig begrenset. Europris har pleid å føre en kjølebag på ca 30 liter som iallfall gir et volum som egner seg bedre for en f.eks 20 liters batch. Jeg har en slik bag stående, med de fleste av rørdelene til en manifold for utsiling basert på hevertprinsippet. Da trenger du ikke noen kran. Ta kontakt hvis du ønsker å kjøpe mitt gamle meskeutstyr for en rimelig penge (mest aktuelt hvis du bor i området Drammen - Oslo).
 
Et manifold er et silsystem i bunnen av kjøleboksen som gjør at du kan skille ut vørteren uten å få med deg maltkorn og annet støv fra kornet. Dette kan lages på mange måter, men den mest vanlige er å lage et kobbermanifold i bunnen av kjølebagen med hull eller baufilhakk i.

Vil absolutt anbefale deg å kjøpe boka Moderne hjemmebrygging, den vil belyse mange spm du lurer på.
 
Well, min dårlige kjøleboks fra Clas Ohlson taper 1 °C på 90 min. Og den var billig. Minuset slik jeg ser det er først og fremst størrelsen. Jeg brygger 22,5 liter øl per batch, og med en aktuelle boksen fra CO blir ikke ølet noe særlig kraftigere enn 1060 i OG. Men det problemet har jeg løst ved å kjøpe nok en billig boks, denne fra Europris, som tar en del mer malt, den er vel på ca 30 liter. Prisen for begge boksene har kommet på godt under 500,-. Den boksen jeg ikke bruker til mesking, fungerer som varmtvannstank. De er forøvrig næringsmiddelgodkjente og ikke helsefarlige... Store meskedunker er selvsagt bra hvis man skal lage større mengder øl, men til en batch på 20-25 liter med øl av "normal" styrke, er CO-boksen helt fin.

En manifold er i dette tilfellet et rørsystem som ligger i bunnen på dunken. Man sager små kutt halvveis gjennom rørerne, med ca 0,5 mm mellomrom, og dette funker som en silbunn. La kuttene ligge vendt nedover. Mitt system består av rør som ligger langs kanten rundt hele boksen med koblinger i hjørnene, og ett rør som går på tvers midt på. Jeg har en sånn T-kobling (har ikke peiling på hva rørleggere kaller slikt) midt på den ene kortsiden også. Herifra går det et rør opp til kanten av dunken. Jeg fester en slange til dette røret, og tapper vørteren ut ved hevertprinsippet. Håper dette var litt klart, i alle fall.
 
Kan du lodde manifoldet med vanlig loddetinn? Vil tro at biltema og Clas O. har rørdeler til å lage dette billig selv?

Skal på Biltema og C.O etter jobb i dag, derfor alle detaljspørsmålene! Men skal absolutt vurdere den boken...  :)

Takker for svarene, ser ut til at jeg kommer i gang fortere enn antatt!

Erlend
 
Det er ikke noe poeng i å lodde. Det er en fordel at man kan ta manifolden fra hverandre for rengjøring. Siden du bor i Bergen hadde det vært ok å treffes! Utveksling av øl og erfaringer er alltid bra.
 
Takker nok engang for alle svar!

Gahr; Det hadde vært kjekt å treffes en dag for å diskutere hjemmebrygging, og sier heller ikke nei takk til en prøvesmaking! :beersmiley:
Synd at jeg kun har mislykket beerkit-øl stående for øyeblikket, men jeg satser på "drastic improvements" fremiover, som det heter!

Cheers
Erlend
 
Erlendso skrev:
Synd at jeg kun har mislykket beerkit-øl stående for øyeblikket, men jeg satser på "drastic improvements" fremiover, som det heter!

Du kommer ikke til å angre ;D. Selv har jeg brygget i tysk tradisjon og brukt samme 'saftkoker' til både mesking og koking. Jeg loddet et manifold til den også og kan ta den delvis fra hverandre. Bruk gjerne litt tykke rør, ca 15 mm, for ellers så er ikke koblingene 'sterke' nok til å holde det hele sammen uten lodding. Til lodding brukte jeg forøvrig sølvtinn (CO: 30-7461, næringsmiddelgodkjent) til springvannsrør, og en flamme. Du kan kjøpe 'flamme på boks' hos CO eller Biltema. Dersom du lodder, husk å kjøpe en sånn flytende loddefett (CO: 30-9553) for at det funker i det hele tatt. Jeg har også loddet på komfyren (gasskomfyr), det går greit dersom du har noen tanger og ovnvotter :).

Jeg brukte en bunsenbrenner egnet for propan som jeg koblet til jordgassnettet (ikke propan!) nede i Nederland, med en gassledning som hadde en BIC-kulepenn som essensiell overgangskobling... Ikke gjør slikt! (Det fungerte forøvrig bra nok)
 
Gahr skrev:
Well, min dårlige kjøleboks fra Clas Ohlson taper 1 °C på 90 min. Og den var billig.

Jeg viste at jeg kom til å tråkke noen på tærne   :eek: (syntes allikavel Coleman xtreme er såpass bra at jeg vil anbefale den)....

Selv brygger jeg 45-50 liter, og trenger da 100QT når jeg skal lage Imperial Ipa og Russian Imperial Stout osv  :godtoel: Har nå liggende 21 kg ferdigmalt malt jeg skal lage Imperial IPA på i dag  :ilike: Og i tilfelle noen lurer så er jeg en Hop Head  :skaal2:
 
Gahr skrev:
Det er ikke noe poeng i å lodde. Det er en fordel at man kan ta manifolden fra hverandre for rengjøring. Siden du bor i Bergen hadde det vært ok å treffes! Utveksling av øl og erfaringer er alltid bra.
Da jeg brukte et meskesystem basert på kjølebag og kobbermanifold, fant jeg det etter hvert praktisk å lodde røret fast som gikk fra "T-koblingen" og som jeg skulle tre hevertslangen på. Jeg opplevde noen ganger at dette røret falt av koblingen når jeg skulle begynne avtappingen. Mens de andre rørene er klemt sammen mellom sidene av kjølebagen, var det ikke noe som holdt dette røret fast. Derfor lodding...
 
Tærne mine har det fint, de!  ;) Det er klart man trenger en stor kjøleboks hvis man skal lage 40-50 liter øl, og da er det jo i grunnen like greit å gå for kvalitet. For en 100 qt-boks er det ikke noe å si på 665 kr. Mne hvis volumet skal være mindre trenger man ikke bruke like mye penger.

Ser absolutt poenget med å lodde fast selve stigrøret (uten at det noen gang har løsnet i mitt oppsett). Hvis det løsner, kan det fort bli litt griseri.
 
Mitt bryggeri, mer eller mindre slik det fremstår i dag. Legg spesielt merke til leke-fisken på bordet. Det gjelder å underholde sine assistenter.
 
Denne linken har også en del fine bilder  ;)

http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=381.0
 
Gahr skrev:
Tærne mine har det fint, de!  ;) Det er klart man trenger en stor kjøpleboks hvis man skal lage 40-50 liter øl, og da er det jo i grunnen like greit å gå for kvalitet. For en 100 qt-boks er det ikke noe å si på 665 kr. Mne hvis volumet skal være mindre trenger man ikke bruke like mye penger.

Ser absolutt poenget med å lodde fast selve stigrøret (uten at det noen gang har løsnet i mitt oppsett). Hvis det løsner, kan det fort bli litt griseri.

Hyggelig at tærne lever  :skaal2:

Når du skal lage sterke øl som IPA, hvordan løser du det? (DME?)
 
Som nevnt, jeg har en dunk på ca. 30 liter (skyllevannstanken på bildet over) som jeg bruker til øl med OG over 1060. Med 2,5 l vann per kg malt, får jeg ca 8 kg malt i denne. Hvis jeg vil ha kraftigere saker enn ca. 1080, bruker jeg DME (og noe sukker, hvis vi snakker om belgiere). Det er ikke så ofte jeg brygger så sterke øl uansett, kanskje en til to ganger i året, men jeg har tenkt å kjøpe en litt større dunk, så jeg får plass til rundt 10 kg malt totalt.
 
Tilbake
Topp