Designe et mikrobryggeri/nanobryggeri egnet for bryggeripuber.

Om oppgåva er at dere skal vera nytenkjande eller gjera noko betre - så synes eg kanskje at dette er ei oppgave som dere sjølv skal løysa og ikkje be om svar frå nokon her på forumet - det er dere som får bedømming av oppgåva - ikkje oss her på forumet.

Så mitt tips er: Sett igang med brygging og forstå prosessane. Då kan dere sjølv finna ut kva som kan gjerast betre og det trur eg kanskje dere blir betre ingeniørar av.
Tar den, men får presisere at jeg spør om hvilke komponenter som kan forbedres. Hvordan vi skal forbedre disse komponentene/designe en helt ny løsning må vi stå for selv. Grunnen til at jeg spør her er fordi at dere sitter med langt mer erfaring enn det jeg kommer til å oppnå på 1-2 hjemmebrygg i løpet av februar/mars.
Det er presisert i oppgaven at jeg søker rådgivning hos erfarne bryggere og vil bruke bl.a. nettforum som kommunikasjonsmedium for det.

Andreas H.

Dette med alt-i-ett finnes, og er egentlig ikke en ulempe hvis dere da lager fire like kjeler, slik at det går å brygge ny batch når tre andre står til gjæring. Sparer plass gjør det også. Se på brewha all-in-one feks. Dog må det jo enten trilles rundt på disse, eller lage en fleksibel avtrekksløsning mm hvis det skal meskes og kokes på ulike steder i lokalet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke for å helle kaldt vann i mesken, men dere har lagt opp til en vel stupbratt læringskurve...kom dere i kontakt med en lokal brygger i Narvik og bli med på et par brygg straks, slik at dere får en forståelse for prosessene som ligger til grunn for et bryggeri.... Lykke til!

Planen var samme type kjelebunn...
Forskjellige kjelebunner blir ofte brukt til forskjellige oppgaver. les: konisk bunn vs. flat bunn.
Varme / kjøling er også ofte forskjellig hvor man trenger mange og store varmeelementer til kok (100 grader), mens kun temperaturstyring fra 1 til max 30 grader under gjæring.
Man lærer ekstremt mye de første gangene man brygger selv, men dette er hovedsakelig basis-lærdom. Dere sikter noe høyere enn det :)
Oppsøk derfor bryggere / bryggerier og skaff dere kunnskap om prosess / utstyr. Delta i bryggingen om dere får lov. Det vil hjelpe dere med oppgaven langt mer enn å brygge noen brygg på egen hånd som kun kan hjelpe dere på vei mot å bli bryggere.

Tilbake
Topp